skiftning af dæk

hej jeg ska til at skifte mine dæk selv,hvordan ska jeg gøre.tar jeg dem bare af lukker luften ud og skifter dem eller der et godt fif til det,med venlig hilsen jimmyboy
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud med luften, bank dækket fri, på begge sider helevejen rundt,(kræver sådan-set en dækmejsel) det skal presses ind, midt på fælgen, hvor den er "dybest", så ellers bare bræk dækket ud over kanten med et par dækjern.

Hvis det er allufælge, så glem alt om selv at skifte, der er rigtig stor risiko for at smadre fælgen.

I det hele taget ville jeg ikke gå i sving, med nettop denne diciplin, du skal jo alligevel have dem afbalangseret.

mvh jens-
... at du gider! Hvem skal så afbalancere dem? Det tager 2 min. i et apparat

 

det er nu ikke så svært at skifte selv , bare du har et par gode dækjern , det sværeste er at få de gamle dæk af
med afbalancering er det ikke noget problem , jeg har selv prøvet med afbalanceringspulver , og køre med det i 12 dæk nu , og det virker perfekt og koster meget mindre end alm afbalancering
det skal bare helst lægges i dækket under monteringen , da det er ret besværligt at komme i gennem ventilen som nogle forhandlere anbefaler
Ja det er jo netop afmonteringen, der er besværlig.
Og er det allu fælge, er det slet ikke godt.

Jeg kunne nu aldrig finde på, at gøre det selv

mvh jens
peterR>>> det er et spesielt pulver der lægges i slangeløse dæk , der så afbalancere sig selv første gang du kommer op på en hastighed større end 20 km/t , en billig og nem løsning og så virker det langt bedre end jeg turde håbe på inden jeg prøvede det første gang

je-ns>>> ved at det afskrækker mange for at gøre det selv , mn finder man først tavet på det kan man skifte et dæk på 5-6 min , så svære er det ikke
Afskrækkende vil jeg nu ikke kalde det, nærmere for bøvlet.

Førhen skiftede jeg selv dæk, dog havde jeg et simpel dækaparat, med en trykluftcylinder, til at presse dækket fri, og så en håndstang til at af- og på montere dækket.

Det røg nu i skrotten, så må dækcenteret tage slæbet.

mvh jens
Da jeg sidst, lidt rigeligt sent, skulle skifte overkommandoens sommerhjul til vinterhjul, og hun skulle afsted på en længere tur, skulle jeg lige kontrollere luft og pludselig stod jeg med metaldelen af ventilen i hånden. Den havde løsnet sig fra gummidelen og luften fes ud, en fredag eftermiddag selvfølgelig!!!
Så er det skønt at den gamle Corghi og Geodyna står stand bye og nye ventiler ligger i hylden!!
10 minutter og ventilen er skiftet og hjulet afbalanceret, uden at skulle ud og køre og tigge nogen om at fixe problemet. Ingen sur kone og fred i hjemmet!!
De maskiner er nok de sidste, der ryger i skrotten!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis