Forfradåser eller panelunderlag?

Jeg har opsat en masse skillevægge af 2 lag gips. Nu skal jeg til og opsætte udtag til 240v, tv og netværk, inden jeg kan få lukket den anden side af væggene.

Men jeg er nu kommet i tvilv om hvad "trenden" er i dag mht placering af udtag. Jeg syntes jeg ser mange steder at man placere sine udtag helt nede ved fodlisterne - og så skal man jo bruge panelunderlag. Hvis man derimod bruger forfradåser skal de lidt højere op, da de ikke må sidde helt nede ved jorden - 25cm?

Ulempen ved forfradåser er at man ikke kan bruge de smalle rammer, men panelunderlagt er selvfølgelig heller ikke just smalt i sig selv. Panelunderlagt giver dog den fordel, som jeg ser det, at man kan nøjes med at trække kablerne under gulvet, og ikke inde i væggene (da der jo er hul i bunden af panelunderlaget, og jeg alligevel skal have nyt gulv på).

Hvilken løsning skal man gå efter?

/Jesp3r

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorledes adskiller forfradåser sig fra indbygningsdåser mht. placering?
Dokumentation ønskes.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Korrekt, ved brug af forfra dåser skal du bruge 63´er rammer, hvor du ved indmuringsdåser kan bruge 50´er rammer. personligt synes jeg det er rigtig flot med softline 63´er rammer. Så hvis jeg var dig valgte jeg forfra dåser og så softline 63´er rammer.
hold dig fra panelunderlag det er gammeldags og du banker imod med både støvsuger og din modeljernbane

 

Jeg er elektriker og var det hjemme ved mig selv, så ville jeg bruge panelunderlag...ved godt de koster en del mere end forfra dåser og softline rammer i 63 er også rimeligt pæne...men hvis du kommer med rør/kabler i gulvet så er det bare lettere at bruge panelunderlag....

Klamhugger...Hvad mener du med indbygningsdåser??...
Annonce
Hvorfor vil I have jeres stik kontakter helt ned til jorden??

Har I så stadig et par oppe i højden? Mere hvis man skal tilslutte noget midlertidigt så skal man jo bukke sig for at sætte det til og tage fra.. Gider jeg personligt ikke

Progi.
Kan godt forstå du spørger om det for den må man jo ikke lige smide ind bag ved en gipsvæg.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har selv lavet panel underlag, da det var nemmest for mig, og pænere (syntes jeg) da de ligesom "hænger sammen" med fodlisten (design mæssigt) og ikke flyver oppe på væggen.

Så har jeg selvf. en stikkontakt ved afbryderen til støvsuger osv.

Jesper Pedersen

Skrevet af MLU på 06 dec 2010 18:29
Hvorfor vil I have jeres stik kontakter helt ned til jorden??

Har I så stadig et par oppe i højden? Mere hvis man skal tilslutte noget midlertidigt så skal man jo bukke sig for at sætte det til og tage fra.. Gider jeg personligt ikke

Progi.
Kan godt forstå du spørger om det for den må man jo ikke lige smide ind bag ved en gipsvæg.

nej det har jeg normalt ikke...jeg har et par enkelte som stadig sidder oppe i højden, men efterhånden som jeg får renoveret huset og min el, så bliver de flyttet ned i panelunderlag...så de eneste jeg har i højden vil være dem under mine afbr ved døren...Som Jesper også skriver, så kommer de til at hænge sammen syns mæssigt, og hvis man skal have f.eks 3 stikk. 1 antenneudtag og 1 pds udtag til at side sammen bag sit hifi anlæg, så kommer det til at fylde en del hvis det skal flyttes og i væggen, og bruger man paneler, så skubber man bare det hele sammen...

Jeg forstår stadig ikke spor af hvad Klamphugger mener med en indbygningsdåse....
Uha uha.
Noget slemme noget er det!

De aller aller skarpeste herinde, kunne nok med lidt go' vilje nok indse, at med det fagtermiske ukorrekte indbygningsdåse mentes der 'indmuringsdåse

Hvis det skal være korrekt udført, skal panelunderelagene sidde så en støvsuger, gulvmoppe og en modeljernbane kan gå under dem.
Alt andet vil være for irreterende i dagligt brug og i øvrig afsløre at det var en uautoriseret installation.
Brug dog forfradåser nu hvor det er en nyinstallation.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Skrevet af KLAMPhugger på 06 dec 2010 21:51
Uha uha.
Noget slemme noget er det!

De aller aller skarpeste herinde, kunne nok med lidt go' vilje nok indse, at med det fagtermiske ukorrekte indbygningsdåse mentes der 'indmuringsdåse

Hvis det skal være korrekt udført, skal panelunderelagene sidde så en støvsuger, gulvmoppe og en modeljernbane kan gå under dem.
Alt andet vil være for irreterende i dagligt brug og i øvrig afsløre at det var en uautoriseret installation.
Brug dog forfradåser nu hvor det er en nyinstallation.


Nu bruger man jo ikke indmuringsdåser i en gips væg...Og nej man sætter ikke panelunderlag i en afstand fra gulvet så en støvsuger, gulvmoppe og lign kan gå under dem, de skal side trykket ned mod gulvet....Da der desuden er hul i bunden af panelunderlag, er det også meget tvivlsomt om det i grunden er lovligt og det vil netop afsløre af det er en uautoriseret instalation som er lavet....Så jeg vil bestemt ikke råde folk til at sætte panelunderlag som du foreslår det!!!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis