Ny påhængsmotor omkring 40 hk

Jeg står og skal have en ny påhængsmotor til en ældre stor jolle.
Den gamle der var monteret var en 2 takts yamaha 40 hk med styrepind.

Jeg har kigget rundt i længere tid, men kan hverken finde nye forum tråde eller tråde omhandlende præcis mit problem.

Jeg har kigget en del på evinrude e-tec 40 hk, men kan ikke finde ud af om man skulle vælge en 4-takts i stedet for?

Når jeg så engang har fundet ud af hvilken det skal være, er der så noget at hente ved at købe i sverige eller tyskland??

På forhånd mange tak.

Simon
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der er meget at spare i Sverige ud over forskellen på den Danske og den Svenske krone. I Tyskland var chancen nok lidt større.
Om du skal vælge to eller firetakt, det kan du faktisk ikke ! Nyere EU regler gør nemlig at det kun er erhvervsfiskere der må køber totakts motorer, så det må bliver en firetakter hvis den skal være ny. Hvorimod du eks. på DBA eller G&G kan købe en brugt 40 Hk totakts.

V.h.  Håndværkeren
Evinrude e-tec 40 hk er totakter, med indsprøjtning og er fuldt ud lovlig, på fuld højde med 4-taktere.

Evinrude gik jo falit, pga, forgængeren til  e-tec ( Ficht Ram ) så hvordan det køre i dag ved jeg ikke.

Mercury/Mariner også stadig 2-taktere, så hedder de Optimax (dog kun fra 75 hk til 225 hk) den bruges ofte til vandski, pga. af den total overlegne axeleration i forhold til 4-taktere.

Jeg ville vælge en firtakter, Honda går man ikke fejl af, Suzuki har et rigtig godt ry også.

Parsun er en efterligning af Honda, og er lave i Kina, den er billig, om den er pengene værd, aner jeg ikke...

mvh jens
Mener du dermed at EU reglerne kan omgås ???
Nej EU reglerne er ikke omgået, de er overholdt, en 2-takter med direkte elektronisk sprøjt, skulle være på højde med 4-takter, hvad forurening, eller mangel på samme angår...

mvh jens
Der begynder så efterhånden at vise sig tæringsproblemer indvendig i benet og vandpumpen på de 4 takts, antagelig fordi den oliehinde, som 2takteren laver af den uforbrændte olie, ikke dannes med en 4takts. Læste om en Honda hvor der kom et ret stort hul i benet, der kan jo ha' været en fejl i støbningen, men det er jo ligegyldigt for ejeren, mener det var en 50 hk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis