Gips på ydervæg

Hej

Jeg skal sætte gips op på en ydervæg som er af 19cm Gasbeton.

Kan jeg sætte gips direkte på væggen med montagelim og de der skruer med rawlplug man banker i med en hammer eller SKAL der dampspærre imellem?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville da bare smide dem på med montagelim, eller endnu bedre påfore 50mm forskalling, og supplere med yderligere 50 mm isolering hvis muligt.
Det vil sige at jeg ikke behøver dampspærre, hvis jeg klæber pladerne direkte på ydervæggen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Jeg ville også supplere med en god efterisolering, hvis det er beboelsesrum der er tale om, men ellers findes der specielle klæberere til formålet og skruer til at fiksere med, indtil limen er afhærdet.
Jeg har på alle mine ydervægge i hele huset limet vådrumgips plader op med flise klæb . fantastisk hurtigt og du få en hel lige væg . flise klæb på og så trykke du en med et vaterpas på til det er lige dagen efter klar til spartle og væv . ( har ingen dampspærre på ud det har virked fint de sidste 5 år .
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej,
Nu fortæller du ikke om hvordan ydervæggen er opbygget på udvendig side - men du bør vide at sådan en gasbeton, uden udvendig beklædning, nok vil suge lidt vand i sig. Jeg ville til hver en tid sætte en dampbremse - ikke en damspærre - op på indvendig side for derefter at banke et træ/stålskelet op. Der skal gerne være lidt luft imellem dampbremsen og væggen, så evt. vand ikke sætter sig i konstruktionen. Jeg ville bruge 45 x 95 mm reglar til væggen og isolere med 100 mm isolering - dette burde give dig en dejlig varm konstruktikon her på disse kolde vinterdage, om end den er lidt dyrere end bare at købe lidt lim :o)

Mvh.
Olavur
Det er korrekt at indvendig isolering vil være helt rigtigt.
Men dampspærre eller dampbremse gør ingen forskel.
Gasbeton er meget lidt fugtsugende. Alt efter fugernes opbygning er de nog mere sugende.
I nærværende tilfælde er væggen 19 cm. Så væggen må siges at være tæt for fugt udefra.
Men der er absolut ikke megen ide i IKKE at efterisolerer. Det ville kunne financierer sig selv i løbet at 5 - 8 år.
Skrevet af Olavur på 06 dec 2010 22:16
Hej,
..... Der skal gerne være lidt luft imellem dampbremsen og væggen, så evt. vand ikke sætter sig i konstruktionen. .......

Mvh.
Olavur
Lige et lille spørgsmål, men er det ikke sådan at dugpunktet er bestemt af temperaturfaldet?

Og det vil sige, at fugten i luften kondenserer lige der i konstruktionen hvor temperaturfaldet er tilstrækkeligt, hvilket en dampbremse ikke har nogen betydning på, udover at nedsætte hastigheden på fugtvandringen gennem bremsen.

En fugtspærre derimod hindrer at fugten kan vandre ud til dugpunktet og dermed imødegås at fugten kondenserer i konstruktionen.

Det er vel rigtigt at dugpunktet er bestemt af temperaturfaldet. i murede klonstruktioner.
Men dugpunktet er jo teoretisk. Kan man sige.
Altså hvis der er en 100% tæt dampspærre så er der jo ingen indefra kommende damp/fugt der kan kondenserer. Men det kan den udefrakommende fugt - måske.
Som det siges gør det ingen forskel om der ikke er nogen dampspærre eller en såkaldt dampbremse. (Personligt fatter jeg simpelt hen ikke formålet med "dampbremser"
Men i ovennævnte tilfælde kan man måske sige at det ville være en fordel med en dampbremse. Det ville forhindre enhver indtrængen af damp i konstruktionen. Fra indvendig side. Men nogen større betydning ville den nok ikke have.
Men i ovennævnte tilfælde kan man måske sige at det ville være en fordel med en DAMPSPÆRRE. Det ville forhindre.........

Skulle der stå!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også