Gips på ydervæg

Hej

Jeg skal sætte gips op på en ydervæg som er af 19cm Gasbeton.

Kan jeg sætte gips direkte på væggen med montagelim og de der skruer med rawlplug man banker i med en hammer eller SKAL der dampspærre imellem?

Hej Jeg skal sætte gips op på en ydervæg som er... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når det sandsynligvis er en ældre ydervæg vi snakker om vil al snak om dugpunkt vel være volapyk. Der er for mange ukendte variabler som spiller ind, for at vi kan komme frem til en sandsynlig beregning lige her og nu. Her vil jeg også vende tilbage til ydevæggens evne til at suge vand til sig, fordi vi kan jo ikke vide hvordan væggen har været behandlet eller hvordan den er blevet påvirket af de vejrlige forhold den nu befinder sig i. Alt dette kan vel føre til at væggen over årene er blevet mere porøs - det kunne være at frostsprængninger, mv. - og derfor også mere diffusionsåben. Idéen med den såkaldte "dampbremse" var at forhindre vandringen af fugt fra ydervæg til trækonstruktionen - i må gerne kalde det hvad i vil - men som til forskel fra dampspærren ikke er helt diffusionstæt (evt noget pap). Og så så jeg faktisk gerne at luftspalten mellem gasbeton og den øvrige konstruktion blev ventileret (og jeg ved godt at al isoleringsværdi i ydervæggen forsvinder når luftspalten ventileres).
Ja, det hele bliver noget teoretisk.
Men at der skal/bør ikke være ventileret spalte mellem muren og isoleringen.
For det første mister du murværkets isoleringsevne og for det andet sker der ikke noget ved om der trænger lidt fugt ind i isoleringen.
Du kan sammenligne med en alm. muret hulmur. Det er heller ikke afstand mellem formur og isolering.
Og skulle en 19 cm gasbetonvæg endelig være så utæt at en ventilationsspalte er nødvendig - bør den slet ikke isoleres - fra indvendig side.

Men som det er sagt nogle gange. Det vil være nærmest kriminelt IKKE at efterisolerer en 19cm gasbetonvæg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også