Hjemmelavet Teakdørk til Faaborg 20"

Ville lige se om jeg kan få godkendt mit lille vinterprojekt med produktion af komplet Teakdørk til den gamle Faaborg Jolle?

Materialer: Østen x-finer, Hjemmelavede 45*6mm teaklister, West System Epoxy, Sika nåddetape, Sika Primer 290 DC, Sika Flex 290 DC, Sika Teak olie.

Lister pålimes Agterplade.

Agterplade klar til nodde.

Agterplade, plade ved motorkasse samt kasse til motorstop olieret med Sika olie.
Alle fuger rundt ved rammer samt hjørnesamlinger fræses med overfræser for at få nøjagtig 5mm fuge.

Styrbord og bagbord klar til at nodde. Bred kant pålimet ud mod skot. Havde andre løsninger i tankerne, men valgte denne.

2 små plader fra motorkasse mod kahytdøre klar til limning. Bred liste pålimet i midten da inddelingen ikke gik op. Overvejer at fræse en 5mm spor i midten efter de er limet, men måske det er meget pænt med den brede i midten?

Ja det er status lige nu, men jeg forventer at blive færdig inden foråret :-) også med kahyt dørken. 
Kan næsten ikke lade være med at arbejde videre, det er super hyggeligt arbejde på værkstedet her i de kolde måneder......
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser godt ud. Husk nu at der skal lægges et kasettebånd eller en snor ned i sporet, fugemassen må IKKE klæbe til bunden i sporet, så rives det løs fra kanterne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det ser godt ud - står selv og skal igang. Hvor har du købt teak listerne henne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak....
Teaklisterne har jeg selv lavet, det bedste er jo at få omkostningerne ned.

Jeg har købt Teak bordplader på G&G og Blå Avis i rette tykkelse (ellers deler jeg pladerne anderledes). Herefter har jeg strimlet dem op på rundsaven, og så tykkelseshøvlet dem til 6mm på min kammerats tykkelseshøvl.
Alt i alt har listerne kostet små 1000 kr, og så er der også lister til kahyt delen, altså komplet Teak dørk til en 20" Faaborg.

Det synes jeg selv er ekstremt billigt. 150mm*50mm teakplanke koster de billige steder ca. 200kr/mtr, tør slet ikke tænke på hvad færdige lister koster.

Ialt (incl Epoxy, noddemasse/primer/tape, Østen, Olie, Teak) regner jeg med prisen bliver omkring 4000. Det gør det altså ekstra sjovt at lave projektet når prisen kan holdes dernede!

Iøvrigt har jeg mange stumper tilbage der skal bruges til Skab, styrepult og meget andet. Har feks lavet bordplade agter og stangholdere i massiv Teak og Rustfrit stål (malet) der passer i mine downriggerbeslag:

Skrevet af lynæs på 05 dec 2010 18:43
Det ser godt ud. Husk nu at der skal lægges et kasettebånd eller en snor ned i sporet, fugemassen må IKKE klæbe til bunden i sporet, så rives det løs fra kanterne.
Tak for de rosende ord Lynæs, trods det du normalt ikke er meget for overfladebehandling af Teak - Mener jeg at kunne huske efter gennemlæsning af mange indlæg. Jeg elsker bare den glød Teak har når det er behandlet.

Hvis nu du læste hvad min materialeliste bestod af ville du have opdaget at jeg har købt noddetape, haha.... Men ellers tak for rådet, det er nemlig ekstremt vigtigt!!! Hvis noddemassen har fat i bunden af fugen går der ikke længe før Sikaen slipper i siderne, idet det fantastiske materiale træ arbejder afhængig af fugt og varme.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også