Induktionsplade og el...

Hej kloge hoveder.

Jeg står og skal lave køkken om snarligt.
I den forbindelse skal jeg have installeret induktionskogeplade, indbygningsovn, opvaskemaskine, vaskemaskine og køle/frys...

Jeg har læst mig til at induktionskogeplader suger ret meget strøm, og jeg tror derfor ikke jeg har nok strøm. Ved I om en elektriker kan skifte min sikringsgruppe (se billede), så jeg får 16A istedet for 10A.
Har I nogle gode ideer til hvordan man smartest (og billigst) kan få nok strøm til køkkenet?
Det skal lige siges at alle ting selvfølgelig ikke skal bruges på samme tid, men ovn og kogeplade vil blive brugt på samme tid...

Mvh. Martin la Cour

Hej kloge hoveder. Jeg står og skal lave køkken... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange faser og amperer har du ind ?
en typisk moderne induktions plade til 4 gryder skal bruge 2x 16A. en typisk moderne ovn skal bruge 16A.
en moderne opvasker, vaskemaskine skal have 10A
køl/frys skal have 6-10A

Jacob
Det ligner en "typisk" københavner tavle du har :-) 230v og 3 grupper på 10 A, prøv læs på din måler om der ikke stå 220 volt på den? i så fald skal du have en installatør, ud og undersøge om der er 400v i ejendommen. Da mange gamle ejendomme i kbh. kun har 230 volt i lejlighederne pga af gaskomfur. Som jeg se det skal du nok regne med en ny tavle og måske en ny målerramme, plus kabel til komfuret
hvis du kan tage et billed af elmåleren(selve kwh tælleren) så ku vi se om det er en 3 faset måler
Endnu engang -tusind tak for alle jeres svar!

Jeg kan se at jeg nok behøver at få en udskiftet mere end jeg i første omgang havde regnet med =( Hvis jeg skal have lavet alt det som I snakker om, hvilken pris snakker vi så om? -ved godt der ikke kan siges noget præcist, men et overslag ville være ønskeligt!
NB. billede af kwh tælleren er vedhæftet...

DOG, så har jeg lige snakket med min underbo der mente af min nabo havde fået trukket 400V til sin lejlighed i forlængelse af renovering for nogle år tilbage (kablet løber ved bagtrappen, og min eltavle er stort set klods op af bagtrappen). Kan jeg "nasse" mig ind på det kabel, og få 400V til min tavle uden at naboen mister strøm?

Mvh. Martin

Hvis kablet er tykt nok og der er afgrenings dåser så ja.
en ny målertavle koster ca 1000kr og en ny sikrings tavle er ren luxus. Men så passer tingene samen. du skal jo aligevel have ny indmad til talen når du skal have meget mere strøm ind. Jeg mener en eltavle 3 units høj koster omkring 500kr. men jeg er ikke skrå sikker som jeg er med målertavlen.

Jacob
Annonce
nu har der jo ikke nød at være 3 faser i tavlen hvis den ene fase som er tilstede kan bære de ekstra kw pladen er nok også kun delt
op til 2 faser og det er nok også kun de to der kan køre på sammen tid eller halv halv
Skrevet af anderswitt på 08 dec 2010 18:52
nu har der jo ikke nød at være 3 faser i tavlen hvis den ene fase som er tilstede kan bære de ekstra kw pladen er nok også kun delt
op til 2 faser og det er nok også kun de to der kan køre på sammen tid eller halv halv

Det er tosset ikke at trække 3 faser ind når man nu er igang. Det er lige før jeg tror at den sidste fase er "gratis".

Jacob
ja det har du helt ret i Jacob Antenne, men hvis nu at man skal hen og skifte hele tavlen og måler rammen og der skal moske også
traikes et kabel igemmen underboen det var der en her inde som skulde hente 3 faser i kælderen og den gamle tavle er nok
lavet med nulling så skal der også laves jord til den nye tavle. men ellers er det gratis og få de sidste 2faser ind
Ja din måler ramme SKAL skiftes. du kan ikke få mere strøm gennem den måler du har nu, og en ny måler kræver en ny målertavle.

Jacob
Et overslag er svært........... når man ikke har set forholdene.

Men elektrikere 1 dag + kabel + målertavle + gruppetavle løber nok op i 10k.

Få din elektriker ( Helbo Hansen ) til at komme med et kvalificeret gæt.

Kan ejendommens fællesudgifter ikke dække en del af udgiften ?

Der er jo tale om en forbedring som andre kan koble sig på.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis