Ultraflex i Faaborg 20 fod

Har købt UltraFlex styring til Faaborg Jollen http://www.baadgalleri.dk/html/gal_...&ipc=28275

Der er bare SÅ LIDT plads ude agter at jeg har svært ved at få plads til den bevægelige del på kablet. Hvis den skal være der (og virke) er jeg nødt til at montere den skævt på rorstammen - Kablet ført helt i hjørnet mod agterplade og skråt bagud til montage på rorpind.
Må man det? Kan det efterfølgende fungere.
Ved ikke rigtigt om andre kan gennemskue problematikken, ellers kan jeg tage nogle billeder. Problemet er at Faaborg Jollen er meget smal ude agter og jeg synes ikke at der er plads til UltraFlex kablet hvis det samtidig skal kunne dreje roret bare nogenlunde.
Er der andre der har erfaringer?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror sådan set godt jeg kan se dit problem, og der er altså ingen regler for hvordan et telekabel skal sidde, det væsentligste må være om det virker. Det er jo blot den lille arm der drejer roret du skal flytte om i en anden position så du kan monterer kablet på skrå ind fra siden af agterskibet.
Men hvad var der af styring tidligere ? Var det ikke godt nok eller hur !

V.h.  Håndværkeren
Det er lige præcis det jeg mente.
Jamen så må jeg bare prøve.

Der er/var snortræk. En "cykelkæde og tandhjul" oppe ved knagerattet og så snore kørt under dørken ud til roret. Det kan gå at styre ved rattet, men når jeg vil sidde ude agter og styre med rorpinden er det alt for tungt at trække hele systemet.
Det er jo der man sidder bedst på en skøn sommerdag i Svendborgsund.
Hmm ! Bare du så ikke bliver skuffet, for det bliver ikke lettere med en teleflex.
Uhhh det var værre.
Så bliver jeg med garanti skuffet. Regnede bestemt med at det blev væsentligt lettere.

1 kabel er vel lettere at trække end dobbelt snorføring kørt omkring gamle hjul de steder hvor føringen ændrer vinkel (4 steder).
Synes godt nok kablet er lidt hårdt at trække ind og ud, tænkte bare at det var fordi det ikke var monteret endnu, og at det selvfølgelig ville hjælpe når det blev monteret.
Mente at det var at skyde over målet at montere hydraulik styring, måske jeg tog fejl.....
jeg har ratstyring med wiretræk, og aftagelig rorpind, det gi'r absolut ingen problemer, og det går IKKE tungt, selv om wiren ændrer retning en del gange men det er vigtigt med gode lejer i hjulene og en rigtig kvadrant på rorstammen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
hej kan du ikke sette en tap på rorpinden og sætte kæden på når du vil bruge rattet og afmonter kæden mår du bruger rorpinden samme prinsip som når mand bruger en autopilotpind
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Som Lynæs skriver, giver det ingen problemer hvis du har nogle ordentlige blokke de steder hvor linen skal ændre retning, så har du endnu ikke ridset det indkøbte kan du gå op og bytte det til blokke og en ny vire. Det er den form for styring der er nemmest at trække med når du vil sidde bag i jollen. Rénes ide er nok ikke den aller bedste hvis til og fra koblingen skal ske oppe under dækket, det ville være noget bæh hvis den faldt af under en heftig havne manøvre.
Tja jeg har selvfølgelig brudt indpakningen for at prøvemontere, så jeg vil umiddelbart ikke mene jeg kan få det byttet.

Lidt kedeligt at montere noget uden forbedring! Jeg må prøve, ellers må jeg bide i det sure æble og købe hydraulik styring (det koster bare omkring 5000 hvilket er lidt overdrevet til en Faaborg fra 1972) og så sælge teleflexen.
I har begge ganske givet ret i at det er blokkene der giver de største problemer ved det nuværende system, samt det at det ikke er wire men snor.

Skulle vist ha lagt mit indlæg INDEN jeg købte og prøvemonterede teleflexen, hmm....
hydraulik !!!!!!! så er det slut med at bruge rorpind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så bliver det ikke hydraulik!!!

Min kammerat har en 20" Arvor med rorpind og knagerat i styrehus. Hans fungerer perfekt. Er fantastisk let at manøvre med rorping ude agter, det må jo så være teleflex?
Måske jeg lige skal tage et blik på hvordan hans er lavet....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis