Ultraflex i Faaborg 20 fod

Har købt UltraFlex styring til Faaborg Jollen http://www.baadgalleri.dk/html/gal_...&ipc=28275

Der er bare SÅ LIDT plads ude agter at jeg har svært ved at få plads til den bevægelige del på kablet. Hvis den skal være der (og virke) er jeg nødt til at montere den skævt på rorstammen - Kablet ført helt i hjørnet mod agterplade og skråt bagud til montage på rorpind.
Må man det? Kan det efterfølgende fungere.
Ved ikke rigtigt om andre kan gennemskue problematikken, ellers kan jeg tage nogle billeder. Problemet er at Faaborg Jollen er meget smal ude agter og jeg synes ikke at der er plads til UltraFlex kablet hvis det samtidig skal kunne dreje roret bare nogenlunde.
Er der andre der har erfaringer?

Har købt UltraFlex styring til Faaborg Jollen... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare holde sig til det enkle system, tænk på at det er nemt at reparere koster ikke en bondegård at vedligeholde o.s.v.  o.s.v. Selvom du har brudt pakningen er jeg rimeligt sikker på at de er til at handle med der ovre i Fåborg. Nu er det jo desværre ikke Christian Dall længere, men jeg har da handlet der et par gange efte hans afgang fra denne jord.
Hej.

Hydraulikstyring og en rorpind kan sagtens lade sig gøre, man skal bare lave bypass med ventil hen over styrecylinderen.

Mvh Finn
selvfølgelig, men på en 20 fods jolle. Jeg havde det på Tøffen, og det brød jeg mig ikke om. Wiretræk lavet rigtigt er efter min mening at foretrække, hvis man også vil ha' rorpind, Jeg har ingen erfaring med teleflex og ror, kun med phmotor.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Prøv om ikke butikken vil tage det retur, selvom embelagen er brudt, det er da et forsøg værd.

Og så som foreslået beholde det bestående, evt udskifte div. trisser hvis de ikke er optimale.

Jeg har teleflex i min jolle, med påhængsmotor, hvis jeg styre på selve påhængsmotoren, afmontere jeg teleflexen, ellers går det lidt tungt.

Det skal dog siges at teleflexen, er lynhurtig at afmontere, da jeg har den model med  kuglekoblingen.

mvh jens
Annonce
Opdatering:
Har konstrueret et specielt beslag til fastgørelse på rorpinden så teleflex kablet kan kobles på (og fra uden problemer). Jeg kan stadig afmontere den del af rorpinden der går gennem agterskottet, så der er plads på bordpladen monteret sammen sted - når middagen skal nydes på Sydfyn

DET FUNGERER PERFEKT....
Er ekstremt let at dreje, både ved knagerattet og ude agter - det kan betjenes med en lillefinger begge steder, og ingen slør. Til dem der er lidt ærgelige over snor/wiretræk kan jeg blot sige: skift det ud til ultraflex!
Båden er dog endnu ikke i vandet, men manøvreringen af roret er helt uden modstand - fantastisk.....

Uploader lige et billede af det konstruerede beslag når jeg får taget et billede, så andre senere kan se hvordan jeg løste opgaven.
Ikke for at være negativ, men uden rorpres kunne du jo ha brugt sejlgarn, en anden ting er udvekslingen, altså hvor mange omdr. rattet har fra yderposition til yderpos. det største rorpres får du jo når du bakker, så hvis rorpinden ud til beslaget er ret kort, vil der kunne opstå et ret voldsomt pres på styrekablet. Jeg siger ikke hermed at dit system ikke dur, men der er mange ting, at ta hensyn til også for komfortens skyld.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis