Stoker- / Fastbrændselfyr

Hej.

Er der en venlig sjæl der gider at forklare mig, hvad de forskellige dele i Stoker- / Fastbrændselfyr hedder og deres funktion.

Jeg kunne godt tænke mig et sådan fyr, da det skulle være miljørigtigt, samt være væsentligt billigere i drift.

Jeg kunne også godt tænke mig, hvis nogen ville give tips til, hvor man kan købe Stoker- / Fastbrændselfyr til rimelige penge..evt. brugt. Samt give gode råd til hvilket fyr man skal købe.

På forhånd tak.

Mvh
ThomasB
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas.
En stoker kan udføres/produceres på mange forskellige måder. Min erfaring er, at mange af de stokere som er på markedet har indbygget meget elektronik, som tit går i fejl.
Hvad jeg kan anbefale er en JB. 20-240 som laves individuelt til en meget fornuftig pris.

Kedeltypen kan jeg kun anbefale støbejern som ikke tæres væk med tiden.

At købe et evt. brugt anlæg er måske ikke det bedste, stokeren skal idag have sikkerhedskontakt samt slukningsanordning hvis der forekommer tilbagebrænding i stokeren.

Besparelse hvis vi går ud fra dagsprisen på olie som er ca. 5200 koster en kwh. 0,52 kr/kwh. træpillerne koster idag pr kwh. ca. 0,28 kr. dvs. besparelsen pr/kwh. er 0,24 kr. herudaf er investeringen ikke medregnet.

Sammenligningsgrundlag/beregning af forbrug i kwh.:
Et hus på 100 m² med et wattforbrug pr/m² på 50 vil være pa. = 14250 kwh. afhængig om luftskiftet er optimalt. Hertil skal man bruge ca. 3000 kg. brændselspiller.

Hvis interesse haves kan energiforbrug/kedelstørrelse beregnes, samt hjælp til køb af kedel og stoker.

------------------
Poul Erik

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis