Affugter eller udsuger?

Hej,

Jeg bor i lejlighed, og har problemer med fugt og svamp i mit køkken
Vi har ikke installeret emhætte i køkkenet.
Har prøvet at lufte godt ud, samt købe sådan noget fugtsugende middel fra Matas, men funker ikke godt nok... Jeg overvejer jeg nu, om jeg skal investere i en affugter eller en udsugningsventilator...
Men jeg kan ikke helt bedømme hvilken løsning der vil være bedst, og mest økonomisk... Jeg har læst lidt herinde og andre steder på nettet om det:

Med en affugter får man tørret luften, plus affugteren bidrager med varme. Til gengæld er den dyr i drift.

En udsugningsventilator er billig i drift, til gengæld "hiver" den så varme ud af lejligheden.

Er der nogen, der har nogle kloge ord og overvejelser omkring, hvilket der vil være mest hensigtsmæssigt og mest økonomisk?

Det skal lige siges, at vi har en udsugningskanal i køkkenet (med lem), som går direkte ud i det fri, så det vil være forholdsvis nemt at installere udsugning. (Eneste problem er, at den sidder inde i et skab, så vi bliver nødt til at lave det om til åbne hylder!)

Alle råd modtages med kyshånd
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke har emhætte og svamp i dit køkken og et sted hvor der bare mangler at blive monteret en vægventilator,
Ja så kan det da kun gå for langsomt med at få den monteret.
Er det iøvrigt helt umuligt at monterer en emhætte over komfuret og føre slangen til omtalte udsugningskanal.
Det er naturligvis rigtigt at den fjerner lidt varm luft, men det er helt uden betydning i forhold til ulemperne ved f.eks. skimmelsvamp.
Hvis du gerne vil bevare dit skal kan du jo bygge lidt om. F.eks. ved at føre et rør fra ydervæggen og ud gennem siden af skabet - eller hvad der nu kan findes på.
Endvidere skal du huske at når der skal luft ud af boligen skal der osse noget ind, enten via div. utætheder eller ventiler i f.eks. vinduer.
En affugter er slet ikke et tema i dette tilfælde. Den skal jo for det første tømmes for vand - ofte. Og det varmebidrag den måte have betaler du jo selv på samme måde som hvis det var en el-radiator du havde kørende. Jeg ved egentligtalt ikke hvordan en affugter fungerer, men størstedelen af strømforbruget omdannes til varme. (Vil jeg tro)
Hey,

Tusind tak for svar

Lyder fornuftigt det du skriver, og super god ide med at køre nogle rør igennem skabet
Jeg har læst at en affugter virker på den måde, at den køler luften ned, så vandet kondenseres, og derefter varmer den luften op igen - så ja, energien bliver omdannet til varme... Men kan godt se, at det ikke kan svare sig i forhold til at skrue lidt ekstra op for radiatoren....

Min kæreste er lidt hys med el-installationer og forsikring , og da det er hendes lejlighed har jeg ikke så meget at skulle have sagt... Men er der noget med, at man selv kan udføre installationerne, og så blot få en elektriker til at komme og sige god for dem?
Måske. Men det kræver jo at elektrikkeren på forhånd går med til det.
Men det kan vel ikke tage mange timer at etablere et udtag eller en stikkontakt i nærheden af ventilatoren.
Og køb en støjsvag ventilator - og en med både fugt og tidsstyrring. Så bestemmer du selv hvornår den skal køre.
Endnu en gang mange tak for svar :-)

Har fundet ud af, at det kun er hvis kobler den direkte til nettet, at der skal elektriker på... Hvis jeg laver den med stik og plugger i en kontant, er der ingen problemer.... Og ja, skal have støjsvag med tid- og fugtstyring ;-)
Det lyder alvorligt med fugt og svamp i køkkenet.

Du beskriver ikke hvor slemt det er, men varme og ventilation har i århundreder været midlet til at tørre ting ud med.
En varmeblæser kørende i en uges tid ved 30-40 grader Celcius med køkkenvinduet åbent kunne formodentligt sætte svampene lidt , om jeg så må sige, 'til vægs'.

Dernæst kunne et billigt og effektivt adfærdsregulerende råd måske være, at i lukkede køkkendøren og åbnede køkkenvinduet når i lavede mad. Ville også forbedre indeklimaet væsentligt i lejligheden - ingen damp og stegeos.

Det må da være utroligt nemt at montere en emhætte når du allerede har en ventil til det fri. At et eller andet geni har været så smart at sætte et skab op foran den bør ikke bremse dig.
Nu må du lige vise hvem som er mand i huset og hvem som har bukserne på.
Et lille hint - hun vil elske dig for det.

Den største driftsomkostning ved en emhætte er iøvrigt de kubikmeter af opvarmet indeluft som den pumper ud i det fri og hvis du ender op med at monterer en emhætte, skal du faktisk åbne køkkendøren for at få mest gavn af den når den kører.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Annonce
Hey KLAMPhugger,

mange tak for svar ;-)
Rigtig god ide med en varmeblæser til at sætte svampene, vil jeg lige overveje...

Jeg tror jeg installerer en ventilator frem for en emhætte, da den er noget mere lydløs, og derfor kan køre længere tid ad gangen. Tror ikke kun problemet hænger sammen med madlavning, da vi også har en lille smule svamp i soveværelset, men derimod et generelt problem i lejligheden, som blot bliver "forværret" i køkkenet pga. af fugten fra madlavning. Tror samtidig det hænger sammen med nogle dårlige ydervægge, især ved vinduespartierne, og den kuldebro der opstår deraf.... Om vinteren kan man nærmest mærke, hvordan det "trækker" fra væggene...

Vi har overvejet at sætte noget gips varmvæg op de udsatte steder, men da det er en andelsbolig, som vi ikke påtænker at blive boende i mange år endnu, er jeg på udkig efter en noget nemmere og billigere løsning...

Tror ikke min kæreste vil anse mig som mere mand, fordi jeg laver ikke-godkendte el-installationer, som i worst-case-scenario, 7-9-13, fratager hende retten til forsikringspenge, men det er også ligemeget, for som nævnt i ovenstående post er det ikke noget problem, hvis jeg bruger en stikkontakt til at drive ventilatoren....
Hvis i har problemer i hele lejligheden så lufter i ikke ud nok. Jeg har ventiler i mine vinduer. de står åbne 24/7-365. den får så lige en udlufter mens der bades om morgenen, og badeværelses vinduet sår en udlufter fra man slutter badet til morgenmaden er indtaget.

Jacob
Hej Jakob,

Har du nok ret i, problemet er, at vi for det første ikke har vindue i badeværelset. For det andet har vi kun 2 små radiatorer - 1 i soveværelse, og en i stuen langs indervæggen - det betyder desværre, at hvis vi lader vinduesventilerne stå åbne 24-7 bliver der her om vinteren som et køleskab inde i lejligheden :-/
Men jo, vi skal nok blive lidt bedre til at lufte ud ;-)
Ikke vindue i badeværelset?
Men der må vel da være en ventil af en slags?
For det skal der være!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis