Affugter eller udsuger?

Hej,

Jeg bor i lejlighed, og har problemer med fugt og svamp i mit køkken
Vi har ikke installeret emhætte i køkkenet.
Har prøvet at lufte godt ud, samt købe sådan noget fugtsugende middel fra Matas, men funker ikke godt nok... Jeg overvejer jeg nu, om jeg skal investere i en affugter eller en udsugningsventilator...
Men jeg kan ikke helt bedømme hvilken løsning der vil være bedst, og mest økonomisk... Jeg har læst lidt herinde og andre steder på nettet om det:

Med en affugter får man tørret luften, plus affugteren bidrager med varme. Til gengæld er den dyr i drift.

En udsugningsventilator er billig i drift, til gengæld "hiver" den så varme ud af lejligheden.

Er der nogen, der har nogle kloge ord og overvejelser omkring, hvilket der vil være mest hensigtsmæssigt og mest økonomisk?

Det skal lige siges, at vi har en udsugningskanal i køkkenet (med lem), som går direkte ud i det fri, så det vil være forholdsvis nemt at installere udsugning. (Eneste problem er, at den sidder inde i et skab, så vi bliver nødt til at lave det om til åbne hylder!)

Alle råd modtages med kyshånd
Hej, Jeg bor i lejlighed, og har problemer med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke der er etableret andet en den ene ventilationsskakt, så er der velforhåbentligt luft under døren, så der er mulighed for lidt træk så fugten transporteres væk...?
Koludabyg: Badeværelset ligger sådant at der er 2 døre - 1 ind til gangen, som fører videre til køkken og stue (uden døre til køkken/stue), og 1 som fører ud til bagtrappen, og begge døre er bestemt ikke tætte, så der skulle i og for sig være ok mulighed for at fugten kan transporteres væk....
Men så virker den osse.
Med mindre jo at den er tilsluttet i den anden ende. Tilsluttet til Vor Herres kæmpe friskluuftventilator.
Ville kraftigt overveje en affugter og sætte den til at køre for en periode i jeres soveværelse for at tørre det en smule ud, og dermed tage livet af svampen, evnt. vaske den ned med hysan, antikim eller noget i den stil, og bagefter gentage processen i køkkenet og imens få sat en ventilator op, så du kan få noget sug i køkkenet, det vil både i og jeres indeklima have godt af...

Hvis i vælger at vaske med hysan, så skal i nok ikke sove der samme nat, det "dufter" temlig meget af klor
Det lyder som om i har et voldsomt usundt indeklima i jeres lejlighed, med massivt damptryk fra madlavning og bad, kombineret med 'kuldenedfald' fra dårligt isolerede vægge og vinduer.
Skimmelsvampe næres og stortrives af den relative fugtighed - jo højere jo bedre.
Hvad man kan regulere på for at holde dem i ave - alt andet lige - er temperatur, damptryk og udluftning.

Hvad som er billigst, er at reducere damptrykket ved kilden vha. emhætte eller ventilator i køkken og i badeværelse.

Men hvis i har disse problemer, har under- og overboen i ejendommen formodentligt også de disse problemer og det hjælper jo nok ikke meget på gensalgsværdien af jeres andelslejlighed, hvis den fremtidige andelsejer også skal nyde godt af både under- og overbos skimmelsvampe.

Jeg vil anbefale, at du indkalder til et beboermøde, hvor i kollektivt kan få gjort kål på fugtproblemerne i ejendommen.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Lyder som en god ide med en affugter i en periode.... Og jeg er nået frem til den konklusion at det bliver en ventilator i køkkenet, jeg installerer.....

Du har helt ret KLAMPhugger, det er nok et generelt problem i hele bygningen....
Vi har prøvet at kontakte bestyrelsen, men fik at vide, at det var vores eget "problem".
Vi har også prøvet at hænge sedler op i opgangen for at høre, om andre havde problemer med svamp, men disse blev meget hurtigt revet ned igen :-/ Vores gæt er af bestyrelsesmedlemmer, som nok ikke havde lyst til at skulle bruge tid og energi på dette...
Men det er noget tid siden, og nu er der vist kommet ny bestyrelse, så kan godt være vi skulle forsøge igen....

Ellers overvejer vi at investere i noget gips varmvæg de mest "udsatte" steder....

Dejligt med sådan et forum her med så mange hjælpsomme og velvidende mennesker ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis