Trappe mål.

Jeg står og skal lave en trappe men problemet er at pladsen i rummet er lidt trang så trappens areal skal holdes på et absolut minimum men stadigvæk være brugbar.
Jeg vil gerne holde mig under 50cm i breden. Men hvad skal målene på selve trinnet være og hvor højt kan forskellen imellem de enkelte trin være.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der skal du bruge reglen om at summen af 2 stigninger og 1 grund skal være mellem 61-63 cm. Eksempelvis 21 stigning - 21 grund - 21 stigning = 63 cm.

Du finder trappens højde for at finde stigning og grund.

...men 50 cm er da godt nok en meget smal trappe......
det må absolut være det man kalder en hønsetrappe

http://www.lyrk.dk
Ja jeg synes nu at du sviner noget med pladsen
En bredde på 35 cm må være alt nok. Og drop osse gelænderet. Det pynter ikke i et minimalistisk indrettet hjem.
Men den ultimative løsning - rent pladsmæssigt - er jo stadigvæk Reb-Med-Knude "trappen"
Stigningen bør helst være mellem 17-19 cm men man kan godt gå op på 21cm
med den stigning får du nogle brede trin på 26 cm, hvis gangrytmen skal være iorden. Desuden kan det være svært at fastlægge sig på stigningen når højden er ukent. Skal der f.eks. også være frihøjde?
Og husk at 1 Grund er målt fra forkant trin til forkant trin, så trinnet vil være lidt bredere. normalt laver man trintykkelsen i overlæg på trinnene
@paddy
De stigninger du foreslår egner sig fortrinligt til gangbesværede og pleje- og alderdomshjem og vil give en lang ganglinie, som jo selvflg. ikke er noget problem hvis der er plads til det

@Dangman
Har du overvejet så'n klatrevæg, børn og unge mennesker elsker dem og det ka' man sikkert få til at se ganske modernistisk eller minimalistisk ud.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis