Komfurdisplay med periodisk fejl

Mit Husqvarnakomfur har et display med klokken, timer og stegetermometer. Nu har det imidlertid fået en periodisk fejl, idet displayet pludselig slukker i en periode for så selv at tænde igen. Jeg har så demonteret hele elektronikenheden for at se nærmere på hvor fejlen kunne findes, men kan ikke umiddelbart se noget defekt/brændt. Jeg har bemærket, at displayet tænder når det sættes spænding på for så at gå ud efter ca 15min. Hvis spændingen forbliver tilsluttet tager det fra ½ til 2 timer for den selv starter igen, hvorimod det kun tager ca. 15min. før den kan tændes, hvis spændingen afbrydes når displayet slukker. Jeg har sprugt Husqvarne/Elektrolux's serviceing. om han kunne identificere problemet, men det kunne han ikke. Er der nogen her som har et bud på, hvilken komponent der kan have sådan en periodisk fejl? 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok noget varme.
Men hvad det er kan man ikke vide eksakt uden at se på det.

Jacob
Hej Jacob! Det har jeg også selv tænkt på og derfor prøvet at placere enheden i et køleskab. Reaktionsmønstret var fuldstændigt det samme, som når det sidder i komfuret eller ligger på køkkenbordet. Det kan derfor ikke være et temperaturproblem hidrørende fra omgivelserne. Det må være en komponent, som har en periodisk fejl. Jeg mener at kunn identificere følgende komponenter på printpladen: transformer, modstande, kondensatorer, microcontroller, spændingsregulatorer.
Er der ikke en elektroniknørd her i forum, som har oplevet noget lignende eller som har et bud på, hvordan jeg kam måle hvilken komponent, som er defekt?? Har målt modstande og transformer. De er OK.
Spændings regulatoren er et godt bud. Måske er det en følge fejl af at der bliver trukket for meget strøm gennem den.

Jacob
Jeg har 4 stk. spændingsregulatorer (3 stk PN 2907A og 1stk PN 2222A) på printpladen. Kan jeg måle om de er OK? Jeg har på internettet forsøgt at finde ud af, hvor jeg kan købe sådanne, for så kan jeg jo lige udskifte dem, men de findes åbenbart ikke i DK, men i USA. Kan det tænkes at de kan sustitueres med en anden type?
Du må først finde ud af hvorfor den fejler. prøv at måle hvor meget strøm den afgiver og ved hvilken spænding.
Det kan også være input til den der er for høj så der afsættes for meget effekt = termisk shutdown.
Jeg kan ikke se at de skulle være svære at få fat i.


Jacob
Annonce
Hej Jacob! Tak for dit svar, men jeg er i tvivl om, hvad du merer. For at måle strømmen over hver spændingsregulator skal jeg jo have amperimetret i serie og det kan ikke lade sig gøre med spændingsregulatorerne monteret. Spændingen mellem benene BE og BC har jeg målt til:
type PN2907A-> BE = 0,33V; BC = 2,73V // 0,63V; 3,67V // 0,63V; 16,91V
type PN2222A-> BE = 0,66V; BC = 0,65V
Umiddelbart ser den ene af type PN2907A meget anderledes ud end de to andre. Så det kunne vel være den, som er defekt? Men type 2222A har jo næsten samme måleresultat mellem de to sæt ben, og det svarer jo ikke til de andre målinger, så den kunne vel også være problemet. Kan du få noget ud af disse målinger?
Mvh
Hans
Nå jammen så er det transer (transistore) og ikke spændings regulatore.
Hvis du har et diagram over kredsløbet kan man lave en fornuftig fejlfinding. uden må man nøjes med at se om transerne ser ud til at funke.
Værdierne ser fornuftige ud. dog er din Base >Emitter spænding på den første noget lavere end man kan forvente.
er værdierne målt med eller uden fejl ?

Jacob
Jeg har desværre ikke noget diagram, men jeg har målt de samme værdier(V) på tre at transerne når displayet er tændt og når det er slukket. Den sidste (3. PN2907A) samme BE-værdi (0,63V) med tændt og slukket display, hvorimod BC-værdien med tændt display svinger mellem 15,2 Vog 15,3 V mens den svinger mellem 15,7 V og 16,9 V når displayet er slukket. Det tyder vel på, at det er denne transistor som er defekt? I øvrigt er der spænding på alle BC-erne når strømforsyningen af helt afbrudt, men det skyldes vel kondensatorerne.
Mvh
Hans
nej det tyder ikke på den er defekt. hvad er base emitter spændingen ? før og efter

Jacob
Hej Jacob! Jeg har nu målt spændingen mellem B-ben( det midterste) og fransformer:
Med tændt display: (PN2907A) 19,91 V; 9,80 V, 13,95 V; (PN2222A) 14,88 V. Transformer afgiver 11,35 V
Med slukket display: (PN2907A) 0 V; 10,54 V; 15,01 V; (PN2222A) 15,66 V. Transformer afgiver 12,21 V
Den første transistor er vel problemet, når der ikke kan måles spænging med slukket display. Hvad siger det dig?
Mvh
Hans
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis