Udhus & varmepumpe

Hejsa - har fulgt lidt med fra sidelinien, og nu er det så min tur til at spørge.

Jeg har et lille udhus (Refugiet) på ca. 4,5 m2, som jeg bruger til min lille hobby - kafferistning. Det er et lille træhus
Refugiet er isoleret med kun 50mm isolering overalt, og det kniber selvfølgelig lidt med at holde varmen - men det er dog frostfrit. Desværre var det ikke muligt at isolere med mere.

Pga. kaffebønner og udstyr skal det gerne være frostfrit og uden fugt (der er ventilation - der kommer jo røg

I øjeblikket bruges en elradiator med blæser til at holde det varmt, men jeg synes det ser lidt dyrt ud i el iflg. en lille elmåler. Det holdes på ca. 8 grader

Spørgsmålet:
Kan det overhovedet betale sig at sætte en lille varmepumpe op i stedet for elvarme ?
Har set et tilbud på en to-delt varmepumpe (ude / inde enhed)  til lige under 2000Kr (+ montering)
Den er til 10-15m2 så burde passe fint - men det er nok en kina model.
Dette er vejledningen i PDF
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal sikre dig at varmepumpen, har en 7-8 gr. indstilling.
Nogle billige modeller, skal holde min ca. 16 gr. så er det jo lidt dyrt at holde frostfrit.

Du burde isolere noget mere, evt udvendigt.

Jeg har et lille hobbyrum, ude i carporten, på 8 m2, det er isoleret med 200 mm i væge og loft, og lidt mere i gulvet, det holder jeg på 8 gr. med en olie radiator, det er ikke så dyrt .
Jeg har en af de billige affugtere kørende, for at holde det tørt, den køre dog kun ganske lidt, da rummet er meget tæt.

mvh jens

Et lille supplerende spørgsmål - da der kun er 4,5 m2 - er der så overhovedet nok m2/m3 til at det er muligt at klimaanlæg/varmepumpe kører ordentligt, uden at skulle bruge en masse energi på afrimning eller måske bare at den ikke vil kunne regulere varmen ordentligt pga. det lille rum.
Rummet er ca 2m i højden i siden og ca. 2,5 m i midten - så der er heller ikke megen loftshøjde
Nej en varmepumpe vil ikke kunne køre ordenligt i et så lille rum, der vil ikke være energi nok i rummet til at varmepumpen vil kunne afrime, og pumpen vil få rigtig mange start/stop. så jeg syntes også at du skal holde dig til en olieelradiator.

Køletekniker & Energiteknolog.

Det er åbenbart en udbredt misforståelse at en varmepumpe henter energi til afrimning fra det opvarmede rum. Afrimning foregår med varm gas, d.v.s. at det kun er kompressoren der kører under afrimning.
Der vil sikkert være mange starter. da rummet er så lille.
Et andet problem med de billige modeller er styringen af afrimning. Det styres ofte af differenstemperaturen over indedelen. Hvis temperaturforskellen ikke er stor nok starter en timer- der ofte er på 20-30 minutter og derefter starter afrimningen.
Så hvis rummet ikke er ret stort i forhold til ydelse så starter afrimningen ikke.
Skrevet af bjor på 07 dec 2010 20:44
Det er åbenbart en udbredt misforståelse at en varmepumpe henter energi til afrimning fra det opvarmede rum. Afrimning foregår med varm gas, d.v.s. at det kun er kompressoren der kører under afrimning.
Der vil sikkert være mange starter. da rummet er så lille.
Et andet problem med de billige modeller er styringen af afrimning. Det styres ofte af differenstemperaturen over indedelen. Hvis temperaturforskellen ikke er stor nok starter en timer- der ofte er på 20-30 minutter og derefter starter afrimningen.
Så hvis rummet ikke er ret stort i forhold til ydelse så starter afrimningen ikke.

Hvis du selv tror på det du skriver så okay, men i andre skal have FAKTA!!

Hvis den ikke bruger energien fra det rum som den opvarmer hvor kommer det så fra?, det er rigtigt nok at den afrimer med hotgas, men den energi der er i "hot" gassen den kommer ikke ud af den blå luft,

Hotgas/trykgas er overhedet væske som er tilført energi fra fordamperen og som er komprimeret i kompressoren?

Hvis du mener det du gør så har du jo næsten opfundet en ny energikilde!

Er vi ikke enige om at når den laver varme så bruger den udedelen som fordamper  og indedelen som kondensator?

når den så afrimer så stopper den blæseren i indedelen og 3-vejs ventilen skifter position således at indedelen nu bruges som fordamper (optager) og udedelen som kondensator (afgiver) som den vil gøre når den køre som et A/C anlæg?

Hvis den kun starter kompressoren uden at 3-vejs ventilen skifte position så vil den jo stadig køle på udedelen, som stadig kun vil være kold, og indedelen vil stadig være varm.


Køletekniker & Energiteknolog.

Annonce
Ok - det er altså ikke lige sagen med sådan en i et lille rum.
Men - mht. afrimning og afisning af ude enheden, så lyder det som om at hvis ude temp er over 1 grad, så er behovet for afrimning/isning begrænset og så kan det betale sig at bruge varmepumpe

Ved frost er en el-olie radiator en bedre løsning.

Er det helt forkert ?
Hej.. Kan du ikke tage varmen over fra huset af ? da det nok er billigste i længen.. Erik saninetto.dk

Hygger mig bare (:

Nej - der er ikke mulighed for at få varme fra huset - der er tale om et udhus i haven, og der er både skrænt, træer og mere end 10m.

Det havde været nemmest - men pga. min lille hobby kræves en fornuftig temp (+10 gradder min) - så det er et spørgsmål om at finde en fornuftig løsning som er rimelig økonomisk.

Jeg gætter bare på olie radioator er billigst ved frostgrader, og varmepumpe er billigere når der ikke skal afrimes. - men vil gerne høre om nogen har erfaringer om det passer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis