Bore hullet op på rundsavsklinger

Hej.

Er der nogen herinde der har værktøjet til at bore en rundsavsklinge med 5/8" hul op til 20mm?

Jeg synes at hårdmetalklingerne mister deres skarphed lidt hurtigt ved savning i hårdt træ, og klinger med karbidspidser er billige i USA, selv hvis man skal betale moms, skat og fragt.
Desuden kunne jeg godt tænke mig et sæt af de såkaldte "Dado-blades", der ikke bliver forhandlet herhjemme, da de ikke lever op til europæiske sikkerhedkrav.

Men før jeg kaster mig ud i at importere klinger, så ville jeg forhøre mig om nogen har den fornødne ekspertise, præcision og det værktøj der skal til, for at fortage operationen.

Ved at klinger med 30mm og 20mm hul i karbid findes andre steder (f.eks. i England), men det er ikke det jeg er interesseret i.

Mange hilsner
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Muligvis ville en Granlund undersænker, kunne lave tricket.
http://www.industributiken.se/engli...15c8cb0325

Du skal så have en styretap (ikke bor som på de første billeder) på samme mål, som det orginale hul, og selve den 4 skærs undersænker på færdig mål.

Det vil kræve en bænkboremaskine

En oprømmer ville måske også være anvendelig---( 3 eller 4 skærs bor)

mvh jens

det er noget du aldrig selv må gøre , du risikere at klingen springer under brug og skrider den bare en halv mm kan du smide den ud med det samme
køb istedet en alm hårdmetalsklinge af en ordentlig kvalitet
får du den rigtige klinge ( de billige duer ikke ) der er beregnet til den hårdhed du har behov for holder den sig skarp i meget lang tid , den koster noget mere end de billige , men kan jo slibes op mange gange

problemet for dem der ikke kan holde den skarp , er at de fleste køber den for billigt , eller klingen er ikke beregnet til de opgaver den bliver brugt til , samt forkert brug også er hårdt ved den

gå ind i håndværkeren i et større byggemarked og sig hvad den skal bruges til , så kan de nemt finde en der kan holde
Jeg vil helle rikke begynde på at bore et hul op på en savklinge..
En smule ubalance og det hele er noget lort...
Og jeg vil heller ikke begynde på at importere klinger der ikke lever op til de almindelige sikkerhedskrav!
Der er en god grund til at der er noget der hedder sikkerhedskrav!

Du ville vel helle rikke starte på at hugge en super tanker op med skærebrænder på ryggen og bare fødder, fordi der er der folk i Indien og Pakistan der gør.. det vil de fleste af os jo kalde ganske uansvarligt af sikkerheds grunde... Og ikke mindst miljømæssigt...

Så lyt du til Bredker og invester lidt mere i en ordentlig klinge der er egnet til formålet.
jeg giver dig ret i at savklinger er dyre i DK. Jeg har selv købt i England til noget mere rimelige priser. Og stadig i god kvalitet.
Men her kan du ikke få helt den samme rådgivning.. det betaler man jo også for :-)

MVh Njord

MVH Njord


Hvis man bore op med en Grandlund, og et styr der passer uden slup, i det orginale hul. Så bliver det nu ikke mange 1/100mm ude af kurs.

Hvis man rejfer kanten af hullet, kommer der ingen revner, hullet styre jo kun, selve fastholdelsen, sørger spændeflangerne jo for, så der er overhovedet ikke belastning, af hullet, så hvordan det skulle kunne revne hele klingen, kan jeg ikke forestille mig.

Anerkendet firmaer, som eks. Unimerco kan da også tilbyde en opboring, af centerhuller.

mvh jens
Jens: Ser interessant ud, men jeg vil ikke kaste mig ud i operationen selv, da jeg, som det bliver nævnt siden, er næsten umuligt at få centreret hullet, og jeg vil nødigt eksperimentere med savklinger selv.

Og jeg råder såmænd over savklinger i den dyrere ende. Nogle til finer, til tværsnit, til langsgående snit, ligetandet osv.. Har også Biltema klinger (der i øvrigt er ganske god kvalitet), der er fine til at lave det grove arbejde, når jeg skal save en gammel dør eller et bord op, for at få fat på hårdt træ.

Nogle træsortrer er bare fantastisk svære at save, fordi omdreningstallet på en bordrundsav er fast, og dermed skal der ikke andet end en lille tøven i snittet til at træet bliver svedet. Wenge, Ibenholt og bubinga er gode eksempler. Den høje temperatur er der ingen HM klinger der klarer særligt godt. Desuden er Tungsten/karbid ting noget stivere en HM, og giver en pænere finish.

Ydermere er klingevalgene herhjemme noget begrænsede i 250mm størrelsen, fordi diverse producenter henvender sig til industrien og detail. Men detailhandlerne har bare ikke tingene i sortimentet, og skal man bestille dem, så taler vi til tider 1700 kr, og det vil jeg ikke give for en vare der koster 350 på hylden i USA.

Snedkeri markedet for private bugner af muligheder for gør det selv manden i USA, men det gør det bare ikke i Danmark (Jeg er ikke stor USA fan, men skal man have læsestof omkring finsnedkeri, så er man nødsaget til at bruge engelsk/amerikansk litteratur, hvis man ikke synes Politikens "sådan saver du i et bræt", eller hvad de nu hedder, udfordrer helt nok).
England har, ganske rigtigt, fine valgt, men hullerne er 30mm, og ikke 20mm, som på mine save. Så når jeg køber klinger, så skal jeg bruge adapter ringe, og det smager forkert at bruge mange penge, på noget der ikke som udgangspunkt passer til min maskine.

De såkaldte Dado blades, der er en sæt klinger, som man stabler til en bestemt tykkelse. Jeg har prøvet dem, og brugt med omhu og sund fornuft, er de et fantastisk alternativ til overfræseren i visse situationer, og sparer fræser bits for meget arbejde (og varme). Laver ikke lige så pæne snit som fræseren, men i MDF skabe, så er det fedt at lave hylder med sættet.

Grunden til at Dados blev forbudt i EU var (og det har jeg undersøgt), at det blev lovkrav, at bordsave skulle stoppe på maks 10 sekunder. De elektroniske motorbremser var dog så effektive, at enertien fra den større masse i dado stakken gjorde, at bolten til klingerne kunne løsne sig, når maskien stoppede. Er man opmærksom på det, så er det ret let at fikse.
Desuden sælges de såkaldte Wobble blades, som er et par indstillelige skiver, der får klinegen til at sidde skævt, så den skærer et bredere spor - så kan man sgu da tale om farligt, for det sæt ligefrem tigger om at få lov til at kyle træet efter dig.

Når det er sagt, så fåes Dado sæt med 30mm boring (rutlands, axminster), som vel primært er henvendt til europæisk standard, men at skulle bruge diverse adapterringe i sættet er et stort no-no i min bog.

Har overvejet at få lavet en adapter der kan skrues over min nuværrende flange - altså et 30mm linksgevindstykke, hvor der er tappet et 20mm gevind inden i. Har været på et maskinværksted, men de gad ikke så lille en opgave. Men er der nogen herinde der kan lave det (samt et par bolte der passer til), så sig til.

Mit spørgsmål var heller ikke om jeg kunne bore hullet op selv, med et spadebord i min Selekta boremaskine, og så få det til at passe ved at bruge lidt gaffa tape i hullet, og afbalancere det med en køkkenvægt og et par pop-nitter. Jeg spurgte om der var nogen der havde værktøjet til at gøre det. Der findes jo folk i Danmark der har adgang til store præcitionsmaskiner, der til tider godt vil bruge en halv time efter arbejdstid på at tjene et par flasker whiskey eller lign.

Og sikkerhedskrav er rigtigt fine på det professionelle marked, som beskyttelse af arbejdere, så virksomheder ikke øger produktionstempoet ved at stille krav om at arbejderne skal bruge potentielt usikre metoder. Når det er sagt, så kan enhver stadig købe Clorin og rense toilet med det - og har klor nogen som helst berettigelse i hænderne på ikke professionelle? Så sikkerhedsforskrifter er fine, men kan ikke erstatte sund fornuft.

Anyway - er der nogen der kan bore/hone/slibe/dreje/slibe hullet op på et rundsavsblad?

Ps. Er der nogen der sidder derude med 20mm flange på deres sav, så kan jeg i øvrigt anbefale denne klinge: http://www.lavprisvvs.dk/shop/rundsavsklinge-250-x-370529p.html , der godt nok er HM, men som er en rigtig fin all-round klinge.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Jens - Var ved at skrive indlægget imens du svarede, så så dig ikke før jeg sendte. Men endnu engang tak. Tror Unimerco er for dyre til at det kan betale sig, men har du prøvet dem?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej har hørt at hvis man skal have slebet sine savklinger hos unimerco til en fornuftig pris. Skal man regne med at jo flere man har jo billigere bliver stk prisen.
Tror ham jeg snakkede med samlede 20 stk og sendte dem til slibning.
Har dog aldrig selv fået noget lavet.

MVH Peter
Skrevet af thejokers på 03 dec 2010 14:40

...
Mit spørgsmål var heller ikke om jeg kunne bore hullet op selv, med et spadebord i min Selekta boremaskine, og så få det til at passe ved at bruge lidt gaffa tape i hullet, og afbalancere det med en køkkenvægt og et par pop-nitter. ....


Åhh, skulle der nu være noget galt med den metode ?

Tak for et godt grin
hvis hullet på klingen skal bors op er det en drejebænk en fordel
så undgår du ubalerngse med bløde kløre til at gripe om klingen.!
Jeg ville dælme gerne se en savklinge spændt op i en drejebænk med bløde klør, samtmøde manden der vil stå der når hullet skal drejes op.. Det er en livsfarlig måde..

Til trådstarter, har du søgt på Ebay.de?? Jeg køber udelukkende festool klinger på ebay, der får jeg ca 4 klinger for det jeg skal give for en herhjemme... måske der var noget der passede dine behov?

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis