Hvilket gulv skal vi have?

Hej..

Jeg står og skal til at vælge gulve til mit nyrenoveret/kommende nyrenoveret hus.

Hvilke gulve har i og hvad ville i vælge?

Fyr?
Eg?
Ask?

osv. osv.

Stave, planker?

Jeg har ingen idë om hvad jeg skal vælge og hvorfor, så meget er jeg slet ikke inde i gulve.

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
syntes det kommer an på stilen hvilken type hus årgang ? og alle rum ? eller kun nogen ? hvem færdes i huset osv...vi må have noget mere info

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Er der børn ? hund ?...stilen på huset ?

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Der er ingen børn endnu, og ingen hund endnu..

Mine overvejelser går lige pt. på:

Planke gulv , gerne i mørke farver.. men dog ikke helt vildt mørk..

Det skal enten være massiv på min. 28mm grunden cc er 80cm.

Ellers ksal jeg sætte noget på tværs af bjælkerne så der kan ligges gulvspån og diverse andre gulve.

en af problemerne er at jeg ikke ved forskellen på: ask, eg, fyr osv. hvad der gør det ene bedre end det andet.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Gulvvarme udelukker ikke massive gulvbrædeder, men alt andet lige er lamelgulv at foretrække.
Og det skal vel ikke nødvendigvis være samme gulvbelægning i alle rum.
Tæppe i soveværelse, linoleum i køkken, viktual og entre.
Annonce
Hpox , vi vil gerne have trægulv over det hele undtaget på bad. hvor der skal være klinker el. vinyl..

Muligvis klinker i køkken, ellers gerne samme træsort/trægulv i resten af huset.

Hvorfor lamelgulv fremfor massiv som er skruet fast på bjælkelaget?


Be Smart - Not Stupid..

Jeg ville nok også lægge lamelgulv, fremfor massiv plank, fordi det er mere stabilt når der er gulvvarme under. Massive gulve arbejder en del mere en lamel, der er bygget op om 3 lag træ der er limet sammen. Det eneste der er med gulvtyperne er selve hårdheden, ask, eg, merbau er rimelig hårde gulve alle sammen, og hvis du får dem med lak, holder de til rigtig meget slid. Selv foretrækker jeg fyr eller douglas, men jeg har heller ikke noget imod at vedligeholde med sæbespåner, og er lidt ligeglad med om gulvet ser nyt ud. Efter det du siger lyder det som om en lamelplank i eg med lak, kunne være en idé.

http://www.lyrk.dk
Jeg ville nok også lægge lamelgulv, fremfor massiv plank, fordi det er mere stabilt når der er gulvvarme under. Massive gulve arbejder en del mere end lamel, der er bygget op om 3 lag træ der er limet sammen. Det eneste der er med gulvtyperne er selve hårdheden, ask, eg, merbau er rimelig hårde gulve alle sammen, og hvis du får dem med lak, holder de til rigtig meget slid. Selv foretrækker jeg fyr eller douglas, men jeg har heller ikke noget imod at vedligeholde med sæbespåner, og er lidt ligeglad med om gulvet ser nyt ud. Efter det du siger lyder det som om en lamelplank i eg med lak, kunne være en idé.

http://www.lyrk.dk
Ja lamelplank evt som skibsplank med gummifuge, i merbau eller eg ville jeg foretrække.
Har god erfaring med færdig oliebehandlet.

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Netop ja.
Lamelgulvbrædder er mere stabiler over for temperatursvingninger.
Personligt er jeg til lyse halvhårde gulve, som ask. Eller måske dampet bøg.
De har helt klare fordele rent rengøringsmæssigt. Snavs ses ikke. :o)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis