Hvilket gulv skal vi have?

Hej..

Jeg står og skal til at vælge gulve til mit nyrenoveret/kommende nyrenoveret hus.

Hvilke gulve har i og hvad ville i vælge?

Fyr?
Eg?
Ask?

osv. osv.

Stave, planker?

Jeg har ingen idë om hvad jeg skal vælge og hvorfor, så meget er jeg slet ikke inde i gulve.

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg står og skal til at vælge gulve til mit... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville da også vælge et lamelopbygget gulv som Naveren også skriver.

Udover det er væsentligt mere stabilt, så er der jo en økonomisk fordel i at vælge lamel frem for massivt.

Personligt have jeg valgt et gulv i lakeret ASK, det er der tilpas spil i for undertegnet, også er det et super holdbart gulv.

Eg er der lidt mindre spil i, ville du dog hellere vælge en tand mørkere gulv end ASK kunne bambus jo også være et fornuftigt bud.
Grundet jeg helst vil have massiv er netop at der er 80cm cc på bjælkelaget så jeg slipper for at skulle sætte en regel på tværs pr. 60-80m for at lægge gulvspånplader ud.. Eller kan lamel fået i 28+ mm så det kan holde til de 80cm cc?

Jamen havde slet ikke tænkt på at lamel er bedre overfor gulvvarmen, så det var klart en mulighed, dog skal der ikke være gulvvarme på 1. salen hvor der er soveværelse og rapoe.. Så ved ikke hvilket gulv i ville vælge der hvis man ikke skulle tage højde for gulvvarmen? Samt hvad syntes i om skift af gulvtype mellem stue og 1. sal?

Takker for de mange svar.

Be Smart - Not Stupid..

Samt hvad er det som gør gulvene mørke? Hvis man søger mørke gulve hvad skal man så kigge efter?

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 02 dec 2010 18:59
Grundet jeg helst vil have massiv er netop at der er 80cm cc på bjælkelaget så jeg slipper for at skulle sætte en regel på tværs pr. 60-80m for at lægge gulvspånplader ud.. Eller kan lamel fået i 28+ mm så det kan holde til de 80cm cc?

Jamen havde slet ikke tænkt på at lamel er bedre overfor gulvvarmen, så det var klart en mulighed, dog skal der ikke være gulvvarme på 1. salen hvor der er soveværelse og rapoe.. Så ved ikke hvilket gulv i ville vælge der hvis man ikke skulle tage højde for gulvvarmen? Samt hvad syntes i om skift af gulvtype mellem stue og 1. sal?

Takker for de mange svar.


jeg syntes du skrev du ville have gulvvarme på spånplader ,og hvis det er tilfældet så er det jo ikke nødvendigt med brædder der kan bære over 80cc eller har jeg misforstået hvad du siger ?

Man skal jo ihvertfald ikke vælge forskellige typer trægul ,men hvis der er tale om en helt anden gulbelægning kan man selvfølgelig det, personligt ville jeg aldrig have andet end klinker og trægulv. Hader tæpper ,giver dårligt luft og indeklima .

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Dumle..

Ja der skal gulvvarme på i stue etagen.. Er i tvivl om det kan betale sig at smide gulvvarme på plader i oppe på 1 salen, eller om varmen fra stue etagen varmer det nok op? Og man så bare skal vælge radiatorer på 1. salen? Kender ikke pris forskellen, da jeg ikke ved en ca. pris på spånplade gulvvarme system pr. kvm..?

med gulvtype tænker jeg på: Lyst eller mørkt gulv og om det skal være lamel skibsplank eller normal lamel plank.. og/eller klinker..


Be Smart - Not Stupid..

Annonce
det er jo lidt hvad man er til og hvordan man har tænkt at indrette sig.....et mørkt gulv (som jeg selv har ) vil jo gøre rummet meget mørkt hvis man er til mørke tunge møbler.

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Jamen vi er også til det mørke, samt væggene nok ville blive meget lyse farver så det giver et godt spil..

Hvad siger du til det ang. gulvvarme på 1 . salen ? Kan det "betale" sig i forhold til radiatorer når man alligevel har gulvet oppe osv.?

Samt ville der blive fod koldt på 1. salen hvis det er isoleret og der er varme på stue etagen?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Ja vi har kun repo og værelser på førstesalen ,og det fungere fint med radiatorer , de er næsten aldrig tæt varmen som kommer op nedefra er nok for os, men det kommer igen an på hvor man har trappehul og hvad man skal bruge førstesalen til

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Vi har sove vær. bad vær. og repo på 1. salen.. Men er i tivl om pris forskellen på gulvvarme og radiatorer er så stor om det bedre kan betale sig at få gulvvarme for også at spare pladsen til radiatorere?

Be Smart - Not Stupid..

ja det har jeg ingen ide om.

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis