Udskiftning af oliefyr

Jeg ville høre hvad meningerne om udskiftning af oliefyr er her???

Jeg havde tænkt mig at fjerne det gamle oliefyr jeg har i huset, som er installeret ca. i 60'erne og skifte det ud med andre varmekilder. Sådan som det er nu har huset kaloiferi varmesystem (en radiator i et skab ved siden af vvb, som ved hjælp af en blæser skyder varm luft rundt i nogen kanaler (lavet i eternit), men som ligger under gulv, og ikke er videre isolereret eller vedligeholdt.

Det jeg havde af planer var at sætte en pilleovn op i stuen, til at varme huset op med (en erfaren montør siger det sagtens kan lade sig gøre) og anskaffe en metro el-vandvarmer til brugsvand.  

Kan jeg spare meget på dette??? Oliepriserne stiger og bliver med det så vidt jeg har hørt...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på, at en pilleovn afgiver en del lyde, blæser og faldende piller.
Endvidere skal der fyres, stort set, hver dag. Det giver noget støv når du hælder piller på.
Det er ikke udpræget billigt at varme vand i en elektrisk VVB.

Hvad med luft/luft varmepumpe kombineret med en god brændeovn til den rigtig kolde periode?

Selv ville jeg tage tyren ved hornene og så installere rigtig centralvarme og så et rigtigt træpillefyr/stoker.
Måske kan du hægte en træpillebrænder på din oliekedel?

Jeg har selv træpillecentralvarme.

Med venlig hilsen
ktm

 

Næ, men det strøm jeg bruger på at have både oliefyr og kaloriferi varmesystem kørende, kan nok godt være dyrere, grundet alderen på det, end på en ny VVB...

Ved ikke om det er irriterende og/eller hvor meget det støver at have pilleovn i stuen, men det kan vel ikke være så slemt? Så ville der vel ikke være nogen der ville have dem?

Hvad tænker du på med rigtig centralvarme?
det støver med en pilleovn. Desuden kan der kun være ca 10 kg piller i magasinet, så du skal rende nogen gange.
Få en smed til at vurdere din kedel. Hvis den er god, kan du få monteret en pillebrænder i stedet for oliebrænderen. Det næste er, at føre rør rundt i huset, evt. i kanalerne, og få vandbåren opvarmning. Så spiller det!

 

Skrevet af uldal på 04 dec 2010 00:18
det støver med en pilleovn. Desuden kan der kun være ca 10 kg piller i magasinet, så du skal rende nogen gange.
Få en smed til at vurdere din kedel. Hvis den er god, kan du få monteret en pillebrænder i stedet for oliebrænderen. Det næste er, at føre rør rundt i huset, evt. i kanalerne, og få vandbåren opvarmning. Så spiller det!

Men det der med at få monteret en pille brænder på min kedel,så skal jeg jo stadig bruge olie så?? Det er jo for at slippe helt for olie...

Med vandbåren opvarming må du mene jeg skal føre rør rundt i huset og sætte radiatorer op??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis