gulvvarme har forstyrret mit varmesystem

Jeg har et 2 plans hus fra 1932 og har et tostrenget varmesystem som kører på fjernvarme med varmeveksler. Systemet har kørt upåklageligt med 10 radiatorer + gulvvarme på badeværelse med egen shunt. Nu har jeg fået lavet gulvvarme i kælder - 20 kvm - med egen shunt. Shunten sidder i kælderen og er koblet til den ene af to fremløb. Nu har de radiatorer som sidder efter kældershunten svært ved at blive varme. Det andet fremløb kører upåklageligt.

VVS som lavede det har anbefalet mig at skifte cirkulationspumpen ud med en ny (25-60) Men kun hvis jeg lukker for kældershunten og sætter den nye Alpha2 pumpe på fuld skyrke kommer der ok. varme (selvom der er en radiator der slet ikke vil blive varme) Jeg har udluftet og checket termostaterne men intet hjælper.

Hvad kan det være?

Jesper
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken temperatur kører du med på din gulvvarme i kælderen ?
Hvor mange watt kører Alpha pumpen på, når du ingen varme får frem til radiatorerne ?
Sidder gulvvarmeshunten til badeværelse på samme streng, som shunten til kælderen ?
Du har chekket termostater, dvs at stiften ikke sidder fast i den radiator, som ikke bliver varm ?
Radiatorerne som har svært ved at blive varme, er de i stueetage eller på 1.sal ?
Gulvvarmen kører med et fremløb på ca. 40 grader!
Har checket alle termostater!
Kører med max. pumpe = 38 watt (3 bar) Det larmer!
Den radiator der ikke rigtig vil med er i stuen på den ene streng op til 1. sal. Radiatorerne efter denne kører fint!
De to shunts sidder på hver deres streng!

Jeg har faktisk fået anlægget til at give jævn varme på hele anlægget ved at skrue lidt på de kuglehaner der er monteret ved starten af hver streng og ved at stille på forindstillingen på termostatventilerne. Men det er på højeste pumpe indstilling og det larmer vildt meget.

Kan de virkelig passe at den nye pumpe jeg har fået anbefalet (Alpha 2 25-60) kun kan trække mit anlæg på højeste ydelse. 10 radiatorer og gulvvarme 1.sal (5 kvm) og gulvvarme  i kælder (22 kvm = to kredse) Det virker som om, at der måske sidder noget i rørerne som stopper flowet. Findes der nogen måde - anden end at skifte rørerne - at teste dette?

Inden jeg fik lavet gulvvarme i kælder (22 kvm) og fik skiftet alle rør i kælder kunne en gammel grundfos UPS 25-40 trække anlægget på 1. pumpeposition

Alt er lavet af autoriseret VVS'er, men jeg kan ikke få fat i ham - han svarer ikke mine opkald.
Du skriver 2-strengs-system, - men er det et "rigtigt" 2-strengs-system ? - altså er hver enkelt radiator tilsluttet til henholdsvis fremløb og returløb, - eller sidder alle radiatorer på fremløb, så der kun er retur fra sidste radiator på hver streng ?
(I sidste tilfælde hedder det et 1-strengs-system, selvom der er 2 særskilte strenge til fremløb)

Hvilken rørdimension er der brugt til de nye rør i kælderen ?
Hvilken rørdimension er der brugt som "fødelinje" til de 2 strenge ?

Det lyder temmelig mystisk, - min Alpha 2 25-60 trækker 10 radiatorer, 2 håndklædetørrer og føder en shunt-kreds til godt 100 m2 gulvvarme, lige nu ligger den på 5-6 watt når den blot skal holde temperatur, altså huset er varmet op, men det fryser trods alt 5-10 grader udenfor, så der bruges masser af varme.
Ja, det er sgu mystisk! Det er et 2 strengs-system med måde frem og retur på radiatorerne.

Der kører et 22mm pex fra pumpen som er tilsluttet vinkelret to 15 mm pex strenge (et går op på badeværelse og videre til soveværelse 1. sal og det andet går direkte til én radiator i stuen) 22 mm pex ender i et 18mm alupex T. Den ene streng går til gulvvarme shunt (22 kvm) som går videre til op til køkken (den radiator vil ikke rigtig blive varm) og videre på til 3 radiator på 1. sal (som er fint varme) Den anden 18 alupex streng går til tre radiator i stue og til to radiator i kælder (som heller ikke rigtig vil blive varme)

Så det er faktisk 4 strenge!

Den streng der går til køkken har to 90 grader buk lige efter hinanden - kan det være et problem?


De to 90 graders buk burde ikke betyde noget væsentligt, - det er da også helt skørt at radiatoren i køkkenet ikke kan blive varm, men de 3 på 1.sal fint kan blive det.
Vand er "dovent" og løber altid nemmeste vej, og korteste og nemmeste vej fra fremløb til returløb er da gennem køkkenradiatoren og ikke helt op på 1.sal, - er der slet ikke ændret noget ved køkkenradiatoren i forhold til før ?

Det tyder jo på, at der er særskilt problem ved køkkenradiator og det andet problem er at der er dårligt flow i den 18 mm alupex som føder de 3 i stue og de 2 i kælder.
Der kan selvfølgelig være kommet snavs i, i forbindelse med opsætning, - men er du helt sikker på at der ikke er nogle høje punkter i rørføringen til den del ?
Hvis der er et sted, hvor rørene går lidt op og så ned igen, uden der er monteret en udlufter - så er der et problem :-(
Sådan en luftlomme kan være svær at komme til livs, og den kan næsten blokere for flowet gennem den pågældende streng.
Annonce
Jeg har sat isolering på 18mm alupex ledning i kælder - det kan betyde at der fra det højeste punkt (T-stykket fra 22mm pex) og til hvor isoleringen begynder kan ledningen falde 3-5 cm? Kan det være et problem?

Jeg tror også at jeg må have skiftet rørerne til køkken radiatoren!

Hvis du lukker alle radiatorer undtagen køkkenradiator, og ditto gulvvarme-shunte, og sætter pumpen på fuld skrue - kan du så få varme i køkkenet ?
Hvis nej, så er enten rør eller mere sandsynligt radiatorventilen stoppet af skidt, - start med at undersøge den før du skifter rør.

Næste forsøg, luk alle radiatorer og gulvvarme-shunte undtagen de radiatorer på den "dårlige" streng, de skal være fuldt åbne -og prøv så først med pumpen på auto-adapt, - kommer der varme på ?, - hvis ikke, så prøv med pumpen på fuld skrue. - måske kan den så flytte en evt luftlomme, men et fald på kun 3-5 cm burde næppe kunne blokere for flowet, - det er mere hvis rørene går mere end 10 cm nedad.

Sidder din pumpe på fremløb eller returløb ?
Slukker du pumpen når du lufter ud ?
Pumpen sidder på returen

Ja, jeg slukker pumpen - venter 10 min. - lufter ud. Men er mærkelige er, at da jeg fyldte vand på åbnede jeg luft ventilen på den fjerneste radiator på den "dårlige" streng og siden har jeg ikke kunnet finde luft nogle steder. Jeg forsøgt generelt udluftning af hele systemet 5 gange uden at finde noget luft
Fremgangsmåde til udluftning er korrekt ;-)

Men prøv lige det andet jeg skrev ovenfor.
Går udfra at dimensionerne er de samme på rørene, som kommer retur ? - og der er heller ikke nogle høje punkter ?

Man kan vel istedet for at skifte rørene, skille det ad i kælderen og sætte en vandslange på på fremløb og en på retur, som føres til en kloak, - så kan man da se om der kan komme vand gennem de enkelte strenge.
MEN det må være absolut sidste udvej, og pas på - for der er meget højere tryk på vandværksvand, end du nogensinde vil have på dit varmeanlæg, - så far med lempe, - og der er ingen garanti mod følgeskader !!!
Men det ville nok være det jeg forsøgte med radiatorene fuldt åbne, hvis alt andet glippede.
Kan du ikke tage et par billeder, bl.a af den gulvvarmeshunt og rørføringer omkring din alpha 2 pumpe, - tror faktisk at der måske er noget ved den gulvvarme-shunt, som driller.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis