gulvvarme har forstyrret mit varmesystem

Jeg har et 2 plans hus fra 1932 og har et tostrenget varmesystem som kører på fjernvarme med varmeveksler. Systemet har kørt upåklageligt med 10 radiatorer + gulvvarme på badeværelse med egen shunt. Nu har jeg fået lavet gulvvarme i kælder - 20 kvm - med egen shunt. Shunten sidder i kælderen og er koblet til den ene af to fremløb. Nu har de radiatorer som sidder efter kældershunten svært ved at blive varme. Det andet fremløb kører upåklageligt.

VVS som lavede det har anbefalet mig at skifte cirkulationspumpen ud med en ny (25-60) Men kun hvis jeg lukker for kældershunten og sætter den nye Alpha2 pumpe på fuld skyrke kommer der ok. varme (selvom der er en radiator der slet ikke vil blive varme) Jeg har udluftet og checket termostaterne men intet hjælper.

Hvad kan det være?

Jesper
Jeg har et 2 plans hus fra 1932 og har et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har forsøgt at slukke shunten til gulvvarmen i kælderen og lukke for tilførelsen af vand og det løste ikke problemet med den dårlige streng. Jeg tror sgu der gemmer sig luft i systemet på en eller anden måde. Har fundet en mulig synder





Her er i hver fald et fald på omkring 15 cm (det hvide rør som kører ind over et bygas-kobberrør - det er laver efter varmeanlægget)





Ja, du er nok nødt til at gå systematisk frem, - da din pumpe sidder på returen, skal den jo suge en evt luftlomme videre, så den kan lukkes ud ved en radiator, - pumpen havde nok haft lettere ved det, hvis den havde siddet på fremløb, så den kunne trykke/skubbe den videre.
Så du er nødt til kun at arbejde på en streng ad gangen, altså alt lukket på de øvrige, for at få det maksimale sug i den du arbejder på.

Edit : Kigger lige lidt nærmere på billederne, nu kan jeg se dem :-)
Hej igen

Jeg tror du har ret - min gulvvarme i kælderen vil ikke blive varm - termostaten står på 3 (ligesom på badeværelset som er rigtig varmt) Hvordan udlufter man gulvvarmen? Der sidder en lille ventil på shunten - er det udlufter? Hvad skal jeg gøre for at få gulvvarmen igang?
Den runde potte med den sorte skrue på toppen, er en automatisk udlufter- den sorte skal være løsnet lidt.

Det eneste du vel umiddelbart kan gøre, er at åbne termostaten helt (dog ikke hvis du har trægulv) og sætte pumpen på max, bliver returslangen varmer efter noget tid, så er der flow igennem, - selve gulvet kan godt tage et døgn eller mere at varme op.

Du kan ikke regne med at termostaterne har samme indstilling, normalt har man termometre på både fremløb og retur i sådan en shunt, men når du ikke har det, så må du mærke dig frem.
Har nu fået sat to returbegrænsere på returen - min VVS'er siger at jo mere man begrænser flowet på returen jo mere tryk på fremløbet før man! Det strider bare imod min logik; altså den streng der har svært ved at få alle radiatorer med skal begrænses mest. Har fået alle radiatorer med nu, men det pumpen kører stadigt på max. for at systemet virker selv når alle rum og kælder er varmet op.

Har lige haft et total kold fremløb endtil jeg rensede snavsventilen to gange - nu kører systemt igen
Annonce
Hej Jesper. Du skal lægge den sort/blå pumpe ned den må ikke stå loderet. Erik

Hygger mig bare (:

Hej Jesper. Jeg glemte at du skal sørge for at udluftning ikke lægge ned. så tror jeg det virker.. Erik

Hygger mig bare (:

De sidste tre billeder er blevet lagt ned ved upload - så de ligger altså ned!
Ja men din shunt skal hænge på væggen

Hygger mig bare (:

Det gør den også - billedet ligger ned!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis