Hvordan tester man om lamdasonden fungerer korrekt?

Hej LDS'ere.

Min Ford Fiesta III '94 har følgende symptomer; når den bare står og kører i tomgang kommer der i ny og næ et kort "dyk" i omdrejningerne - dog uden den går ud.
Det er sket et par gange at den er gået ud umiddelbart efter at være blevet startet - og har derefter været svær at få igang igen.
Ydermere har den ringere benzinøkonomi end man ville forvente - selv af en gammel motor at være.

Jeg mistænker lamdasonden for at være synderen, men da det ikke ligefrem er en billig reservedel vil jeg gerne være helt sikker på det er den inden jeg skifter den. Hvordan tester man den?

Går ud fra man sætter et voltmeter på - men hvad skal værdierne være?

Gøres det ved kold eller varm motor ?

Har i øvrigt afsprittet tændspolerne og der er nye tændrør og tændkabler monteret.

På forhånd tak,

Simon Nauta  

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Hvis du måler på din sonde har du en "minus" og en lambda reguler spænding samt 2 ledninger med 12 V hvis det er en opvarmet sonde altså 4 ledninger i alt. Hvis den IKKE er opvarmet har du 2 ledninger eller måske kun 1 har du 2 er den ene minus og den anden regulerspænding - har du kun en ledning siger det jo sig selv. Hvis du vil vide mere så "google" lambdasonde

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej

Denne hjemmeside fortæller lidt
oversætte evt i google hvis det er problem

www.lambdasensor.com

V. H fra mogens
Har haft dette problem med golf 3 abs motor fra 1992

den blev renset med noget de putter i indsugning.
Har fået a vide ved vw i risskov at det hedder A serum og koster ca. 120 kr
de mente ikke jeg skal skifte lamda.
Der skrives at de har udskiftningstærskel på
160.000 km i bosch manualer. De sælge dem selfølgelig også så lidt længe kan de måske køre.

V. H fra

Mogens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis