Diverse k1, k2 ved huskøb.

Jeg har lagt mine øjne på et lille nedlagt landbrug fra 1934, som MÅSKE kunne være interessant at lægge et bud ind på. Jeg har været ude og se huset og tilbygningerne. Generelt, ser det egentlig fint ud. Men der er alligevel et par ting, jeg godt kunne tænke mig at hører LDS "panelets" vurdering af, hvis det skulle ske jeg lægger et bud ind.
Nu er det sådan at huset, sidst er blevet solgt for ca 11 mdr siden, så jeg har fået tilstandsrapporten fra dengang, som en foreløbig.

Der er i stuehuset, på den sydvendte facade nogle sætningsskader over vinduer (billeder).
De er i tilstandsrapporten fra sidst skrevet som en K1, og at de vurderes til kun lidt bevægelighed og ingen betydning for husets stabilitet. Men jeg kan se indvendigt, at den ene der går op ad gavlen, også har vidst sig indvendigt. Hvad er Jeres erfaringer med den type skader??

Udover det, er der nogle K2er, hvor der er to der falder mig i øjnene. Bl.a en revne i skorstenen til fyret, samt 5 punkterede vinduer. Men da det er dannebrogsvinduer, går jeg udfra man kan udskifte enkeltvis ruder?

Så fandt jeg en skade, som ikke står skrevet i den sidste tilstandsrapport. Jeg var oppe på det gamle høloft og kigge. Der er lagt nyt tag på lade/staldbygningen formentlig indenfor de sidste 5 år, og jeg har en formodning om derfor er derfor man ikke har gjort noget ved skaden, i håb om den vil tørre ud e.lign. Der er et spær, der er rådnet ca 1,5 meter op, dvs jeg kunne stikke en skruetrækker halvvejs igennem det! Det var det eneste af alle spær jeg kunne komme til, jeg umiddelbart kunne finde noget på.

Hvad er Jeres vurdering af disse ting? Er det noget man skal være bekymret for?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel hvad man kan forvente ved en så gammel bygning.
Sætningsskaderne er små og rimeligt nemme at reparere - om nødvendigt.
Det kan godt være forskelle når man kikker igennem forskellige rudetyper, f.eks alm. termoruder og lavenergiglas. Men det kan til enhver tid betale sig at udskifte alm. termoruder med superlavenergi. Hævder glasindustrien.
Skulle der være et par rådne spær på en stalbygning - så er de vel nemme at skifte. For en rask GDS-er
Skrevet af hpox på 01 dec 2010 10:36
Det er vel hvad man kan forvente ved en så gammel bygning.
Sætningsskaderne er små og rimeligt nemme at reparere - om nødvendigt.
Det kan godt være forskelle når man kikker igennem forskellige rudetyper, f.eks alm. termoruder og lavenergiglas. Men det kan til enhver tid betale sig at udskifte alm. termoruder med superlavenergi. Hævder glasindustrien.
Skulle der være et par rådne spær på en stalbygning - så er de vel nemme at skifte. For en rask GDS-er


Ja præcis det er hvad man kan forvente i den type ejendom med mindre den er top istandsat.
tit er der slet ikke tilstandsrapporter på sidebygniger på sådan en ejendom.
hellere sådan ejendom end noget der er lukket inde og man først opdager mange år senere ,bare min mening.
så det er bare at tag springet.

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Ja, det ville ikke holde mig tilbage hvis det var en ejendom jeg var interesseret i, alderen taget i betragtning må der forventes lidt reparationer jo.
Tak for svarene. Det var lidt de svar jeg havde regnet med Men rart med lidt bekræftigelse
Nu må jeg se hvad banken siger, er ikke så positiv at jeg tror banken siger god på nuværende tidspunkt.
Huset ligger 200-300 tusind over hvad jeg umiddelbart regner med at kunne sidde for. Og regner ikke med
jeg kan slå så meget af prisen, når det kun har stået til salg ca 1½ mdr.

Har lige et tillægs spørgsmål. Når man ser på Brutto/netto beløb, som jo altid på en salgs opstilling kun er
et forslag til en finansering. Men synes altid jeg har forstået at brutto/netto er det beløb, man skal lægge til
bank/realkredit på lån og intet andet. Men på denne hjemmeside: http://www.robinhus.dk/fakta/finansiering/brutto_netto.asp
står der brutto/netto er de udgifter der er knyttet direkte til huset, altså: lån, forsikringer, ejendomsskatter, renovation, fællesanlæg osv.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
da renter v ar lidt højere, plejede jeg altid at sige: Netto er lig med brutto, så er alt incl. Det slår sjældent fejl. Der er dog den ting, at hvis 2-300.000 kan gøre forskellen om du har råd eller ej, får du MÅSKE et problem senere, da en gammel landbrugsejendom kræver løbende vedlgeholdelse. Det holder bare aldrig op. At du måske kan få et afslag i den størrelsesorden, kan jeg ikke afvise, idet du kan bruge det hurtige ejerskift som en løftestang. Det er surt at sælge så hurtigt, men sølger er sikkert klar over, det koster basseører. Tidspunktet for salget, kunne tyde på, at ejendommen er utrolig dyr at varme op. Jeg ville interessere mig lidt for det. De gamle stuehuse er svære at isolere sig ud af, for rimelige penge. Hvad er vandforsyningen? Egen boring? Hvordan er vandkvaliteten. Ligger der planer om kommunaltvand hos kommunen. Hvis.. så ligger der en ny udgift der. Kloakering? Septiktank? Er den tidssvarende?

 

Annonce
2-3000 på sigt gør nok ikke den store forskel. Problemet ligger i at min kæreste først er udlært om et lille år.

Så vidt jeg har forstået er det offentlig kloak og offentlig vandforsyning. Men det er nogle gode ting du kommer med der, jeg lige vil følge lidt op på

Opvarmningen af huset er olie. Forbruget sidste år har været på 15.000 i olie + brænde der ikke er gjort op. Men jeg regner med en opvarmning på 20.000 i olie + ekstra til brænde.

Det der taler for et nedslag i prisen er, at så vidt jeg forstod på ejendomsmægleren er at de havde en drøm om landet, men er kikset og de er gået fra hinanden efter kun 11 mdr. Plus ejendoms mægleren virker meget opsat på det skal sælges(men det gør de jo altid).

Men nu må vi se hvad banken siger, de har ikke været afvisende de gange vi har talt med dem. Tvært i mod. Problemet er bankrådgiveren helst ikke vil sætte noget fast tal på, hvilket prisleje vi kan kigge i, før vi kommer med en salgsopstilling.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
De K1-ere over vinduerne er sikkert K3 skader som har fået en venlig barbering af en beskikket bestilt af den ejendomsmægler som vil sælge dig "landstedet". Jeg kan se at det ene stik (gl. overligger med lodrette sten) hænger lidt på midten, så man risikerer at det hele kommer ned, når man skal skifte vinduer.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

mon ikke sagen er afklaret, når nu han spurgte i december 2010
Bedre sent end aldrig
Skrevet af www.abr.dk på 27 feb 2012 13:51
De K1-ere over vinduerne er sikkert K3 skader som har fået en venlig barbering af en beskikket bestilt af den ejendomsmægler som vil sælge dig "landstedet". Jeg kan se at det ene stik (gl. overligger med lodrette sten) hænger lidt på midten, så man risikerer at det hele kommer ned, når man skal skifte vinduer.


Du har ikke meget til overs for de folk som ejendomsmæglerne selv hyre ind :p du er ude med riven i flere tråde
abr; Det er en forældet tråd... Det blev ikke det hus. Har købt et andet i stedet. Om end der også er lidt sætninger.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis