KNX for dummies?

Er der en venlig sjæl herinde der kan forklare mig basics i en KNX installation. Jeg er igang med at renovere hus og i den forbindelse har jeg indtil videre trukket et KNX buskabel rundt på det nye loft, som skal bruges til primært sensore.

Jeg skal nu til at have trukket den øvrige el til væg udtag mm. Her skal buskabel jo også trækkes med rundt. Men man trækker vel kun buskablet hen til det man skal styre (altså fx et udtag) og ikke hen til en kontakt - er det korrekt opfattet?

Min plan gik på at indkøbe Gira elementer til installationen fra fx voltus.de. Men jeg er noget i tvilv om hvad man skal gå efter. Her i den indledende fase er det en helt basal KNX installation jeg går efter, så kan jeg altid udbygge på den senere. Så det jeg skal have er nogle udtag og nogle kontakter, samt et relæ til at styre lyset med formoder jeg. Dertil skal jeg jo også have nogle Europa dåser - men de findes jo i rigtig mange størrelser og udførelser. Jeg skal primlt bruge dem i gipsvægge, men nogle enkelte i gasbeton. 

Det skal lige nævnes at jeg selvfølgelig har min elektrikker med på sagen, men jeg har først møde med ham i slutningen af ugen omkring dette, og så er det jo godt at være lidt forberedt og vide hvad manden snakker om ;-)

Derudover har jeg også tænkt på, at jeg vel ikke vinder eller taber noget ved at benytte LK's Fuga serie til antenne og data udtag. Der er vel ingen fordel i at benytte Gira til dette?

/Jesp3r

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du begynder at trække det mindste, skal din installation altså planlægges, hvad du vil med den.....Det hjælper jo ikke bare at smide en masse penge efter noget KNX gejl, uden at vide, hvilket retning man sejler imod.....!

Med hensyn til at kunne styre stikkontakter, så er det BETYDELIG billigere at købe et outputmodul og putte i tavlen....med hensyn til afbrydere skal du have bussen forbi disse....

Men at lære dig KNX, her over LDS, er ikke fornuftigt.....Et sådan kursus kan tages mange steder i dk, og de alle koster 20.000,- (pris som er fastsat af KNX organisationen)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis