Shuntventil

Når mit oliefyr kører, og er indstillet til 60 grader, slukker den ved ca 64 grader og tænder igen ved ca 57 grader. Det er vidst meget normalt. Men problemet er at jeg har meget lange rørføringer i mit hus, og de lange rør giver sig meget ved den varmeudsvingning på ca 7 grader, hvilket resulterer i at rørene larmer.

Kan jeg montere en shuntventil mellem frem- og returløbet på mit oliefyr for at få mere jævnt varme ind i rørene?

Og hvordan fungere en shuntventil helt præcis? Dem jeg har set, er der en skala fra 1 til 10. Hvis de står på f.eks 5, er de så åben hele tiden, eller er de styret af en termostat som åbner når vandet er varmt?
Når mit oliefyr kører, og er indstillet til 60... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Igen , kommer helt an på husets isolering og størelse på dine radiatorer, hvis det kommer ind med 40 grader og du vil have 22 grader i stuen så har du 18 grader at vareme med, for retur vandet kan ikke blive koldere end rumtemperaturen og med en afkøling på 18 grader over din radiator er der altså ikke meget at lege med , men det kommer helt an på isolering og størelse på radiatorer

du kan måske godt have ret i at det ikke er den mest optimale løsning bare med en kuglehane og en kontra ventil men det var nu også mest ment som en erstatning af den manuelle shuntventil som han nævner i længere oppe.Det mest optimale kunne være at bruge en en avta termostat ventil som åbner ved stigende temp og lukker ved faldende temp som så regulere hvor meget retur vand der skal ind i fremløbet efter fremløbs temp men den koster da også lige lidt(tror at det er omkring 1700 kr den koster)

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
man kumme sikkert også bruge en esbe blandeventil den koster ikke så meget (omkring 700 kr )

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Nu prøver jeg at lave det med kugleventiler, og hvis det ikke virker så er det bare ærgerligt. :-)

Er der i grunden en regel for hvor mange grader kedel temperaturen skal være på? Og hvorfor?
jeg vil sige at den skal ligge på omkring 60-65 grader for at få en evt varmvandsbeholder over55 grader men ellers skulle der ikke være noget galt i at sænke temp til eksempel 45 grader hvis der ingen varmvandsbeholder er koblet på.
Man kan jo også få klimastyringer og koble på sit oliefyr så vil styringen regulere fremløbet temp i forhold til ude temp og kun køre op på 60-65 grader når der er behov for varm vand

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis