Shuntventil

Når mit oliefyr kører, og er indstillet til 60 grader, slukker den ved ca 64 grader og tænder igen ved ca 57 grader. Det er vidst meget normalt. Men problemet er at jeg har meget lange rørføringer i mit hus, og de lange rør giver sig meget ved den varmeudsvingning på ca 7 grader, hvilket resulterer i at rørene larmer.

Kan jeg montere en shuntventil mellem frem- og returløbet på mit oliefyr for at få mere jævnt varme ind i rørene?

Og hvordan fungere en shuntventil helt præcis? Dem jeg har set, er der en skala fra 1 til 10. Hvis de står på f.eks 5, er de så åben hele tiden, eller er de styret af en termostat som åbner når vandet er varmt?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg mener at en shuntventil bare er en mekanisk anordning som blander frem og retur sammen.Du kan så blande mere eller mindre retur vand i afhængig af hvor højt du stiller den.
Du kan faktisk lave en selv og spare lidt penge et stykke rør en kontraventil og en kuglehane så skulle den være i vinkel
når du montere den tager du og skruer kuglehane og kontraventil sammen montere dem på returen således at fremløbet ikke kan løbe over i returen den anden ende af røret montere du på fremløbet.Det vil nu virke således at jo mere at du åbner for kuglehanen jo mere retur vand vil du blande i fremløbet du kan evt supplere med en temp måler efter shunten så du kan se hvad at temp er du leder ind til radiator.Jeg vil tro at du kan nøjes med ca 40-45 grader til radiator.Du skal huske at sætte shunten efter en evt varmvandsbeholder da du ellers kun vil få den temp i varmvandsbeholder som du har efter shunten

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
nej det duer ikke bruge en retur termostat så skal du over i noget der lukker ved faldende temp i stedet det kan man også godt få noget der gør mennnn det vil jeg nok mene er at skyde gråspurve med kanoner det vil også koste en mindre jetjager at lave det men det kan godt lade sig gøre

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Okay... så bruger jeg "kuglehane-kontraventil-metoden" :-)

Mht til montering, så ved jeg ikke helt om jeg forstår din beskrivelse rigtigt, men skal den anordning bare monteres imellem frem og retur?
jeps det skal den således at den kan trække koldt retur vand ind i fremløbet.kontraventilen skal sørge for at fremløbs vandet ikke kommer over i returen men jeg vil tro at det vil virke bedst hvis du montere den før din cirk pumpe. hvis du montere den efter pumpen tror jeg ikke at den vil blande ret meget vand i og fra returen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Annonce
Du tror ikke jeg skal have en kuglehane på returen også, for at bremse vandet så det presses op i fremløbet?
Og med sådan en shunt lavet på den "billige" måde vinder du så ingenting, for hvad skal få den til at regulere efter skiftende fremløbstemperatur, medmindre du vil stå derude hele tiden og åbne,lukke lidt for kuglehanen som temperaturen svinger fra fyret,
Tror du bliver nødt til at lave en rigtig shunt med en rigtig ventil der regulere efter hvad temperature der er at arbejde med, men hvorfor prøver du ikke at finde ud af hvilket rør der sidder og får det til at larme, et jernrør der går stramt igennen et eller andet sted er nok, hvis du så kunne skære lidt frit omkring det så det ikke "gnupper" op ad noget.
Desuden kan det jo også være at det er dine rør op til radiatorene der larmer, og de vil så stadigt larme hvis du har fremløbsfølerer på, de åbner og lukker jo efter behov og så bliver røret jo stadigt varmt/koldt
det skal siges at det virker fint ved mig og jeg har også skiftende temp på mit anlæg

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
jo jo, et eller andet vil det jo "shunte" men der er kun ca 7 grader i sving og det er som beskrevet nok til "larm" fra rørene, og med sådan en helt manuel shunt kan man jo ikke styre det meget bedre en de 7 grader og så har manden jo intet vundet.
Desuden for helt at undgå temp sving på rørene skal shunten stå under min temp fra fyr for overhovetdet er gøre en forskeld for den kan jo ikke lave det varemrer, kun spæde lidt returvand i og lave det koldere, så den skal max stå på de 57 grader, så er det bare om det er nok til feks vvb hvis den sidder efter shunten, tror jeg ikke det er, så der er flere aspekter der lige skal vuderes inden man bare kaster sig hovedkuls ud i det ;-)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis