Fremløbstermostater på radiator med returløbstermostat

Jeg har fjernvarme og har returløbstermostater på alle radiatorer. Jeg har fået et tilbud fra en VVS-mand på at få monteret fremløbstermostater på alle radiatorer, så vi både har fremløbs- og returløbstermostater på.

Fordelene, siger han, er bl.a., at når der er andre varmekilder i et rum som f.eks. solen, mennesker osv., så vil de nye fremløbstermostater lukke for varmen. Og lufter man ud i et rum, så der bliver koldt, vil fremløbstermostaterne åbne for varmen, men de eksisterende returløbstermostater vil så holde igen med at sende vandet retur, til det er kølet tilpas ned. Så på den måde vil de to termostater supplere hinanden, og man vil få maksimal udnyttelse af både andre varmekilder og af det varme vand i radiatoren.

Har VVS-manden ret? Er den en god investering at få både fremløbs- og returløbstermostater, eller er det spild af penge, når man i dag kun har returløbstermostater?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din VVS´er har ret.

Du har lige nu en stort set konstant afgivelse af varme fra radiatorne. De skruer ikke ned og tilpasser sig omgivelserne - her har du "varmespildet".

Har selv boet i en bolig med både frem- og retur termostater. Returerne sørgede for at vi altid fik afkølet vandet inden det røg ud af boligen (også når vi luftede ud).

 

 

 

Han har ret, men hvis det er direkte fjernvarme, skal der også en trykdifference på.
Hej ?? Du skal bruge en trykdifference ellers suser det i anlæget: vvs nummer er 406450015 samt overgangsnipler vvs nummer er 451029906 Hilsen Erik saninetto.dk

Hygger mig bare (:

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis