Dårligt udført håndværk. Terrassefacade.

Hej.

Jeg er pt ved at få udbedret min nyopførte terrassefacade, som efter langsom levering, hakker/mærker, fej/mangler, sløset håndværk, og andet godt fra posen, nu er stødt på et nyt, og ikke helt ubetydeligt problem.

Lad mig prøve at gennemgå forløbet:

I første halvdel af august skriver jeg under på kontrakten, der omhandler levering og montering af:
Vestsiden - Terrassefacade (2 faste vinduer, 1 topstyret, og en dør)
Østsiden - 4 x dobbelt vinduesfag (8 vinduer).

Min kæreste har termin d 12 dec. Vinduerne på østsiden er meget utætte (det bliver meget koldt, er svært at varme op, og det trækker ind om vinteren)
Derfor har det fra start af været et tema, at vinduerne kom i inden vejret blev for dårlgt.

Tømreren melder at vinduerne og facaden kommer i uge 43.
Onsdag i uge 45 ringer mester og beder om lov til at montere terrassefacaden, fordi vejret er godt den dag, og han sender 4 mand, som kan klare facaden på 1 dag.

Torsdag er facaden rejst, og der er skummet langs karm. Men der er ikke fuget, og monteret lister.

Det regner og blæser kraftigt samme nat, og 2 bjælker fra den gamle facade, vælter ind i døren, og laver mærker. (jeg bor på 3. sal)

Dagen efter fuger og lukker hans hans håndværkere af med lister udvendigt, mens der stadig er vådt fra regnen - Spørgsmål: Er det smart at fuge og lukke af med lister, når der er vådt? Mester siger, at det ikke betyder noget?

Det skal lige tilføjes at den afsluttende silikonefuge udvendigt mellem væg/loft og lister, først lægges mandag. Altså har der kunne trænge vand ind fra torsdag nat til mandag.

Jeg konstatere mange store og små hakker i elementerne, og mesters svar på dette er: Er du klar over hvor tunge elementerne er at bære op! Jeg fortæller ham, at så burde de have benyttet en lift, hvorefter mester svarer: Sådan en koster 15.000-20.000 kroner at leje!

Han udbedre hakkerne ved at spartle og male med rulle og pensel.

Endvidere er der mange beskidte tryk/mærker på overfladen indvendigt, som ikke kan vaskes væk. De udbedres også ved at håndmale.

Elementerne skulle leveres med fabriksmonterede spalteventiler (et krav fra ejerforeningens side) Det blev de ikke, og vi måtte gøre mester opmærksom på det. Efterfølgende har han monteret en mindre pæn universal ventil http://www.carl-ras.dk/e-shop/besla...til_14816/ , som ikke lukker ordentlig af. Dvs. det trækker en smule, når den er helt lukket.

Han har måtte konstruere en plade, fordi han ikke havde taget højde for, om radiatoren kunne monteres på elementerne. Dvs. der nu sidder en plade mellem radiator og element, som gør at man ikke kan gøre rent bag ved radiatoren, og det er selvfølge en ekstra uoriginal ting, som ikke pynter.

Nyeste fejl opdagede jeg, da jeg tydeligt kunne mærke at der trængte kold luft ind langs gulvlisten (fra væg til væg). Jeg lagde mig ned udvendigt, og kiggede ind under facaden og kunne se ind på bagsiden af de indvendige gulvlister.
Der er ikke fuget under facaden!

Nu er det i den grad blevet vinter, og jeg tvivler på at han kan fuge nu?

Vi får ikke vinduer i på østsiden, som hele tiden har været det mest presserende, trods gentagne opråb. For nu er vi kommet for tæt på kærestens termin, til at jeg gider have ham til at gå i gang med vinduer (med hans behandlingstid) og desuden kan han vel ikke sætte vinduerne i, pga vinteren?
Det er meget "uheldigt" da vores nyfødte barn, kommer til at ligge i kulde, træk i en eller anden grad. 

Vi har sendt en kort mail til at begynde med, og efterfølgende en ny, hvor jeg gennemgår alle fejl/mangler, som vi tidligere har meldt til ham mundtligt.

Han har været så betænksom, at sende regningen på det fulde beløb forleden, som jeg selvfølgelig ikke har tænk mig at betale, før jeg er tilfreds.

Jeg venter på respons fra ham, ang manglende fugning.

Som det ser ud nu, er jeg bekymret for måden arbejdet er udført på. Kan der komme skimmelsvamp f.eks, og hvad med den manglende fugning? Der har kunne trænge vand ind siden torsdag 11.11.10. Og det har har blæst, regnet og sneet flere gange.

Facaden er ikke pæn mere, pga. diverse skader der er forsøgt udbedret med spartling, rulle og pensel. Eftermonteret billig ventil. Plade mellem radiator osv.

Jeg er mere end tæt på at klage til Byggeriets Ankenævn. Fordi jeg gerne vil have en skønsmand ud. Jeg er nervøs for, om det er udført ordentlig, og ikke volder mig problemer i fremtiden.
Jeg har løbende taget billeder, ført log og skrevet 2 mails til mester, hvor jeg gennemgår alle fejl/mangler, som er meldt.

Er der nogen som har erfaring med den type arbejde, og evt. kan råde mig til hvad jeg bør gøre fremadrettet?

Ps. jeg ønsker ikke at hænge nogen ud, men derimod blot at komme videre bedst muligt

På forhånd tak.

Mikzki.

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mangler ord.....

Hvis du overhovedet er det mindste i tvivl, så få en uvildig til at kigge det hele igennem, det være sig en anden håndværker, byggeriets ankenævn, eller lign. Der kan desuden slet ikke være tvivl om hvornår du skal betale det fulde beløb, det er når alt er færdigmonteret og afleveret.

og så er det mester eget problem hvor tunge elementerne er, uanset hvor tungt eller besværligt det er at montere, kan intet forsvare at der er hakker mærker eller skader.

Han burde nok kunne fuge nu hvis han benytter det rigtige produkt. Men der burde være stoppet til med isolering inden fugning....

hvor bor du i landet ?

http://www.lyrk.dk
Det er jo en lang og sørgelig historie.
Det er jo ret tydeligt at selv om tømrermesteren har 4 mand til sin rådighed så er der ikke styr på det.

Hvis jeg var dig ville jeg lave en aftale om at stoppe arbejdet. Og lave en midlertidig tætning af sprækker og revner.
De manglende vinduer skal være leveret og betalt. Og dækkes af.
Det er ikke sikkert at tømrermesteren vil gå med til det. (Fordi der foreligger en kontrakt)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af hpox på 29 nov 2010 11:02
Det er jo en lang og sørgelig historie.
Det er jo ret tydeligt at selv om tømrermesteren har 4 mand til sin rådighed så er der ikke styr på det.

Hvis jeg var dig ville jeg lave en aftale om at stoppe arbejdet. Og lave en midlertidig tætning af sprækker og revner.
De manglende vinduer skal være leveret og betalt. Og dækkes af.
Det er ikke sikkert at tømrermesteren vil gå med til det. (Fordi der foreligger en kontrakt)

Tak for interessen

hpox@

Jeg tro måske du misforstår en detalje. Ellers gør jeg?

Vinduerne som er bestilt til montering på østsiden, er klar til montering, og skulle ligge i den tømmerhandel som mesteren benytter, eller i mesterens firma?

Der er 2 kontrakter.
 
Terrassefacaden (vestsiden) som er under udbedring. Fra 11 nov til ??? 
Vinduer (østsiden) som skulle ligge klar, men de kommer ikke op før foråret, pga af kærestens termin 12 dec, og vinteren.

Han har tidligere nævnt, da vi havde ham oppe første gang for at gennemgå fejl, at hvis der var så mange problemer, så var han da ikke sikker på at han ønskede at montere vinduerne på østsiden! 
Han fortalte endvidere, at han ikke ville gå igang med at montere vinduerne på østsiden, fordi så ville han stå med flere problemer på en gang?
Der har ellers været flere dage, hvor han kunne have ventet med at udbedre facaden, og få sat vinduerne i, inden vejret.

Han er udemærket klar over at det var vigtigt at få de vinduer i inden det blev for sent.

Naveren@

Jeg bor i hovedstadsområdet.

Jeg har faktisk kun skimmet dit indlæg.
Kontrakten gælder jo begge veje.
Selv om det nok er tomme trusler så vil han måske gerne ud af kontrakten.
Men sørg for at du kun betaler for hvad du har fået leveret - på pladsen.
Skrevet af hpox på 29 nov 2010 11:45
Jeg har faktisk kun skimmet dit indlæg.
Kontrakten gælder jo begge veje.
Selv om det nok er tomme trusler så vil han måske gerne ud af kontrakten.
Men sørg for at du kun betaler for hvad du har fået leveret - på pladsen.


Jeg er bekendt med at kontrakten gælder begge veje. Men jeg betaler selvfølgelig ikke, før der er fundet en tilfredstillende løsning.

Jeg forestiller mig flere udfald. f.eks: 

Vi laver en aftale hvor han sørger for at fuge og isolere terrassefacaden, så den er tæt. Og vi bliver enige om et nedslag i prisen, som vi begge kan leve med.
Dette hovedsageligt på grund af facadens udseende, efter flere store lappeløsninger.

Vi bliver uenige - Jeg klager til Byggeriets Ankenævn...
En skønsmand vurdere hans arbejde til at være så dårligt udført (risiko for skimmelsvamp, skader, og lign) at det skal gøres om - og....

1:
Han dækker af for manglende fugning (med hensyn til vinteren), river facaden ned til foråret, og opfører en ny facade, forhåbentlig uden betydelige skader/fejl.

2:
Eller vi bliver enige om annullere begge kontrakter, og jeg får et andet firma til at rive facaden ned, montere en ny + plus at montere nye vinduer på østsiden.

Hvad sådan et scenarie normalt ender med, ved jeg ikke? 

Det ville passe mig glimrende, hvis man kunne blive enige om at gå hver til sit, men så har han jo mistet en masse penge, så det bliver nok ikke en løsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du har en alt for optimistisk syn på mulighederne hos Byggeriets Ankenævn.
Og mulighederne for at kontrakterne ophæves.
Det handler i langt højere grad om at minimere skadevirkningerne.
Og det handler om ikke at drage ud i et langvarrigt retsopgør.
Tømrermesteren vil ikke gå med til hverken nedslag eller ophævelse af kontrakten, gratis.
Lav hellere bare en aftale om at afslutte terrassefacaden og udsætte resten af arbejdet til f.eks. 1. marts.
Hvis der ligger nogle vinduer et sted skal du have dem leveret inden du betaler for dem. Du har iøvrigt en lille klemme på ham ved at nægte at modtage dem.
Dernæst skal du læse kontrakten godt igennem for at se hvilke muligheder der er for ophævelse.

Skrevet af hpox på 29 nov 2010 14:23
Du har en alt for optimistisk syn på mulighederne hos Byggeriets Ankenævn.
Og mulighederne for at kontrakterne ophæves.
Det handler i langt højere grad om at minimere skadevirkningerne.
Og det handler om ikke at drage ud i et langvarrigt retsopgør.
Tømrermesteren vil ikke gå med til hverken nedslag eller ophævelse af kontrakten, gratis.
Lav hellere bare en aftale om at afslutte terrassefacaden og udsætte resten af arbejdet til f.eks. 1. marts.
Hvis der ligger nogle vinduer et sted skal du have dem leveret inden du betaler for dem. Du har iøvrigt en lille klemme på ham ved at nægte at modtage dem.
Dernæst skal du læse kontrakten godt igennem for at se hvilke muligheder der er for ophævelse.



Der er ingen som er interesseret i et længere retsopgør - Heller ikke mig, men jeg nægter at lade mig spise af med f.eks et par tusind i afslag, for derefter, at føle sig røvrendt hver gang jeg kigger på min "nye" facade. 

Jeg har bestilt en hel ny pulverlakeret og pæn terrassefacade, som jeg har glædet mig til.
Jeg har ikke bestilt en facade med masser af mærker, hakker, lappeløsninger, og som er forkert/sløset opført.

Jeg har faktisk lyst til at at afvise hele facaden, og det er jeg vel i min ret til at gøre, fordi det er ikke det jeg har bestilt?

Hvis begge parter er enige i at ophæve en kontrakt, så er der vel ikke mere i det?

Er der noget som man skal være opmærksom på, når man ophæver en kontrakt med en håndværker?
Skriver man et dokument, hvor der står anført at begge parter er enige om at ophæve omtalte kontrakt - og så skriver begge under og beholder en kopi?

Du må gerne uddybe det med at jeg har en klemme på ham, ved at nægte at modtage vinduerne til østsiden.

Og jeg har heller ikke tænkt mig at betale for vinduerne til østsiden, før de er monteret, tilfredsstillende.
Nu ved jeg jo ikke hvilken kontrakt I har underskrevet.
Er den baseret på AB92 eller noget andet?
Ihvertfald står der i den hvordan den kan ophæves.
du skal bare have det lavet om, på den ene eller anden måde så du får det du betaler for, og så du er fuldt ud tilfreds.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af hpox på 29 nov 2010 16:11
Nu ved jeg jo ikke hvilken kontrakt I har underskrevet.
Er den baseret på AB92 eller noget andet?
Ihvertfald står der i den hvordan den kan ophæves.


AB92?

Det er et slags standard tilbudsdokument, fra Dansk Byggeri.
Jeg formoder at det er en skabelon, som alle medlemmer af Dansk Byggeri kan benytte, når de laver tilbud til kunderne.
På bagsiden står vilkår for tilbud anført. Men der står intet om hvordan den ophæves?

Naveren@

Du nævner at han skal udbedre det, til jeg er tilfreds.

Problemet er, at jeg har givet ham chancen for at fjerne hakker og mærker, selvom jeg tvivlede på at han kunne få det pænt, og fortalte ham det, men han insisterede, og sagde at man ikke kunne se det, med mindre man kom med en lup.

Nu er elementerne spartlet og malet i hånden med rulle og pensel, plus andre uoriginale tiltag, i form af eftermonteret billig spalteventil og en plade mellem facaden og radiatoren.
Det var ikke engang ham selv, der kom og malede, men to af hans svende!

Forestil dig en helt fabriksny pulverlakeret terrassefacade...

Forestil dig så den samme, bare med ovennævnte lappeløsninger - Han kan ikke lave den ny igen, og jeg kan selvfølgelig ikke blive tilfreds.

Så skal der laves et betydeligt afslag i prisen, før jeg kan leve med det. 

Ellers må jeg få en maler op, og høre om han kan rette det, så overfladen bliver pænere. Maleren kan så komme med et tilbud, som jeg så kan trække fra prisen for facaden? Men stadig vil den jo ikke være ny mere...

Øv

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også