Træfyr - oliefyr

Hej alle.

Jeg har et træfyr hvor jeg vil koble et oliefyr på. Det skal laves på en måde så oliefyret tager over når træfyret er gået ud. Hvordan undgår jeg så at oliefyret ikke varmer træfyret op? Skal jeg bruge en såkaldt shuntventil? Eller vil sådan en ikke virke i denne situation?

Og må man montere oliefyret med pexrør i stedet for alm vandrør? I så fald, hvor store skal pex rørene være så de svarer til 1" vandrør?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du skal bruge for at det vil virke er en kp 76 termostat og en trevejs ventil.Jeg ved ikke om du må lave det i pexrør men hvorfor vil du have en størrelse der svare til 1 tom 3/4 tom er rigeligt til det

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Jeg kan da prøve og se om jeg kan forklare det.
en kp 76 termostat er en justerbar termostat hvor at der sidder et kapilarrør på som er der hvor at termostaten måler.Den er ydermere forsynet med en mekanisk slutte og en bryde kontakt(en kp 77 termostat kan også bruges)
en trevejs ventil (også kaldt en motorventil ) er en enhed som kan skifte imellem to positioner ved strøm løs tilstand leder den vandet den ene vej og når den får spænding vandet den anden vej.
Når at du skal montere det skal det gøres således. Du tager din kp 76 termostats føler hoved (det er det der sidder yderst på kapilarrøret)og putter ind i en dyk lomme på din anden kedel.trevejs ventilen montere du på din retur sådan at du leder vandet over i træ kedel ved strøm løs tilstand. den anden retur udgang forbinder du til din olie kedel.Fremløbet samler du bare på de to kedler
Så skal der laves lidt ledningsarbejde og det er ikke gør det selv arbejde så der skal du have fat i elektriker.Det skulle han gerne kunne lave på en 1/2 time hvis han ved hvad han har med at gøre.(det kan godt lade sig gøre at gøre selv med lidt ledning og lidt fingersnilde du kan evt sende mig en pb så skal jeg forklare hvordan )
Det der så vil ske når at det hele er monteret korrekt er at når at træ kedlen kommer under feks 40 grader så vil termostaten slå til og dreje motorventilen over til oliefyret samtidig med at den vil starte oliefyret og da returen nu vil løbe udenom trækedlen og over i oliekedlen vil du ikke varme trækedlen op med oliefyret og omvendt
link til en kp 76 og en trevejsventil:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1774
http://vvsgiganten.dk/item/472011121/Danfoss/Termostat_Kp_77_-_20-_60_Gr._060l1121/

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Okay.. Dvs at det er kp 76'eren som styrer trevejs ventilen ved hjælp af strøm? Kan man ikke tilslutte det på fremløbet i stedet? Det vil lette mit arbejde lidt pga pladsmangel. Hvilken kedel skal kapilarrøret sidde i?
du kan godt montere trevejs ventilen på fremløbet grunden til jeg ville montere den på returen var for at skåne den lidt for temp fra fremløbet.
ja kp 76 styrer trevejs ventilen med strøm
kapilarrøret skal sidde på træ kedel

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Annonce
Okay.. tak for en god forklaring.. :-) Nu har jeg nogle ideer at lege med... Det kan også godt være et jeg montere en kuglehane på fremløbet til træfyret for at spare penge :-D

Har du set mit indlæg om shuntventil? http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/23/aft/161321
du må endelig ikke montere en kuglehane på fremløbet da hvis du nu glemmer at åbne den og du fyre i kedlen vil det sige kabuum og i værste fald mangler du lige pludselig et hus.Du vil heller ikke spare noget ved at sætte en kuglehane på alligevel den smule varme der vil komme over til kedlen når du bruger oliekedlen vil måske beløbe sig til 5 kr i løbet af 100 år så det er næsten ingenting
Jeg har vidst glemt at nævne at kapilarrøret skal sidde så tæt på træ kedlens fremløb som muligt

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Kan det gå så galt hvis den kan komme af med trykket ud af returen? :-) Jeg vil meget gerne kunne lukke af for træfyret da en står et sted hvor der ikke er ret godt isoleret, så det giver et stort varmetab der. Har du så en anden billig løsning jeg kan bruge i stedet? Det behøver ikke at være helt "perfekt" da løsningen kun skal holde et år eller max 2 år.
tjaa hvad med at smide en et par hundrede millimeter rockwoll isolering over kedlen så fryser den heller ikke problemet er at hvis trevejs ventilen ikke åbner af en eller anden grund(jeg har dog aldrig været ude for det i nu)så kan den ikke skyde igennem returen.Det kan gå rigtig galt tro mig jeg så engang et sted hvor at de havde en gl brænde kedel til at stå inde i gange.dem der så boede der skulle så lige ud og køre og manden havde jo fyret i den kedel i +25 år så han fyrede en ordenlig spand koks på og tog hjemme fra.det der så skete var at røret fra kedlen lige pludselig stopper til(hvorfor det gjorde det ved ingen)fyret kommer på et tidspunkt til at koge og alt virker som det skal dampen slipper ud af ekspansinonsbeholder men kedlen koger på et tidspunkt ekspansionsbeholder tør for vand kedlen bliver så varm at den sprænger og det resterende vand der er i kedlen løber ned oven på de rødglødende koks og bliver til damp og står ud i hele gangen og videre op oven på 1 sal.ved siden af kedlen sad der en radiator den havde været så varm at den havde skiftet farve og lignede nærmeste et u.selv kedlen kunne man ikke se noget på ude fra men når man så ind i den så lignede den noget der nærmest var nedsmeltet du kunne stå og se ind der hvor at vandet engang havde løbet inden i elementer.hele huset skulle malles og have nyt tapet da det var faldet ned af væggene på grund af temp og dampen desuden skulle de have en del nye møbler da de også havde taget skade.
det kunne sangtens have været gået meget værre da dem der boede der kom hjem lidt hurtigere end planlagt og så der kom røg ud under hoveddøren.de fik hurtigt slukket de resterende koks ved og smide sand på dem men de kunne næsten ikke værre inde i huset på grund af temp og dampen.Hvis de ikke var kommet hjem lidt før end planlagt tror jeg ikke huset havde stået der i dag.
Så ja det kan virkelig gå helt galt hvis det vil og der er virkelig store kræfter på spil jeg mener at huset blev skadet for 250000 af sod røg damp

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis