Fjernelse af gylletank?

Hej

Min hustru og jeg har netop købt os et lille nedlagt landbrug.
På grunden er der en gylletank som vi gerne vil have fjernet - jeg er lidt i tvivl om hvilket mærke det er, men jeg synes mest den ligner en Perstrup-tank http://www.heidelbergcement.com/dk/.../index.htm
Tanken ser ud til at være opbygget af sammensatte betonelementer og umiddelbart ser det ikke ud til den lige er til at skille den ad.

- Er der nogen der har erfaring med at fjerne sådan en?

- Kan man evt. fjerne den i hele elementer, så den er til at genopføre et andet sted?

- Er der nogle love/regler jeg særligt skal være opmærksom på?
(Den er godkendt så sent som i 2009.)

Håber der er nogen der kan hjælpe mig 

Østjyden

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er sikkert godkendt at kommunen, og du skal derfor også anmelde det hvis du fjerner den.

Du har ikke en bonde i nærheden der evt. kunne bruge den, han kunne jo få tanken for at nedtage og afhente den....

Er det opbygget i moduler, kan den sikkert nedtages og genbruges igen nemlig, men kræver jo lidt større maskineri at flytte rundt på sådan elementer.
Prøv at lave en annonce i et relevant medie til bortgivelse imod at man selv piller den ned.
Så får du en indikation på om den er noget værd til genopførsel. Jeg tror ikke den repræsenterer den store værdi.
Men ellers er dynamit et spændende materiale!

Med venlig hilsen
ktm

I kunne jo også rengører den og fylde den med vand, så har i garanteret egnens største Pool. Tag så entre for brugen, hæ hæ
Det kunne måske værre en mulighed at lave den om til rodsoneanlæg det har jer set før plant noget siv bambus og det køre helt u påklageligt
Vi vil gerne bygge et nyt hus der hvor gylletanken ligger - derfor skal den væk.

- Jeg har en gammel rendegraver som jeg tænkte på kunne bruges - dog har den ikke noget hydraulisk udtag, så jeg ved ikke hvor god den er til at håndtere beton. Jeg har desuden en minigraver hvor der kan sættes en betonhammer på.
Hvis jeg går på den med en betonhammer, så ødelægger jeg vel elementerne - ville helst bare skille den ad og sælge elementerne.

- Jeg håber lidt på der er en i forummet der har prøvet enten at bygge eller fjerne en gylletank før, så jeg kan få nogle gode råd.

Østjyden

Annonce
Du kan jo spørge Perstrup hvordan den kan demonteres.
Går du ind på deres hjemmeside ser der faktisk ud som den består af sammenboltede vægelementer. Bunden er nok støbt på stedet.
Normalt er det flere sammensatte elementer, som er spændt op med stålwire omkring. Dog er der også blevet lavet tanke som er støbt med system forskalling på stedet.

Bunden som jo er en kegle, er næsten altid støbt på stedet.

Alt efter størrelse, har den ikke nogen nævneværdig værdi, da det kræver en masse godkendelser at få lov til at sidde den op igen.

Vælt,knus og brug som stabilgrus/vejfyld.

Mvh Thomas Hansen

Hvis det er den type som er vist på billedet er den spændt sammen med nogle stålwire der går hele vejen rundt. De er skruet sammen med nogle kraftige skruet et sted på tanken, udvendig, af gode grunde...... 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis