Stjernehimmel spot

Hej

Nogen der ved om man må montere stjernehimmel spot i vådrum dvs badeværelse, det er også bruseniche de skal være ,jeg har søgt og søgt uden held for svar ,så håber at nogen herinde ved lidt om det jeg har 225 cm gulv til loft

vh Ronni

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
må og må.... hvis du tænker på de spots der har en lille stifthalogen siddende frit, vil jeg sige at det er en rigtig dum ide.
De bliver sindsygt varme når de er tændt, og rammes de så af bare den mindste vanddråbe, vil de gå ud med det samme, da de ikke kan tåle store temperaturudsving. Og du skal efterfølgende ud og købe nye stifter.

En har beskrevet det som:
"Vådzonen omfatter den del af rummet, hvor der jævnligt optræder direkte vandpåvirkning. Her stilles de strengeste krav til konstruktioner, materialer og overfladebehandlinger. Vådzonen omfatter hele gulvet, de nederste 100 mm af alle vægge samt vægge ved bruseniche, badekar og håndvask med brusearmatur. Vådzonen på vægge går helt til loft. I særligt høje rum kan området over normal loftshøjde, dvs. mindst 2,3 m, dog betragtes som fugtig zone."

Og hvad jeg har kunnet finde på stjernespots så er de "F" mærkede:
"Indbygningsarmaturer kræves ikke i almindelighed indbygget i en dåse, men der er krav om, at ledninger i den faste installation afsluttes i et lukket forbindelsesrum, som kan være en del af et armatur.

I visse tilfælde kan det være hensigtsmæssigt at installere et indbygningsarmatur i en dåse, f.eks. hvis armaturet ikke er forsynet med et lukket forbindelsesrum eller for at kunne placere og forbinde en forkoblingsenhed, transformer og lignende eller kun med det formål at holde den fornødne afstand til bygningsdele eller til isolering.

Indbygningsarmaturer, der er prøvet iht. DS/EN 60598 serien - uanset om de er F-mærkede, F-hat mærkede eller uden F-mærke/overkrydset F-mærke - prøves for temperaturstigninger iht. tillæg D i en trækfri kasse med dimesioner i forhold til armaturets størrelse og mærkning.

Iht. annex A i DS/EN 60598-2-2 for indbygningsarmaturer bør et indbygningsarmatur ikke indbygges i et volumen f.eks. en dåse eller en bygningsdel, som er mindre end prøvekassens, "medmindre fabrikanten af armaturet har godtgjort, at driften vil være tilfredsstillinde." F.eks. at temperaturgrænserne ikke overskrides."


Pyyha en smørre  
håber du finder på noget, held og lykke.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mener godt du må det. Men de skal være godkendt til det. Og det skal selvfølgelig være indbygnings spots.
Men der findes også en måde med nogle "reflexrør" som man kan lave en stjernehimmel med. Men de oplyser ikke rummet.
Det du tænker på er nok Fiber lys...

Det er klart at anbefale når vi taler vådrum, da lysgiveren kan sættes et sted hvor der er tørt og godt (typisk over loft, dog med adgang). så trækkes de enkelte fibre ud derfra og afsluttes i en stjerne.

Se eventuelt disse videoer...
http://www2.solar.dk/Video/fiberlys_fra_roblon/

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det skal ik være fiber lys de gir ik så meget lys, det skal være stjernehimmel spot, og nu har jeg undersøgt nærmere og har fundet ud af du godt må ha dem i badeværelse og i bruseniche der skal bare være 225 cm gulv til loft så må du godt,
Ja, man må godt - men helt godt er det ikke.

Jag har selv haft en halogenspot ( den type med G4 stifter - 12V ) i min brusekabine. Efter et par år var stiftsoklen ikke længere god - havde nok fået for meget fugt - forbindelsen svigtede periodisk. Den skiftede jeg så ud - den nye holdt 2 år.

Det var nok - så nu har jeg en ganske almindelig plafond lampe i kabinen - den holder.

Det er nu en god ide med det fiberlys - der kan laves stjernebilleder - det ser hamrende godt ud ;-)

Man kunne jo så evt. sætte noget LED-bånd op i kanten som primær belysning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Det er altså ikke rigtigt at fiberlys ikke giver meget lys.
Jo, de små sæt man kan købe med 70-100 haler giver ikke meget lys(35-50w lyskilde), men prøv at tage i biografen, der er det mange steder fiberlys der ligger i gulvet så du kan se trapper og rækker...
Jeg har været med til at projektere et anlæg med fiberlys til et springvand, her var lyskilden en 2000w halogen og halerne var 10mm tykke pr stk. Her var der tale om at du kunne blive blændet af at kikke ind i enden af en fiber, da de jo ikke mister nogen styrke jo længere de bliver.

Nå, men fint hvis du har fundet noget der kan bruges, selvom jeg ikke ville anvende dem.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
fiber lys koster kassen, ved sku ik rigtigt hvad jeg skal gøre ,
Skrevet af PinkHenrik på 29 nov 2010 19:09
   "da de jo ikke mister nogen styrke jo længere de bliver "


Det er ikke rigtigt - der er lystab i fiber - endda mere jo tykkere de er.

De fiberkabler, der bruges til signaloverførsel er på ganske få my ( glas ) for at mindske tabet - men så er 10 km også let at opnå. De tykkere plasticfiberkabler rækker sjældent mere end 100 m før signalet er så svækket at det ikke kan bruges.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 29 nov 2010 22:04

Det er ikke rigtigt - der er lystab i fiber - endda mere jo tykkere de er.

De fiberkabler, der bruges til signaloverførsel er på ganske få my ( glas ) for at mindske tabet - men så er 10 km også let at opnå. De tykkere plasticfiberkabler rækker sjældent mere end 100 m før signalet er så svækket at det ikke kan bruges.


Nej okay, men 100 mtr. rækker vel også i langt de fleste hjem (eller springvand)


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, specielt hvis man fyrer 2000 W ind i enden

Det er jo slet ikke den effekt vi taler om når det er signaloverførsel - men tab er der - det var bare det

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis