Luft/vand varmepumpe...

Hej alle i kloge hoveder. Jeg ved godt at der er skrevet meget om dette emne, men alligevel er jeg ikke blevet klogere, nærmere mere i tvivl. Sagen er den at vi er i gang med at gennemrenovere et rækkehus på 124 m2 i 1 1/2 plan. I den forbindelse skal vi ha udskiftet et gammelt oliefyr, til noget nyt. Tanken har hele tiden været en luft/vand varmepumpe med intgr. Varmtvandsbeholder. Nu har jeg så den fornøjelse at arbejde i byggebranchen, og i går, var vi alle samlet til Julefrokost (alle faggrupper), efterhånden som aften skred frem, fik jeg snakket med 3-4 stk. omkring mit lille ren. Projekt, og fik i den forbindelse 3-4 holdninger vedr. En luft/vandvarmepumpe, strækkende fra det positive, til desideret advarsel om at sætte sådan noget l... op. SÅ HJÆLP 1. Kan det passe at en luft/vand varmepumpe kun kan bruges som supliment til feks. Olie, gas, brændeovn m.m. 2. Hvis ja, hvad gør jeg så. 3. Vi har købt en brændeovn(indsats til indmuring), da vi jo kan bruge skorstenen, nu da vi sløjfer olien. Men brændeovnen er kun ment som hygge opvarmning, og ikke erstatning. Jeg overvejer lidt at sætte genveks op, så nå vi bruger brændeovnen, kan vi få varmen op på 1. Salen. Men opsætning af brændeovnen, spærrer samtidig for muligheden at sætte et nyt olie eller gas fyr op. Kan man evt. Sætte en "gris" på, eller er det kun på bestemte modeller. 4. Hvis det ikke passer, at en luft/vand pumpe kun er supl. Hvilken model skal man så gå efter, nu tænker jeg på feks. De koldere og koldere vintere vi går i møde, jeg vil nødig stå med en model, der bliver for dyr i drift.(nå ja vi er 2 voksne og et barn i hustanden, med både brud og kar, og gulvarme og radiatorer. Det skal lige siges at vi har været igang siden 1 maj, og derfor ikke har overskud til meget mere byggeri, derfor skal et alternativ ikke være for besværligt. Jeg håber ikke at jeg har skrevet for stor en roman, og at i vil tage jer tid til at besvare, også selvom emnet sikkert har været oppe før, der sker jo også hele tiden fremskridt, og derfor kan det jo være at tingene har ændret sig. På forhånd tak Jesper
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah der findes en del uvidende der banker op i det røde felt, lige så snart de bare høre om alternativ varmeindvindning.
Selvfølgelig kan en rigtig god luftvarme pumpe leverer den varme du har behov for, prøv at se vore nabolande Norge Sverige og Finland der har varmepumper været brugt i rigtigt mange år også i egne hvor minus 25 er dagtemperaturen.
En af mine gamle venner har da haft luft/vand varmepumpe de sidste 25 år uden problemer af anden art end når det bliver under 20 minus er han nød til at fyre i kakkelovnen. Det skal dog med at hans brugsvand opvarmes i en el-varmvands beholder.
Hendvend dig til en prof der forhandler den slags og som også står for monteringen med en prof kølemontør.
Så vil du nok kunne opleve at hvergang du fylder en krone i apparatet får du 6-7 kroner baglæns i form af varme.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har en Daikin Altherma med tilhørende 200 liters VV-beholder.
Den kører upåklageligt. Også ved lave temperaturer.
-Sidste vinter, viste termometeret -15,2 grader. Og der kørte den stadig uden elpatronen!
Faktisk har jeg aldrig det den bruge el, mere end 3 gange. Første gang var der jo 200 liter der skulle varmes op. Og så snurrede kompressoren for fulde omdrejinger, samtidig med de to varmelegemer på hhv. 3 og 9 kW. Jeg slukkede bare for elopvarmningen og lod pumpen klare den del.

Kender et par stykker der har Sanyo's co2 varmepumpe. Den er lidt dyrere i indkøb, men de er godt tilfredse med både ydelse og støjniveau. Fordelen ved denne, frem for Daikins, er at det er en kompakt unit, hvor veksler og varmtvandsbeholder er samlet i noget der faktisk minder om en stor skabsfryser.

Et alternativ kunne være "Ispinden" også kaldet octopus. (Du kan google den) Der er et par stykker herinde der har fået sådan en monteret. Bla. FWM som nu må have installeret en varmekilde i fyrrum/værkstedet, da fyret ikke længere er aktivt ;-)

Jeg har desuden hørt meget godt om IVT's luft/vand pume. Men det er kun som løs salgstale.

Jeg vil ikke anbefale de helt billige modeller. Jeg nævner ingen navne, men som aut. kølemontør ser jeg ofte at folk har sparet lidt for meget i indkøb. Det kommer de så til at betale i både tilskudsvarme fra elpatronen og i ekstraudstyr til at afrime yderdelen.


Næstformmanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
jeg købte for et år siden en luft/vand varmepumpe fra danfoss. Den havde ingen problemer med at holde huset varmt i vinters og elpatronen slår kun til når den kører antilegionella program. Mit råd er køb en ordentlig kvalitet ikke en kineser. mvh Tom
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis