Efterisolering af ydervægge??

Hej, jeg skal igang med,at efterisolere nogle ydervægge(enkeltstens selvf.). Har nogle spørgsmål, som i garvede LDSér sikkert kan svare på.
Planen er at lave et skelet, i enten træ eller stålreglar 95mm og så isolere.Herefter 45mm forskalling til at trække el og pex og så isolering,til sidst gips på.
1. Stål eller træ reglar? (hvorfor?)
2. Med hvad og hvordan, monterer jeg bedst reglarne i ydervægge?
3. Skal jeg montere dampspærre mellem reglar og forskalling?
4. Til sidst, vindueslysningerne er buede foroven og vinklet udad. Hvis du sidder med et cowboytrick, til hvordan jeg får ført det med ud i den nye væg, hører jeg det gerne.
Det var vidst det,(for nu)  På forhånd tak.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Træ, fordi det er billigt, miljøvenligt, og ikke laver kuldebro, som feks stål.
2. Karmskruer, bor for med et 5,5 mm bor, eller nøjes med at gøre skellettet fast i gulv og loft.
3. ja.
4. Lav en skabelon i krydsfinér og forskalling, med nogenlunde samme form som dine lysninger, derpå lægger de gipsplader sprøjtet med vand så de kan tage form efter buen. Når de er tørre kan du sætte dem op.

http://www.lyrk.dk
1. Helt klart reglar hvis du vil kryds forskalle det med 45 mm isolering udvendigt, det er noget møg at skrue regler direkte på stålskinner

2. Det skal ikke gøres fast i din ydervæg, men til loft og gulv, husk at holde et par cm luft mellem isolering og ydervæggen.

3. Skal monteres på den varme side, og max. 1/3 delen inde i isolering... det ville være optimalt at lægge den 45 mm inde i hvis der skal trækkes el og vvs i væggen, ellers ville jeg bare lægge dem udvendigt evt. mellem de 2 lag gips.

4. 6 mm gipsplader som fuges er klart det nemmeste, underlaget lages enten i forskalling, eller stålskinner som slidses så den kan rundes til buen i forkanten.
Tak for svarene, lige et par opklarende?? Naveren: ideen med krydsfiner og forskalling til lysningerne,kunne du uddybe lidt???

Kolouda: Ja, planen er at krydsforskalle med 45mm ,til at trække el og varme bag.Men hvorfor ikke fastgøre i vægge??

Desuden, der er pt. sat glasvæv op på de pudsede vægge, SKAL! det fjernes inden efterisolering??
Fordi det er et større arbejde i forhold til bare at rette top og bunden ind, skal du oprette samtlige lodrette regler hvis de bare gøres fast i ydervæggen.

Glasvæv indeholder ikke organiske materialer som kan sætte skimmel, så som sådan kan den godt blive siddende ja, med mindre den maling der er benyttet kan sætte skimmel.

Jeg ville i hverfald ridse op i væven bare for at være helt sikker på den ikke lukker af for evt. fugt mellem væggene.

Krydsfiner vil naveren bruge til at lave buerne med som monteret ude i væggen og evt. over vinduet, også forskallingen på tværs til monteringen af gipsen.
Skrevet af NLA på 27 nov 2010 13:45
Hej, jeg skal igang med,at efterisolere nogle ydervægge(enkeltstens selvf.). Har nogle spørgsmål, som i garvede LDSér sikkert kan svare på.
Planen er at lave et skelet, i enten træ eller stålreglar 95mm og så isolere.Herefter 45mm forskalling til at trække el og pex og så isolering,til sidst gips på.
1. Stål eller træ reglar? (hvorfor?)
2. Med hvad og hvordan, monterer jeg bedst reglarne i ydervægge?
3. Skal jeg montere dampspærre mellem reglar og forskalling?
4. Til sidst, vindueslysningerne er buede foroven og vinklet udad. Hvis du sidder med et cowboytrick, til hvordan jeg får ført det med ud i den nye væg, hører jeg det gerne.
Det var vidst det,(for nu)  På forhånd tak.
Bare en lille kommentar fra en LDS'er så er jo ikke så garvet som de uddanede tømrer

Når du skriver enkelts stens, så er det fordi der kun er en mur (ingen hulmur) som du skal isolere? I så fald skal du sikrer dig at dine mursten er hårdt brændte sådan at de ikke kan modtage fugt. Ellers kan de frost springe til vinter nu når du efter isolere og fjerner den varme de normalt har modtaget.

Jeg mener at der skal vindpap op først ud i mod din enkelt stens væg.

Dine pudsede flader med væv ville jeg da prøve at banke løs og få af først inden jeg jeg satte de nye vægge op og som Koludabyg skriver skal der holdes afstand til væggen på et par centimeter for at sikre luft cirkulation.

Held og lykke med det


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af MLU på 28 nov 2010 19:32
Bare en lille kommentar fra en LDS'er så er jo ikke så garvet som de uddanede tømrer

Når du skriver enkelts stens, så er det fordi der kun er en mur (ingen hulmur) som du skal isolere? I så fald skal du sikrer dig at dine mursten er hårdt brændte sådan at de ikke kan modtage fugt. Ellers kan de frost springe til vinter nu når du efter isolere og fjerner den varme de normalt har modtaget.

Jeg mener at der skal vindpap op først ud i mod din enkelt stens væg.

Dine pudsede flader med væv ville jeg da prøve at banke løs og få af først inden jeg jeg satte de nye vægge op og som Koludabyg skriver skal der holdes afstand til væggen på et par centimeter for at sikre luft cirkulation.

Held og lykke med det


Hårdt brændte mursten??? hmm??? huset er fra 1877 og kalket kan det give en ide´?
 Hvorfor vindpap indvendigt på muren? og afstand til mur for ventilation? jeg mener da ikke det blæser indenfor så må det være på tide at få isoleret 
Det er korrekt at der ved indvendig isolering er større risiko for frostsprængning. Derfor anbefaler f.eks. Rockwool at isoleringsmetoden kun anvendes når der er anvendt hårdtbrændte sten i formuren.
Det er ikke korrekt at der skal vindspærre op i mellemrummet mellem væg og isolering. Væggen i sig selv skulle jo gerne være vindtæt.
Grunden til at man evt. laver afstand mellem mur og reglar/isolering er at evt. vandindtrængen ikker trækker over i isoleringen. Men evt. løber ned af indervæggen og ud i den nederste lejefuge. Det er osse rigtigt at det ikke er helt tosset med lidt iventilation mellem isolering og murværk.
Det du laver svarer langt hen ad vejen til en hulmursisolering.
hvis du laver ventilation imellem mur og isolering SKAL der vindspærre op bag ved isoleringen....Men det kræver nogle udluftningshuller i bund og top af dine ydermure så der kommer lidt træk. Det er blandt andet den eneste rigtige metode ved rigtig gamle huse, som feks bindingsværkstyperne, eller gamle bondehuse.

http://www.lyrk.dk
Det er forkert at sige at der SKAL monteres vindspærre på bagsiden af isoleringen.
Hvis der kun er udkradsede studsfuger for hver anden hele sten i bund og top så er det jo ikke megen ventilation det bliver til.
Men det kan være en god ide og det er noget være bøvl at monterer det.
det er også kun hvis der er træk imellem forsatsvæg og ydermur jeg mener.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også