Nabo bygning

Min nabo har her i sommer bygget en gildesal/bar/pokerstue i haven på 7x9 meter der er isoleret med gulvarmeog indlagt vand og toilet. Mit spørgsmål er så om dette er tilladt når der i byggetilladelsen ved kommunen er norteret at det er et udhus han har bygget.
Begge naboer er dybt utilfredse over byggeriet. Men tilladelsen har ikke været i nabohøring da det jo "kun" var et udhus.

Hilsen en utifreds nabo
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Misundelse er en grim ting, og er du meget utilfreds syntes jeg du skulle flytte. Sålænge naboen ikke driver restaurant eller lignende eller spiller højt for åbne vinduer, kan du brokke dig lige så tit du har lyst, det hjælper ikke en dyt. Det er fuldt ud lovlig at lave sig et isoleret opvarmet skur, og om han bruger det til det ene eller andet, vedkommer sådan set ikke dig.

V.h.  Håndværkeren
Hvis naboen er gift har han da en dejlig kone :-)

gildesal/bar/pokerstue - det spiller maks.

P.s. det er ansøgningens indhold der kommer i nabohøring og ikke tilladelsen, hvis det endelig er.

 

 

 

Om det er lovligt eller ej kommer an på hvad han har søgt om byggetilladelse til.
En opvarmet udestue/udhus tæller med til boligarealet og skal derfor sammen med allerede eksisterende bygninger holdes inden for den samlede tilladte bebyggelsesprocent på den grund hvorpå den er bygget.
Og nej Håndværker, det er ikke tilladt uden videre at bygge skure o.l., hverken opvarmede eller uopvarmede uden at indhente byggetilladelse og iøvrigt overholde gældende lovkrav for den type bygning som man vil opføre.
 gug
Nu bor jeg i landzone, og her må vi opfører skure hvis taghøjde ikke overstiger 2,5 m. uden at skulle spørge først. Selvfølgelig kan jeg godt se problemet med at der opføres et skur på papiret der så viser sig at være en del af beboelsen.
MEN mange gange ser vi jo at det blot er simpel misundelse fra naboernes side, at sådan en husejer skal kanøfles og den slags menesker der kun har et sådant erinde, bryder jeg mig bestemt ikke om.
Jeg kan ikke her bedømme hvad og hvilken gruppe spørgeren tilhører, men har alt for ofte været ude for nabostridigheder der starter med en bagatel og ender i retten. Så istedet for at spørge her, kunne spørgeren spørge naboen over en kop kaffe eller humle, det giver et meget bedre klima for os alle.
Annonce
Hvorfor er du sur over hans byggeri?
Generer det dig voldsomt, ud over at du mener det ikke er helt efter bogen?
Tænk over, om du en dag kunne låne det!! Det ville da være meget hyggeligere end at starte en nabokrig.
Mine naboer ved også, at jeg af og til laver noget ulovligt, f.eks. køre 90 hvor jeg kun må køre 80, og jeg kører ofte uden sikkerhedssele, men det lever de med. Jeg overholder heller ikke altid alle arbejdstilsynets forskrifter, men også det affinder naboerne sig med uden at bruge kommunens stikkerlinie.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu ved jeg jo ikke om vi befinder os i landzone. Hvis vi gør og hvis der er langt mellem naboerne og god plads ville jeg nok blæse på det. Jeg bor selv i et smukt, men tæt villakvarter, naturligvis i byzone og jeg ville edderm..... blive stiktosset, hvis en af mine naboer fandt på at opføre en bygning på 63 m2!!! under foregiven af, at det er et udhus. Jeg er enig i, at man skal forsøge at bevare et godt naboskab, men det kræver vel vilje fra alle parter. Jeg forstår godt Majbrits irritation, hvis naboen er tæt på, og her ville hverken kaffe eller øl være nok til at løse problemet, hvis det var min nabo.
Sammenligningen med at køre uden sikkerhedssele, er helt ude i tågen- det handler vel ikke kun om lovligt eller ulovligt, men nok så meget om æstetik og hensyntagen til hinanden. Værdier som heldigvis stadig er vigtige for nogle af os.

venlig hilsen
gug
Nu kunne det jo være rart med en komentar fra Majbritt der ind til videre har holdt sig tavs !
Jeg er enig med dig om at det er bedst om vi tager hensyn til hinanden, men jeg ser også sådan på det, at sålænge vi ikke skader hinanden fysisk kan hvert enkelt individ leve som hun/han nu ønsker det. Og hvad naboen laver på sin egen grund må være hans sag, sålænge det ikke skader hans naboer fysisk.
Hvis der kan og må opføres et udhus på 63 m2, kan vi vel blive enige om at så må bygningen rent fysisk være der?
Om man så fylder denne bygning op med gamle biler eller billardborde m.m. kan vel i grunden ikke ændre stort på det fysiske.

Som jeg læser Majbrits indlæg, handler det om lovligheden i anvendelsen og ikke om selve bygningens tilstedeværelse
Min lignelse med min ulovlige adfærd er et forsøg på at visualisere, at det måske ikke altid er så pokkers nødvendigt at kere sig så voldsomt om sine medmenneskers gøren og laden, så længe ikke nogen af de involverede parter direkte skades ved denne adfærd.

Men hvis man sætter mere pris på lov og ret end fredelig sameksistens, tjae så har vi vel egentlig forklaringen på den herlige fjendskab og ufred verden er så dejlig velsignet med. Så tjener advokaterne jo også så smukt på disse sager.

Jeg takker alle mulige guder og andet godtfolk for, at jeg bor ude på Lars Tyndskids Mark, hvor der er højt til himlen og langt til naboer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Majbritt.

Jeg går udfra at din nabo har fået en byggetilladelse til at bygge et udhud på de omtalte 63 kvm. Og at tag,vinduer,døre, porte, beklædning osv svarer til den bygge tilladelse der er givet.

Det jeg fornemmer du anker over er at udhuset er isoleret og med gulvvarme samt toilet. Men hvorfor skulle det ikke være tilladt at isolere sit udhus? Jeg fornemmer du med et udhus kun mener det skulle være tilladt at have noget proímitivt byggeri ala en gammel staklade eller lignende.... Men hvorfor skulle det ikke være tilladt at have et ordentligt udhus?

Om det så er isoleret og med gulvvarme eller ej må være din nabo's afgørelse. der er nok nogle isoleringskrav der skal overholdes ved gulvvarme, men mon ikke de er overholdt!
Og med hensyn til toilettet, ja så er der regler omkring kloak osv så den skulle også være OK. Er det et tørklosset han har stående så kan du ikke gøre noget.. du kan også selv stille et tilsvarende op i haven hvis du har lyst!

Jeg har da en lille garage på 52 kvm og den er isoleret i gulv, væg og loft så den reelt er isoleret efter byggereglerne i 2001! Jeg her ingen fast varme men ville da gerne :-) En El ovn må klare det og det går fint.

Vi er nogen der gerne loder lidt med lidt sjove ting i garagen og hvorfor skulle vi ikke have varme... du ligger jo heller ikke på sofaen i frost, vel?

Men begynder naboen at flytte ud for at bo i udhuset... så er der tale om en ikke tilladt brug, og du kan klage :-(
Men fordi han snupper en middagslur er der ikke noget galt....

Og når et udhus er mere end 35 kvm ( smalet for alle udhuse, garager osv) så bliver alt over 35 kvm regnet med til det areal en grund må bebygges! Så om han havde valgt at bygge en garage på 35 kvm og resten som en tilbygning til huset... Ja så havde bygningerne kunnet være lige så store..... Den eneste forskel ville være at garager og udhuse regnes til en lavere sats end boligareal i beskatningsberigningen!

Så glæd dig hellere over han har bygget noget pænt istedet for de rædselsfulde skure der ofte ses i parcelhusområder!
Eller aflagte presenninger der dækker brændestakke osv... Ikke kønt men stadig helt lovlligt....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis