IP-printer på hjemmenetværk

Hej. Vi har været heldige at klunse en HP farvelaser.

Planen er, at vi skal kunne skrive ud på den fra alle pc'er i huset. Af praktiske hensyn skal den stå i kontoret på 1. sal, hvor jeg også har min hjemmearbejdsplads. Vores hjemmenetværk ser ud som følger:

Den lidt specielle konfiguration med switchen i skunken skyldes, at jeg på PC 1 i kontoret ind imellem har behov for at kuppe alle de faste IP-adresser, vi har, og derfor slukker Router 1.

Fra PC 1 kan jeg fint skrive ud på printeren, de sidder jo også på samme router. Men PC 2 og PC 3 i stuen kan ikke se printerens IP-adresse (192.168.2.101), formodentlig fordi switchen skiller netværkene ad.

Kan mit projekt overhovedet gennemføres, eller skal switchen væk for at 'stuen' kan se 'kontoret'?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går udfra alle dine maskiner er wireless, der er vel ikke mange der sidder på kablet netværk i deres stue ?

I så fald burde det kunne løse det hele?

3 routers og en switch ? gosh

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Problemet - eller udfordringen - er, at vi bor i et lille rækkehus med 3 etager, og den tidligere ejer har trukket netværkskabler fra skunken på 2. sal og ud til alle andre rum (minus toilet og køkken). Derfor routeren i skunken. Og switchen er som nævnt nødvendig, når jeg arbejdsmæssigt skal logge på terminalservere hos mine kunder og har brug for en fast IP udenom DHCP.

Routeren i kontoret (på 1. sal) er nødvendig for at kunne have printer og arbejds-pc på samtidig. Den by-passes, når jeg skal bruge fast IP. På samme etage har junior i øvrigt også en bærbar.

Og routeren i stuen bruges dels til de to bærbare, dels til at dele en printer og et par eksterne HD'er. Og ja, vi kører trådløst, hvor vi kan, men signalet har det ikke så godt med den jernbeton, der adskiller etagerne.

Derfor ser netværket ud, som det gør - mere af nød end lyst - Skotten her synes ikke, det er morsomt at hælde strøm i alle de ekstra dimser...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

du skal sætte router 1 før switchen og slå dhcp fra i router 2 og 3, hvis du stadigvæk vil bruge dem.

så længe printer er i et andet subnet end pc 2 og 3, vil det aldrig komme til at virke.

du skal lave konstruktionen:

modem-router-switch-computer/printer

hvis du skal bruge dine routere som accesspoints til det trådløse, skal du bare slå dhcp fra i dem og forbinde kablet i LAN porten.

fast ip adresse til din pc kan du enten sætte manuelt på computeren eller lave en reservation i dhcpserveren..


/cs

@csteinod:

Tak for input. Så måtte det jo bare blive sådan. Og skal jeg bruge alle faste IP'er på kontoret, må jeg jo bare op i skunken og lige skifte et par kabler rundt (har tidligere klaret det med en fjernbetjent kontakt, så jeg kunne dræbe router 1 nede fra kontoret ). Det er heldigvis ikke så tit, det sker.

Så nu ser netværket ud som følger, og det virker, vi kan skrive ud på LaserJet'en fra begge maskiner i stuen, og den overskydende fjernbetjente kontakt bruges nu til printeren, så vi ikke skal på 1. sal og tænde den inden vi kan printe


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis