Sætte støvsugere i serie til værksteds-støvsamling

Hej.

Jeg vil gerne lave en centralstøvsuger til værkstedet. I den forbindelse havde jeg tænkt at lave et set-up, som det der er vist på billedet - altså med en hjemmegjort cyklon.

I stedet for at have en enkelt støvsuger tilsluttet lige ved cyklonen, så ville jeg placere 2-3 støvsugere udenfor lokalet (et lille skur tilsluttet værkstedet), og trække et rør igennem væggen.
Fra cyklonen ville jeg så tage en slange på 8 meter fra en centralstøvsuger, og bruge den til at tilslutte til diverse maskiner.

Jeg har set en billig 1200 watt våd/tør støvsuger i biltema som de opgiver laver et undertryk på 160 mbar. Det er fint til mit behov, men er klar over at den lange slange, samt cyklonen vil tage sugestyrke.

Er der forkert tænkt, at hvis jeg sætter 3 støvsugere sammen, så vil jeg kunne få en 130-140 mbar undertryk ved mundstykket?

Løsningen ville koste omkring 1500,- kr, og det trælse støv fra f.eks. MDF plader, ville komme udenfor.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sætte dem parallelt. støvsugernes problem er at de ikke kan flytte luft nok. En støvsuger kan typist suge med 0,2 bar.

Jacob
Ja selvfølgelig parallelt... Tak.

Men er der ellers noget at udsætte på projektet?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg har brugt en Gerni industristøvsuger, den har 2 stk motore a 1000 watt, samt en dejlig stor beholder, på vel omkring 50 liter, og et godt filter, så en cyklon kan undlades.
Indgangshullet er 90mm, så der kan komme et pænt stor rør på. Det er ikke kun sugestyrken, der tæller, men i høj grad også antal litter luft pr minut.

Så var den ovenikøbet ganske gratis, fra genbrugspladsen
je_ns - tror du har alt værktøj i verden - du er en heldig mand.

Støvsugeren jeg taler om, er denne her http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Vat--och-torrdammsugare-30-l/ (ja - jeg bor i Sverige). Tror en Wasco fra Harald er samme maskine - uden at vide det.

De skriver at den flytter 1500 liter luft i minuttet, hvilket jeg så håber på kommer til at holde ved mundstykket, i kraft af 3 maskiner. Min bekymting er lidt om luftmodstanden i røret, for slangen er ikke mere end 50mm i diameter, så måske brænder de små maskiner varme?
De kommer dog til at køre uden filter og pose, da de jo står udenfor. Hvis det ikke er for svært, så kan det også være, at jeg sætter alle støvsugermotorerne på én beholder udenfor - det må tiden vise.

Grunden til at jeg væger cyklonen er, at når man kører med tykkelseshøvlen, så kommer der enormt mange spåner. dem vil jeg gerne kunne tømme ud inde fra værkstedet.

Jeg har ikke sat damspærren op endnu i mit nybyggeri, så det er jo med at planlægge hvor store og hvor mange huller der skal være i væggen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Ja - jeg havde tænkt på den spånsuger. Problemet med den er bare, at de ikke er særligt gode til at suge fra andet end maskiner, hvor der er stor luftgennemstrømning (f.eks. en bordsav). Så snart der kommer lidt modstand (der skal laves lidt undertryk), så står de bare og larmer .
Der svarer vel lidt til at prøve at støvsuge, med en løvsuger. Så skulle jeg bruge det princip, så ville en motor (eller 2) fra løvsuger monteret til et hul i væggen, med 125 pvc rør hen til maskinerne være en løsning. Jeg bor på landet, så en stak savsmuld ved siden af værkstedet ville bare være fint til at sprede i diverse bede, og nærmeste nabo er 500 meter væk.

Desuden er den pose der sidder på ikke gode som filter (til det lortede MDF støv), og skal man sætte et nyt på bliver det DYRT!!

Spånstudsen på tykkelseshøvlen er ikke mere end 40 mm, og maskihen spytter selv spånerne ud af det hul, så bare der er nok sug på systemet til at spånerne kan transporteres, så skulle det principielt blive ok. Har set en lignende tykkelseshøvl blive brugt med en Wasco våd/tør suger fra harald med succes. Den belv bare fyldt på 3 minutter.

Har desuden planlagt en udsugning, der skal køre 2 timer hver gang man forlader værkstedet, så støvet i luften bliver suget ud.

Men det er ikke spåner der bekymrer mig mest, men derimod støvet, og for at støvet kommer væk, skal der bruges noeget, der kan lave undertryk.

0,2 bar skulle være nok til at flytte spåner fra en tykkelseshøvl, samt andet synligt smuld.

Har du en anden erfaring/har du selv en spånsuger??

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers på 26 nov 2010 21:04
je_ns - tror du har alt værktøj i verden - du er en heldig mand.

Støvsugeren jeg taler om, er denne her http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Vat--och-torrdammsugare-30-l/ (ja - jeg bor i Sverige). Tror en Wasco fra Harald er samme maskine - uden at vide det.

De skriver at den flytter 1500 liter luft i minuttet, hvilket jeg så håber på kommer til at holde ved mundstykket, i kraft af 3 maskiner. Min bekymting er lidt om luftmodstanden i røret, for slangen er ikke mere end 50mm i diameter, så måske brænder de små maskiner varme?
De kommer dog til at køre uden filter og pose, da de jo står udenfor. Hvis det ikke er for svært, så kan det også være, at jeg sætter alle støvsugermotorerne på én beholder udenfor - det må tiden vise.

Grunden til at jeg væger cyklonen er, at når man kører med tykkelseshøvlen, så kommer der enormt mange spåner. dem vil jeg gerne kunne tømme ud inde fra værkstedet.

Jeg har ikke sat damspærren op endnu i mit nybyggeri, så det er jo med at planlægge hvor store og hvor mange huller der skal være i væggen.


Hej,

Nej, det er lige omvendt, jo mere luft der kommer igennem støvsugeren, jo mere strøm bruger den og dermed bliver varmere..

Prøv med din støvsuger, sæt hånden for enden af slangen, hvad sker der så ? - den går OP i omdrejninger, fordi den ikke belastes så hårdt og "kun" kører rundt med det samme luft..
Når du slipper, så går den ned i omdrejninger, fordi den nu får noget at bestille igen..

Så det skulle ikke være din bekymring..

Men var det ikke nemmere at finde en brugt industrimodel i den blå ?

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Ja der skal jo nettop være luftflow.

hvis man bare blokere mundstykket, bliver der jo ikke suget.

Men så korte rør som muligt, jeg havde før ca 6 meter 50 mm rør, det tog noget af suget.
For tykke rør kan dog også være et problem, så holdes de ikke rene, og har tendens til tilstopning.

Jeg har nu i forbindelse, med mit nye hobbyrum flyttet støvsugeren tætere på, så kan den bedre arbejde.
Nu er det også metalspåner, fra min drejebænk, og fræser, den bruges mest til.
Det er jo mere tungt, end træ spåner.

Forøvrigt bliver min støvsuger ikke varm, ved blokering , motorene bliver kølet af selvstændige kølevinger, uafhængdigt at suge turbinerne.
Nu kan den jo også suge vand, så derfor ønsker man ikke den indsugede luft, gennem motorene

mvh jens
Kamb: Jeg forstår ikke helt dit indlæg?

Hvis en støvsugerslage er lang med en relativt lille diameter, så svarer det jo lidt til at holde hånden for hullet. Dvs motoren skal arbejde hård, uden at få særligt meget luftkøling?

Jens:Ja - hvis maskinen stod tættere på, så ville alt være lettere, men der undgår jeg desværre ikke alt det fine støv af

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Nåh - nu fandt jeg enhalv m3 stor støvsuger fra en nedlagt tankstation med 2 motorer, til samme pris som én lille suger fra Biltema. Den skulle vel kunne klare en lang slange, da den er bygget til det. Skal nok rapportere hvordan det kommer til at gå.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis