Nye vinterdæk-regler i Tyskland?

Ifølge min tyske kollega på mit arbejde er der kommet nye regler for vinterkørsel i Das Vaterland. Det er nu påbudt at man SKAL køre med vinterdæk, også når man kun lige skal ned til Flensborg for at hente Bajere. Bøden skulle være hævet til 80 Euro hvis man bliver taget med sommer/helårsdæk. Bilen bliver konfiskeret efter 3 gang.   Nogen der har hørt noget om dette?
 Ps. Selvfølgelig kører jeg med vinterdæk

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at det er på tale, men det er ikke vedtaget endnu. Jeg kender ikke noget til sanktionerne ved ikke at overholde reglerne.

Lige nu er reglerne bare at man skal have dæk der passer til vejr forholdene.
Se evt her: http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/regler-vinterdaek-andre-lande

Mvh
/Thomas
Det bliver sandsynligvis vedtaget i dag og gælder fra på Mandag (29/11).
Planlagt er en bøde på 40 Euro. Den med konfiskationen er helt forkert (medmindre du ikke betaler bøden, så kan det jo være de tager pant i bilen).
Foruden bøden ved jeg ikke om der kan komme erstatningskrav fra dem du blokerer vejen for.
Personlig synes jeg at obligatoriske vinterdæk er en god ide.

MvH,

Bent.
UPDATE:

Det er blevet vedtaget i dag.
Bilister uden vinterdæk får en bøde på 40 Euro.
Hvis de blokerer trafikken p.gr.a. manglende vinterdæk fordobles bøden til 80 Euro.
Gælder fra kommende mandag.

MvH,

Bent.
Det er sku lidt sygt da de fleste biler kører fint nok i dette vejr med helårsdæk.

Kan godt forstå at dem med 18" alu og lavprofil skal have en over snuden, men dem der kører med fornuftige helårsdæk har jo ikke større problemer med at stå fast i dette vejr, i forhold til dem med vinterdæk.
Nu har jeg aldrig kørt med helårsdæk, så jeg ved ikke hvordan de er mærket.
Definitionen i Tyskland er, at dækkene enten skal være mærket M+S eller have et snekrystal-mærke.

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis