Manglende varme i radiator på 1. sal

Vi bor i et 2 plans hus, hvor vi har et træpillefyr til at opvarme. Det står i en lade ca. 15-20 meter fra huset.
i stueetagen har vi gulvvarme i det meste og 3 radiatorer i stuen.
På 1. sal er der 3 rum, hvoraf der kun var radiatorer i de 2 rum og den ene virkede ikke.
Vi har fået sat en ny termostat på den der ikke virkede, så den virker ok nu og så fik vi fra den sat en radiator op i det sidste rum hvor der ikke var nogen opvarmning. 
Problemet er at den nye ikke bliver rigtig varm.
Først var den slet ikke varm, så vi slukkede for alt varme i underetagen og luftede ud i radiatorerne på 1. sal. og det virkede for den blev da varm, men den er kun varm så længe der ikke er varme i underetagen.
Når vi har varme nedenuder i gulvvarme og radiatorer bliver den nye radiator kun lige over håndvarm selvom den står på max. Så snart vi lukker for alt nedenunder bliver den øverste del af radiatoren så varm at mn ikke kan holde på den, så det må være noget med trykket, siden at den godt kan blive varm, så længe der bare er slukket for alt nedenunder????
Da vi købte pillefyret i 2008 fik vi samtidig sat en ny Alpha 2 cirkulationspumpe op og den kører på auto med 22 W. Den kører også med 22 W selvom man indstiller den på max på en af de andre muligheder.  
Expantionsbeholderen sidder under loftet i laden, hvilket er ca på højde med radiatorerne på førstesalen i huset.
Er der nogen der har nogle ideer til hvordan man kan øge trykket så vi både kan have varme i underetagen og på 1. sal samtidig?
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har luftet alle radiatorer ud flere gange og der kommer kun vand ud når jeg åbner, så der kan ikke være luft, og hvis der var luft ville der jo heller ikke kunne komme varme når jeg slukker for varmen i underetagen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du tjekket efter om der er vand nok på anlægget

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
er der kun en pumpe på hele anlægget eller er der også en til gulvvarmen.hvad sker der med pumpen når at du kun har åbent for varmen på førstesalen falder den så i W

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
ja der er kun 1 pumpe til gulvvarme og radiatorer.
Jeg ved ikke om den falder i W når man kun har tændt på førstesalen, men hvis der kun er varme i underetagen kører den også med 22 W nogle gange 21W. Men der er jo varme i den ene lille radiator som altid har virket og der er også varme i den anden radiator men den nye og sidste som sidder til sidst bliver ikke rigtig varm, og den midterste er varmt men ikke så man ike kan holde hænderne på den selvom den står på max, men hvis det kun er ovenpå der er tændt for varmen så bliver den så varm at man ikke kan holde på den.
Det burde vel ikke have noget at sige om temperaturen i kedlen er 55 eller 60 grader? ligenu har jeg prøvet at sætte den op til 65 bare for at se om det virker, men sidste vinter havde vi den kørende på 55-60 grader da det var rige varmt til at varme underetagen op og vi har ikke forbrugsvand tilsluttet.
så vidt jeg kan se så er vandtrykket eller hvad det hedder på 0,1, men kan som sagt ikke fylde mere vand på for det løber over i ekspantionsbeholderen, men kan det være derfor at det ikke kan levere varme både på 1. salen og i stueetagen.
Jeg forsøgte at slukke for pumpen og så lufte ud, jeg læste et sted herinde, at man ikke må have pumpen kørende når man skal lufte ud i radiatorerne.
Annonce
hvor højt er der op til den højeste radiator fra hvor at pumpen sidder.jeg tror at problemet er at du enten skal have en lidt større pumpe eller have indsat en ekstra pumpe kun til dit gulvvarme så at den pumpe du har nu kun skal forsyne radiatorer med varme for det lyder som om at den yder hvad at den kan nu.
Jeg kom til at tænke lidt på hvordan er dit gulvvarme opbygget sidder der en shunt bygget på der som sænker temp til gulvvarmen eller køre du direkte 60 grader vand ind i gulvvarmekredsen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
hmm pumpen sidder vel godt og vel en meters penge over jorden i laden og den øverste radiator sidder på 1 sal. i stuehuset. Det er vel 2,5 højere end pumpen.
Der er en termostat på gulvvarmen - der sidder termostater i badeværelset, køkkenet og entreen, men ellers ved jeg ikke hvordan det er lavet, da det var sådan da vi flyttede ind.
Det eneste jeg kan se er at rørerne fra fyret går ind ved badeværelset og så forgrener det sig til radiatorer i underetagen og 1. salen og gulvvarmen.
hm jeg er ret sikker på at grunden til at du ikke har ret meget varme på dine radiator er at du mangler en pumpe ved gulvvarmen.når nu at du skriver termostater hvad mener du så er det manuel styret retur temostat eller er det lavet med en færdig købt gulvvarme shunt.Du kan evt prøve at se om du kan ned drosle vand gennemgangen til gulvarmen ved at lukke lidt for returhanen på den måde vil du tvinge mere vand igennem 1 salen od derved få lidt mere varme på 1 sal.Det værste der kan ske er at du vil sænke temp i stuen etagen lidt

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Det er sådan nogle termostater som også sidder på en radiator, hvor man kan skrue op eller ned.
Så vidt jeg kan se er der ikke mulighed for at stille på returvarmen, da der kun er den ene termostat ved de 3 stieder der er gulvvarme.
Hvis man skal sætte en pumpe mere på, hvor skal den så sidde? Den pumpe der er nu sidder ude ved fyret og sender alt varmt vand ind i et rør, skal den nye pumpe så sidde inde i huset ved gulvet hvor alt varmen kommer ind og deler sig til de forskellige rør?
Jeg er ikke sikker på at rørerne er lavet helt efter anvisningerne, da vi har fundet mange ting i huset som de forrige ejere har lavet som er lavet på en meget mærkelig måde De ville vist gerne være handymænd uden at vide hvad de lavede
ja den ekstra pumpe skal sidde hvor at rørene fordeler sig ud så første sal har sin egen pumpe og stuen har sin egen pumpe.
Det med at lukke lidt for den nederst etage det forstod jeg bare som om du havde to kuglehane så du kunne lukke hele den nederste etage fra men jeg er så kommet i tanke om at du nok bare lukkede for haneren i stedet for.
Det skulle vel ikke være sådan at der et eller andet sted sidder et hjemmelavet omløb så du blander frem og retur for ikke af få så høj en temp ind i gulvarmen.Det kunne også værre derfor at din pumpe står og knokler derudad for jeg vil mene at den pumpe nemt skulle kunne klare 250-300 m2 men nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvor stor at dit hus er.jeg har selv 120m2 og min pumpe er magen til din og den står kun på 5-7 W ved normal drift

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis