Manglende varme i radiator på 1. sal

Vi bor i et 2 plans hus, hvor vi har et træpillefyr til at opvarme. Det står i en lade ca. 15-20 meter fra huset.
i stueetagen har vi gulvvarme i det meste og 3 radiatorer i stuen.
På 1. sal er der 3 rum, hvoraf der kun var radiatorer i de 2 rum og den ene virkede ikke.
Vi har fået sat en ny termostat på den der ikke virkede, så den virker ok nu og så fik vi fra den sat en radiator op i det sidste rum hvor der ikke var nogen opvarmning. 
Problemet er at den nye ikke bliver rigtig varm.
Først var den slet ikke varm, så vi slukkede for alt varme i underetagen og luftede ud i radiatorerne på 1. sal. og det virkede for den blev da varm, men den er kun varm så længe der ikke er varme i underetagen.
Når vi har varme nedenuder i gulvvarme og radiatorer bliver den nye radiator kun lige over håndvarm selvom den står på max. Så snart vi lukker for alt nedenunder bliver den øverste del af radiatoren så varm at mn ikke kan holde på den, så det må være noget med trykket, siden at den godt kan blive varm, så længe der bare er slukket for alt nedenunder????
Da vi købte pillefyret i 2008 fik vi samtidig sat en ny Alpha 2 cirkulationspumpe op og den kører på auto med 22 W. Den kører også med 22 W selvom man indstiller den på max på en af de andre muligheder.  
Expantionsbeholderen sidder under loftet i laden, hvilket er ca på højde med radiatorerne på førstesalen i huset.
Er der nogen der har nogle ideer til hvordan man kan øge trykket så vi både kan have varme i underetagen og på 1. sal samtidig?
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har luftet alle radiatorer ud flere gange og der kommer kun vand ud når jeg åbner, så der kan ikke være luft, og hvis der var luft ville der jo heller ikke kunne komme varme når jeg slukker for varmen i underetagen
Vi bor i et 2 plans hus, hvor vi har et... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
pumpen er den 25-40 180. vores hus er på 117 m2 i 2 etager, så det er nogen lunde samme størrelse som dit. Sidste år, havde vi ikke varme på 1. salen og der kørte pumpen ved automatisk på omkring 14 W. Så den har aldrig været så lagt nede som din
Jeg har ikke helt så meget styr på rørføring, men må finde en som kan se om frem og retur vandet bliver blandet i gulvvarmen?!
Da jeg skrev at jeg lukkede for varmen i stueetagen mente jeg at jeg skruer ned på alle termostaterne
Hvis vandet ikke bliver blandet, ville det så måske hjælpe at skifte pumpen ud med en 25-60 - eller vil det ikke give så meget?
Men tænkte på om pumpen også kører så meget fordi fyret står de der 15-20 meter uden for huset i en lade. Fra fyret har man lavet rørene så de kører op under loftet og ud gennem laden og derefter ned igen og under jorden ind i huset, så der er mange meter vandet skal transporteres inden det kommer ind i huset og bliver fordelt?
Jeg vil tro at det vil hjælpe at sætte en 25-60 pumpe på forskellen på en 25-40 og en 25-60 er den løftehøjde at pumpen kan klare en 25-40 kan klare ca 4 meter og en 25-60 kan klare 6 meter.Nu skriver du at din radiator sidder 2,5 meter over pumpen og pumpen sidder ca 1 meter over gulvet det vil sige ca 3,5 meter fra kedlen til øverste radiator så en 25-40 pumpe vil nok have lidt svært ved at kunne klare at pumpe det op på første sal når at den også skal kunne klare første salen.
Hvad sker der hvis at du lukker for din gulvvarme på stuen etagen men lader radiator stå åben kommer der så mere varme op på 1 salen og hvor meget gulvvarme har du i stue etagen ??
har du mulighed for at se hvad at din retur temp ligger på over ved kedlen.Den skal ikke ligge på mere end 30-35 grader da du ellers ikke udnytter varmen ordenligt dvs at varmen bare står og cirkulere rundt et eller andet sted i anlægget i stedet for at blive sendt rundt til radiator og gulvvarme

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ok, så må muligheden være at prøve at skifte cirkulationspumpen ud med en større model.
Af gulvvarme har vi nok omkring 12 m2. i køkkenet og det samme i entreen og omkring 8 m2 i badeværelset.
Jeg har ikke prøvet at slukke for gulvvarmen og se hvad der sker med varmen på førstesalen, men det må jeg lige prøve.
Jeg har ikke mulighed for at måle varmen på returrøret, men det virker ikke så varmt, lige over håndvarme
Jeg har kigget lidt mere på det, og rørerne der kommer fra fyret og ind under gulvet i huset er brandvarme oppe ved loftet inden lige inden de går op i den første radiator som også er varm nok, men derfra går det galt, og kan se at de rør der kommer hen til radiator 2 er meget tynde rør, så spørgsmålet er om de fuskere der har lavet det i sin tid er kommet til at trykke eller bøje rørerne så meget at der næsten ikke slipper noget vand videre? Så hvis det er pumpen der er for lille, så burde rørerne vel ikke være brandvarme lige inden de går igennem loftet og den første radiator burde jo heller ikke være varm. Så nu tror jeg at løsningen bliver at skære hul i loftet (det er nemmere end tage gulvet op) og se hvordan rørerne ser ud og så trække nogle nye rør op og se om det ikke virker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis