Sprøjtelakering til nettopris - hvordan?

Jeg har netop erhvervet mig endnu en gammel Wadkin AGS 10 bordsav, som jeg gerne vil renovere.

Jeg har fikset, slebet og smurt maskinen så den kører og saver perfekt. Nu vil jeg så gerne sprøjtelakere den, og i den forbindelse lære lidt om processen.

Jeg har med andre ord igen planer om at investere sindssygt mange penge i nyt værktøj, men holde mig til det billigste der stadig fungerer.

Derfor har jeg, på min lokale mekanikers opfordring, købt Biltemas tophængte "proffs" pistol med 1,4 og 1,7 dysesæt, da han har brugt den med stor succes på diverse projekter.

Jeg har en mindre kompressor med vandudskiller, der dog kan levere et kontinueligt luftflow på 220 liter i minuttet, samt en dedikeret slange til projektet. Har tillige adgang til en lille 2 H selêkta på 24 L jeg kan koble sammen med den anden, hvis jeg får brug for mere luft. Sprøjtepistolen er dog specificeret til maks at bruge 200 liter/minuttet.

Jeg betragter min arbejdstid som gratis/en fornøjelse, så har ikke noget imod at kompencere for det "billige" værktøj med knofedt.

Sporten for mig går lidt på at for nemhedens, og økonomiens skyld, kun at bruge biltemas produkter.

Mit mål er at maskine skal stå med blanke sider, sokkel og bordkant i noget tæt på den grønne originalfarve.

Jeg har set flotte resultater med biltemas 2-komponente uretan epoxyprimer kombineret med deres 2-komponente polyuretanacryl i grøn (varenumre 36531 og 36533). Disse produkter er at finde i deres bådafdeling, men de specificerer, at den er god på metal, og bådfinish skal være slidstærk.

Jeg har læst hvad jeg kan både på dansk, svensk, norsk og engelsk, så jeg er nogenlunde klar over rækkefølger mht. spartling, filler, sætterlag, slibning, grunding, rubbing osv., sam at silikone er et no-no (dvs. silikonefjerner og fortynder)

- Er der nogen der har erfaring med Biltemas 2-komponente lakker?
- Skal man bruge klar lak (2-komponent) for at få den blanke finish, eller er korn 1500 vandslibning og rubbing/autosol/polering nok?
- Er det en skidt idé at slå en Harald Nyborg pavillion op i værkstedet, og rengøre den, for at undgå støv?
- Er en 1,4mm dyse for lille til 2-komponent lak, eller er det blot et spørgsmål om at fortynde nok til at få flødekonsistensen?
- Hvilken filler ville i vælge, når der ikke er deciderede buler, men blot enkelte dybere ridser?
- Er det bedst/letteset at montere emnet, så man har en horisontal flade at lakere, for at undgå løbere?

Der er ikke tale om mere end ca 1,5 m2 der skal skinne - resten skal bare dækkes, men ville gerne bruge det her projekt som øver.

På forhånd tak
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et tillægsspørgsmål.

Er der nogen der har brugt pimpstenspulver til at lave finish på lak. Jeg så et tilsyneladende meget fint slibemiddel til træfinish, og engelsktalende folk kaldet det vist den fineste (kornmæssigt) for "rotten stone". Fungere det også til finish på metal? Polyuretan er vel det samme på træ og metal?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg vil mene du skal påføre primer/filler, derefter finslibe til perfekt overflade.

Så påføre du slut lakken, som så gerne skulle fremstå med en perfekt overflade, uden behov for efterfølgende polering.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok - tak for det je_ns. Jeg ved at lakken ikke kommer til at fremstå perfekt, selvom jeg primer, filler og sliber, for jeg er DYBT nybegynder, så nogle løbere skal der nok komme .


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Du skal bare lade være med at sprøjte et for tykt lag på ad gangen, så komme der ikke løbere. Hellere 4-5 tynde lag end et tykt.
Ja - det giver mening

Men der skal vej stadig så meget på, at det løber pænt sammen, så der ikke bliver "appelsinskal"?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tynde lag de første gange, det er vigtigt, at der holdes korekt pausetid mellem lagene,
Hvis det foregående lag er for vådt, kommer der løbere, er det for tørt, kommer der appelsinhud.

Sidste påføring må gerne være lidt mere fyldig, tykkere lag giver det bedste resultat, men større risiko for løbere.
Der er vigtigt malingen har den rette viskocitet, er den for tynd vil det løbe, hvorimod en tyk maling giver appelsinhud.

Husk at temperaturen også skal være helst 20 gr.
Ligeledes skal selve emnet du maler også være varmt, så det er ikke nok at sætte varme på umidelbart før der males.

mvh jens
husk at lufttrykket ikke skal være så højt 4-5 bar bruger jeg selv
peer
Hej Peer - tak for det.

Med sprøjtekoppen på toppen, så tror jeg faktisk 3,5 bar er det absolutte maks på min sprøjte, så tror jeg starter ud med at lakere nogle støbeplader med 3 bars tryk, for at få øvet og indstillet lidt.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også