Tilbygning med træfacade og mursten indvendigt

Jeg planlægger en tilbygning i et plan til et murstenhus. Egentligt kunne jeg godt tænke mig en udvendig træbeklædning men også vandskurede mursten indvendigt. Jeg forestiller mig en opbygning med

- vandret træbeklædning
- lodrette afstandslister (skruet/sømmet på elementer)
- ydermur i elementer (hvilke?)
- 190mm isolering
- bagmur vandskuret 

Er dette set før eller er jeg helt galt på den? Og er det måden at gøre det på?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske.
Men hvad vil du bruge "- ydermur i elementer (hvilke?)" til?
Du kan jo ligeså godt lave en træskelletvæg 250-350 mm tyk og bagvæggen vandskuret.
Ved 300 mm tykkelse af træskeletvæggen vil vægtykkelserne blive de samme, men 50% tykkere mineraluld. (som iøvrigt er billigere en f.eks. letbeton.
Helt enig med hpox, man kan lige så godt bygge med træ hele vejen igennem så, og derved opnå muligheden for yderligere isolering.

De ekstra mm isolering koster ikke det store når man alligevel er i gang, også har du et super godt isoleret hus efterfølgende.
Tak for svar begge. I har nok ret.
Hvis du propper 50mm mere isolering i opnår du hvad Rockwool kalder en Klasse 2015 væg.
Og det bliver måske ligefrem en fornøjelse at betale varmeregningen.  :o)
Hvis du vælger løsningen med en stolpekonstruktion udvendigt og en halvstens væg indvendigt, skal du huske at der ingen dampspærre må være indvendigt på stolpekonstruktionen, og der skal være en meget diffusionsåben vindspærre udvendigt (som Tyvek), da fugten vil diffundere gennem teglstenen, og må så ikke spærres inde af en for tæt vindspærre.
Husk afstand mellem stolpekonstruktion og murværk (30 - 50 mm).

Jeg kan forøvrigt anbefale konstruktionen, som jeg selv har anvendt med godt resultat.
Annonce
Hvorfor egentlig ikke det?
Hvis man betragter den indvendige ½-stens mur som en beklædning så skal der vel være en dampspærre et sted.

Hvad nu hvis man erstattede muren med f.eks. cementfiberplade, (eternit) som man fæstnede til stolpeskellettet.
Hvä' så?
hej
hvis det kun er for et syns skyld at din indvendige vægge skal fremstå som vandskurede mursten, så det sagtens lade sig gøre at lave murstens mønster og efterfølgende vandskure på gipspladevægge. Har lavet det flere steder ,ikke et øje var bagefter tørt !
mvh snedkeren

gørenmasseselvsåvidtmuligt

Jeg kan ikke umiddelbart forklare det fugttekniske, så jeg må hellere lade være med at prøve, men det er nok noget med den måde teglens egenskaber til fugttransport er på.

Konstruktionen er ud fra de råd og vejledninger jeg fik på det tidspunkt jeg opførte bygningerne på for nogle få år siden. (sikkert bl.a. Rockwools tekniske afdeling)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også