Nitter eller noget.....

Jeg har self. læst om knive o.s.v her og har googlet de nitter til skaftet, men hvor finder man sådan nogle i meget mindre antal???
Har jo ikke brug for en pose med mange hundrede, men bare 3-5 styks til en enkelt ynglingskniv, som er krakket og jeg så skal forsøge at lave..

Sniffer  
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan godt gå hen og blive et problem Sniffer, der findes jo de nitter som vi bruger til at klinke med (både) de er af kobber men også firkantede.
Så kan du et sted hvor de handler med haveredskaber købe nogle stål nitter der er udglødede så de kan bearbejdes, der er et eller andet med, at når man slår på dem igen flyttes der rundt på molekylerne i stålet og de bliver hårde igen.
Det er muligt at du kan lave samme nummer med messing i akselform, altså udgløde det og så banke et hoved på, herefter udgløde dem igen og ind i skæftet hvor du så kan banke hoved på i den anden ende så den sidder fast.
Jeg er dog ikke sikker på at man kan gøre det med messing.

V.h.  Håndværkeren
Det var jo lige det jeg kikkede efter - tak Lars og self. også tak til Håndværkeren - du har helt glemt, at du skal tale dansk til mig og ikke russisk..

Sniffer  
Hej Snif, nu kan jeg ikke se hvor stor reparationsopgaven er, men herunder en generel guide.

Hvis grebsskallerne er gået løs eller skal skiftes er det ikke tilstrækkeligt blot at nitte. Grebet bør også limes med god tokomponentlim, der både kan tåle varme og vand (og evt. opløsningsmidler). 

Hvis der er en grebskal på hver side af tangen (den del af kniven, der sidder i grebet) rengøres og affedtes tangen helt. Eventuelt pudses tangen først lidt for at give godt fæste til limen.

Grebskallen limes på den ene side. Når limen er tør bores hullerne op til nitterne gennem tangen og ud igennem grebskallen. Så limes den anden grebskal på, og når den er tør kan du bore huller op til nitterne hele vejen igennem begge grebskaller. 

Grebskallerne tilpasses til den form man ønsker, og så isættes nitterne. Først bankes nitten ud i den ene ende. Derefter isættes nitten og afkortes så den stikker een til to mm ud på den anden side. Herefter bankes nitten flad på den anden ende med et solidt anlæg under nittens første ende. Det øger holdbarheden at isætte nitten med lidt lim.  

Til sidst kan nitterne pudses af , så de kommer ned i niveau med grebet.  

 
Meget fin beskrivelse Lars - respekt - skaftet skal laves af nylon, skal det så også limes.
Metallet i skaftet (hedder hvad??) går helt lig med kanten af nylonen, altså tre synlige lag.

Sniffer  
Annonce
Skrevet af Sniffer på 15 dec 2010 23:02
Meget fin beskrivelse Lars - respekt - skaftet skal laves af nylon, skal det så også limes.
Metallet i skaftet (hedder hvad??) går helt lig med kanten af nylonen, altså tre synlige lag.

Når metaldelen i fæstet er i fuld bredde som du beskriver kalder man det fuld tange. Hvis det var mig ville jeg anvende lim, så man er helt sikker på, at der er fuld kontakt mellem grebsskal og tangen. 
Ud over at øge holdbarheden er der også et hygiejnisk aspekt idet du dermed også sikrer dig mod en revne mellem grebsskal og tange hvor bakterier kan sætte sig.

Husk at kontrollere at limen binder på både tangen og grebsmaterialet.

 
Huuuuu - hvor bliver jeg klog her i forum..

Hvilken lim vil du anbefale til metal og nylon???

Mine knive kommer aldrig i opvaskeren.

Sniffer  
Jeg ville vælge Araldite. Den kan du få i de fleste byggemarkeder m.v.

Det er god tokomponentlim, der burde binde fint på begge materialer. Den kan tåle varme/kulde i rimeligt omfang og almindelige opløsningsmidler, så selv om du vasker kniven i varmt vand og bruger sæbe el.lign sker der ikke noget ved det. Og skulle den ende i opvaskeren en enkelt gang så klarer den også det.

Når du limer så husk først at pudse både tange og greb, så der bliver lidt ru overflade, som limen kan få godt fat i. Inden du kommer limen på affedter du emnerne, eksempelvis med sprit. Limen skal fordeles i et jævnt tyndt lag på hele fladen på begge emner (ikke noget med en streg i midten, som trykkes ud når man samler). Når emnerne er samlet skal de holdes under pres hele tiden til limen er hærdet. De bedste er, at der er pres på hele fladen som i en skruestik, men har du ikke det så læg kniven under noget tungt. Limen hærder bedst hvis der er lunt.

Den overskydende lim, der presset ud kan naturligvis tørres af inden den hærder. Man lad være at være for grundig. Det er bedre at alle revner er fyldt helt ud, og de sidste overskydende limrester kan pudses af når limen er hærdet.

Selv om limen nok kan holde grebskallerne på plads håber jeg du stadig vil nitte dem også jf. ovenstående. Både a.h.t. udseende og fordi det også styrker fastgørelsen af grebet.


Undskyld at jeg bringer yderligere et spørgsmål ind i denne tråd, men det har en hel del med sagen at gøre.

Kunne det tænkes, at man kan købe nye grebsskaller og hvor?
Jeg har et par rigtig gode slagterknive, men grebene er gået rigtig meget fra hinanden og der er store åbninger og ubehageligt at arbejde med.
Ulyksalighederne er opstået, fordi knivene altid ryger i opvaskemaskinen og nu er det helt uundgåeligt, pga de store åbninger, hvis baktusserne skal fordrives.

Med venlig hilsen
ktm

 


KTM
Hvis kniven har fuld tange tror jeg ikke umiddelbart det vil være let at finde grebssaller der lige passer til. Der må du igang med tilpasningen selv. Hvis du googler "knivskæfte" får du et hav af link til sælgere af skæftetræ, ben, horn og andre egnede materialer til formålet.

Hvis din kniv har smal tange (hvor tangen altså "bare" skal ned i et hul i skæftet) har du nok større mulighed for at finde et færdigt skæfte.

Men hvis ikke man stiller helt hysteriske krav til produktet, så er det såmænd ikke så svært at tilpasse et skæfte selv, og man får jo dermed et unikt og personligt produkt. 

Jeg har omskæftet flere brugsknive til eget hus og have og brugt selvtilvejebragt træ f. eks. birk, blomme, pære, cotoneaster, troldhassel, ask. Men hvis skæfterne skal holde til maskinvask skal du bruge hårdttræ eller kunststof.  

Der er ikke nogen af de knive jeg har omskæftet, der er udstillingsværdige, men ud over jeg synes det er hyggeligt at arbejde med tilpasningen, er der også en tilfredsstillelse efterfølgende ved at bruge dem, idet grebet er tilpasset dig egen hånd og derved ligger godt.  

 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis