Nitter eller noget.....

Jeg har self. læst om knive o.s.v her og har googlet de nitter til skaftet, men hvor finder man sådan nogle i meget mindre antal???
Har jo ikke brug for en pose med mange hundrede, men bare 3-5 styks til en enkelt ynglingskniv, som er krakket og jeg så skal forsøge at lave..

Sniffer  
Jeg har self. læst om knive o.s.v her og har... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen i klubben ktm - man skal jo passe på ynglingstingene..

Ho ho ho - jeg har jo "haralds ditten og datten" liggende.
En skruestik...jow da, det har jeg da også.
Tid..det "kniver".
Men så har jeg da min mand - han må godt jawes med.

Tusind tak for god guidning..

Sniffer  
Ja man kommer vidt omkring. Nu har jeg igen, igen lært noget!
Mine knive er dog ikke med 2-delt greb med 2 "skaller", ser jeg nu ved en nærmere undersøgelse. Grebet er kun åbent i den ene side. Det er til gengæld så rigtig meget åbent.
Det bliver noget med at fræse ud og nu har jeg jo fundet ud af, hvor man kan købe specielle træklodser til "projektet"

Med venlig hilsen
ktm

Og hvor er det link så???? Du er da vist lidt KLODSET..

Fræse - aii, det er jeg never blevet god til, men det er jo en helt anden snak..

Sniffer  
Nå det gider du ikke selv!!

Men så er det da her

Med venlig hilsen
ktm

Nu havde du jo klaret det, så hvorfor skulle jeg????

Det er jo meget smart hvis man skal bruge..

Men.....jeg kunne sikkert finde på, at bruge hvad som helst - sådan bare for sjov..

Lavede engang et skaft, til en spade, af en æblegren og det holdte fino - tja, så fint at exen huggede den, da han røg ud.

Ham jeg har nu kan både knække skafterne og sætte nye på, så det kører automatisk..

Sniffer  
Annonce
Hvis man vil kunne komme knivene i opvaskeren, kan man nok ikke bruge hvad som helst, og måske bør man bruge kunstmaterialer, når man nu alligevel en dag skal igang.

Citat:
da han røg ud
Citat slut.

huh ha da, du lyder ikke helt som en kærlig, mild og hengiven kvinde, som det sig hør og bør!! :-) :-)

Med venlig hilsen
ktm

Nej er du da gal mand - jeg er en arrig hyæne ud over alle grænser, så vær du hellere artig, så du ikke kommer over knæet...

Sad forresten og kedede mig for noget tid siden, så fandt jeg lige dit pic. på krakkortet..

Sniffer  
Ja vi bor jo ikke så farlig langt fra hinanden, så jeg må hellere passe på!!

Med venlig hilsen
ktm

Ja, gør hellere det - jeg ved hvor du bor, men du tror kun, at du ved......

Sniffer  
Hvor er det dog dejligt at se børnene komme så godt ud af det med hinanden, når de er på egen hånd.

Nå men mht. skæftning af en kniv med smal tange KTM.
Der er behov for en holk, eller forplade. Det er den del af skæftet, der ligger helt op til knivbladet. Den kan laves af det samme materiale som skæftet (evt. med vendt åreretning) eller noget helt andet materiale (for at få kontrast). Holkens formål er at få en tætsluttende overgang mellem kniv og skæfte. Hullet i holken skal således passes nøjagtigt til tangen, så den kun netop kan komme igennem. 

I selve skæfteklodsen borer man et hul (eller evt. to parallelle huller, der fræses sammen til et aflangt hul) som netop er så langt og bredt, at tangen kan passe ned i. Alternativt kan man opvarme et stykke metal med samme dimension som tangen og bruge den til at brænde sig vej ned gennem skæftetræet. Opvarm aldrig tangen på selve kniven og brug den, da det ødelægger hærdningen af stålet.

Hullet fyldes med Harald Ditten Datten (af andre end Sniffer kendt som Araldite eller en tilsvarende tokomponentlim). Det er vigtigt, at der er lim helt i bund og der ikke er lufthuller i hullet a.h.t. holdbarheden af det færdige produkt.

Derefter påsættes holken på tangen, og så sættes tangen ned i hullet i skæftetræet. Der skal være så meget lim i hullet at det blive presset ud mellem holk og skæfte (og der dermed ikke burde være luft nede i hullet). 

Kniven holdes i spænd i længderetningen (fra knivspids mod bagende af skæftetræ) til limen er hærdet. Derefter kan skæftetræet incl. holken bearbejdes til det endelige og færdige resultat.

I forbindelse med tilpasning af skæftet kan det betale sig at sætte en god lærredstape eller lignende på klingen, så raspen, filen eller. lignende ikke får ridset bladet ved et uheld. 

Skal det være helt topgejlet kan man købe polermasse til at opnå det sidste højglanspolering af træet, når man via bugthøvl, rasp, fil og sandpapir i aftagende kornstørrelser har nået et færdigt resultat. Polermassen sælges af flere af de der også sælger skæftetræ. Polermassen kan naturligvis også bruges til at opfriske knivskæfter, geværkolber, pibehoveder, spanskrør, skohorn, mjødkrus og lignende man måtte have liggende i træ, horn eller ben.

God fornøjelse med projekterne og god jul.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis