Gips på skorsten

Hej.

Jeg har et gammelt hus med brændeovn. Skorstenen er muret og har isokern.

Oppe på 1. sal kan man se to af skorstenens sider, og der har været noget løst puds i forbindelse med at vi skulle tapetsere.

Klog som jeg var, bankede jeg det løse puds af, og forsøgte at pudse den pænt op igen. Men jeg må erkende at mine evner ikke rækker til at få det rigtigt pænt.

Nu har jeg så læst i et blad, at man kan lime gipsplader op på en lidt ujævn væg. Det tror jeg lige er mig, men er det nu også klogt når det drejer sig om en skorsten? 

Jeg tænker lidt på, om der for eksempel kan dannes kondens bag gipsen, når skorstenen varierer lidt i temperatur.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, en skorstens sider skal kunne besigtiges, så er sikkert på at du ikke må beklæde den med gips.

Men for at være sikker, kan du jo altid forhører dig hos dine skorstensfejer, det er alligevel i sidste ende ham der skal godkende det.
Ok. Så må jeg vel hellere finde en gut som kan pudse den ordentligt op.

Tak for svar
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan du ikke spartle den pæn. Det er da nemmere end at skulle pudse den om.
Løsningen hedder gipspuds, det er super nemt at arbejde med da det klistrer på samme måde som man kender fra andre gipsbaserede produkter - det er simpelthen lav-det-selv mandens vidundermiddel

Bank det af som du har sat på nu og start forfra med gipspudsen - kør det på med en bred spartel når den er næsten tør kører man det liger over med at vådt skumbrædt og så står det bare snorlige... jeg har også tidligere forbandet pudsning indtil jeg opdagede gipspuds

Evt kan man så lige trække en fin gang sandspartel over til sidst, så er det lige til at male eller sætte væv/filt på
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har lidt samme problem, Dog er det ikke puds men blot tapetet der falder af. Hvad kan man behandle den med inden man sætter feks glasvæv på?
Undskyld toflohvis jeg "stjæler" dit emne


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Alm. forankringsgrunder så skal filten nok blive siddende.
Tak for de gode svar. Jeg tror at gipspuds er vejen frem.

Lige et tillægsspørgsmål: Er det nødvendigt med en hjørnebeskytter, og er det til at pudse den plan med resten af overfladen?

mk.koch >> Helt ok
Det er helt klart nemmere at få lige hvis du bruge hjørnerne.
Altså bare forankringsgrunder direkte på puds, og så glasvæv udenpå?


yup, du skal bare lige huske lim også

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også