Ny faldstamme ?

Davs alle sammen

Vi skal til at igang med en større renovering af vores kloaksystem, hvilket indebærer en strømpeforing (7 rækkehuse). I denne forbindelse skal vi også have nye faldstammer, fra kældergulv til stueetage.  For at udskifte denne faldstamme til ny, i stål, koster det 13.000,- inkl. moms. (en stamme med 3 afgreninger, ialt 6m faldstamme)

Jeg kontaktede entreprenøren, hvor han fortæller at han ville anbefale at få faldstammerne lavet i stål (som nuværende), da det vil larme meget, med PVC. Faldstammerne er blandt andet tilkoblet toiletter på 1. sal!

Faldstammerne er i toiletter i kælderen, men er det korrekt at man vil blive træt af at høre på denne støj ??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En af mine afsporede venner foreslog engang at lave faldstammer af klar akryl....... vi lader lige billedet stå et øjeblik

Borset fra den ide så ved jeg det ikke, i gamle dage lavede man dem af støbejern og der er nu et eller andet dejligt langtidsholdbart ved rustfrit stål.... men det koster selvfølgelig, men kunne egentligt godt tænke mig at høre et ordentligt svar på denne her, da jeg selv står over for udskiftning i mit hus inden for et par år

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Stenkrog

Du får også lige min mening....

Med hensyn til støj, så er støbejernsrør nummer 1. Dels er de tunge, og dels har støbejern en høj dæmpningsfaktor - begge dele er godt mod lydudbredelse. Støbejernsrør i moderne version hedder MA-rør, og enhver VVS'er kender dem. MA-rør er behandlede på indersiden med et lag epoxy, så de ikke ruster igennem som gammeldags støbejernsrør. Jeg ved ikke mht prisen, men hvis der skal VVS'er på - og det skal der jo på den slags - så er hans timeløn den største udgiftspost.

Mvh Janus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
+1 til til indvendigt behandlede støbejernsrør. Rustfrit stål larmer mere.

Bent.
Hvis støj er et problem så er lydisolering af en faldstamme da en simpel sag.
Lyngbye > Der skal en VVS´er til at lave det, men han ved også godt hvad han vil have for at sætte støbejern op.
hpox > hvordan tænker du ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En anden ting er at der også er nogle brændtekniske regler der skal overholdes, For man kan nu godt få støjdæmpet PVC rør men mener altså der er visse brænd regler ved udlejnings ejendomme og etage ejendomme.
Det er hverken etageejendomme (Lejlighedskomplex) eller udlejningsejendomme...Det er 7 rækkehuse, hvor hvert rækkehus er i 3 plan (kælder, stue, 1. sal). Det er ejer-rækkehuse.
Man kan nemt lydisolerer med gipsplade pg mineraluld.
Og man kan brandisolerer på tilsvarende vis.
Og det er vist rigtigt at stålrør normalt ikke skal brandisoleres.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også