LED indbygningsspots afstand

Hej,

Jeg har efterhånden brugt en del tid på at søge efter et svar på dette, men kan ikke finde det.

Jeg har brug for en der ved dette med "sikkerhed" altså hvordan lovgivningen er.

Jeg vil gerne have indbygningsspots i en ramme ved mit vindue. Rammen består af gips og det vil være rimeligt nemt at lave.

Man kan jo få diverse LED 12V indbygningsspots til formålet og disse er nok bedst da de ikke udvikler så meget varme. Spørgsmålet er hvor stor afstanden skal være til eksempelvis gardin og vægen og ikke så meget isolering og afstanden bag ved spotten.

Er der nogen der ved om der er lovgivning heromkring?

Der vil kun være omkring 10 cm fra spotten til gardin, og specielt hvis det er halogen kan der jo komme en del varme. Så hvordan finder man ud af hvilken sport man må bruge?

Til dem der ikke kan lide LED, så er det ikke primært lys disse spot skal give.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du roder lidt rundt i dioder og halogen, der er ret stor forskel. en diode når aldrig at bliver over 35 + hvorimod en halogen sagtens når op over 75 +
Tak for svar

Jeg kender godt forskellen, men ved ikke om der er forskel på lovgivningen herom. 

Eller siger lovgivningen bare at man skal overholde produktspecifikationen, og ikke andet?

Problemet er at jeg ikke har fundet noget om afstand ude i rummet på nogen specifikationer, her er det mere afstande inde i isolering, etc.

Jeg kan også godt regne ud at en diode der max bliver 35 grader ikke sætter ild til gardinet, men betyder det så at det er lovligt?


Jeg kan ikke forstille mig at det skulle være ulovligt at indstalerer diodebelysning, der skulle de der bestemmer den slags, jo nærmest klappe i deres små hænder af fryd
http://www.sik.dk/ankiro/search/?q=indbygningsarmaturer&perform_search=true&search_button=S%C3%B8g
Hvis du tager en 12v 20w halogen og en 230v 20w halogen så bliver den 12v meget varmere en 230v. Den giver desuden også mere lys (Lumen)

Med hensyn til diode pære må du sætte dem hvor du vil. Vær dog opmærksom på at hvis du benytter en lampe hvor der kan sættes en halogen pære i 12v/230v så skal de opfylde kravene lige meget om du bruger diode eller ej.

Jesper Pedersen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis