Ramme dimensionering og jubel:)

Så skete det, styringen er samlet, og den ene stepper jeg har sat til som test, omsætter smukt signalerne fra Mach3 til bevægelse Med et lalleglad smil har jeg siddet og betragtet det de sidste 10 min, som var det den fineste kunst

Næste punkt er at få dimmensioneret de profiler som rammen skal bygges op af, inden alle mine overvejelser skal samles i et færdigt design. Problemet er at jeg ikke har den store ide om, hvilken deflektion jeg kan forvente af de forskellige profiler. Jeg har ledt længe efter tabeller og formler til beregning af deflektion, men har ikke kunnet finde det. Hvad gør i når i bestemmer deflektion?

På x-aksen regner jeg med et spænd på 125cm, og min gantry har jeg estimeret til små 40 kg. Er der nogen der har en ide om hvad deflektionen bliver, hvis jeg fx bruger 60 x 60 x 5,00 mm firkant stålrør til rammen? Eller 50x100x50x5 mm u-profiler af stål?

Jens
(nu også med stepper-kunst)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rart den første gang man ser skidtet snurre rundt

Beregningerne viser at der vil være en meget lille nedbøjning i et par 1/100 dele mm. størrelsesorden ved brug af røret. Hvis du ikke har købt ind endnu, så ville jeg tage noget 100x50x3. styrken ligger ikke i rørtykkelsen, men i højden af profilet som stiger i 3. potens af denne.

Hvordan har du i første omgang tænkt dig at maskinen skal se ud?
Hej Snedker

Beklager at der er gået noget tid, men har haft ret travlt. Takker for udregningerne, det kunne jo dog lyde til at c-profil er vejen at gå. Hvis der er andre interesserede fandt denne side, som kan beregne deflektion på firkantprofiler: http://metalgeek.com/static/deflection.php

Jeg har dog ikke kunnet finde noget over deflektionsberegning af c-profiler, men efter hvad du skriver, kan den vel ikke være ret stor, så længe de vendes på højkant.

Med hensyn til designet har jeg fulgt udviklingen af din maskine en del, og kunne forstille mig, at jeg har været igennem en del af de samme overvejelser Jeg kan ikke helt bestemme mig for, om de C-profiler som rammen skal bygges om af, skal ligge ned som i dine tidligere udkast, eller om de skal stå på højkant som i din nuværende maskine.

http://i676.photobucket.com/albums/...nedker.jpg

http://i676.photobucket.com/albums/...000539.jpg

Ved du hvad deflektionen er på 100x50x3 stål c-profier, over et spænd på 125cm og en vægt på midten på 30kg?

Vh.
Jens
Hvis vi siger at profilet står på højkant og føringerne er placeret på toppen, så vil profilet nok bøje ud til den side hvor der ikke er materiale og måske og en smule hvis de sad på siden.

I tilfældet af at det kun er en 3mm C-profil vil det nok være bedst at det ligger ned, i modsætning til hvis det havde været en rørprofil.

Der er ingen nævneværdig nedbøjning hvis profilet ligger ned.
Takker for tilbagemeldingen Brian

Hvordan kan det være at profilet vil bøje ud til siden når det står på højkant, men at det ikke vil "hænge" hvis det ligger ned?
-er det fordi der kommer større kraft på skærrehovedet, end de 30kg jeg har estimeret gantryen til?

Må nok indrømme at jeg er lidt forvirret, men så er det jo bare dejligt at have kontakt til en, som har styr på tingene

Jeg tror dine krav til tolerencer er større end mine, men bare så vi ikke snakker forbi hinanden. -hvad er "ikke nævneværdig" ca.?

V.h.
Jens
Nu tror jeg jeg har forstået hvad du mener. Altså at der ikke er nævneværdig nedbøjning, hvis profilet ligger ned og er understødtet af et underlag. Er det korekt forstået?
Annonce
Hej igen.

Det jeg mente var at hvis profilet ligger ned kan det godt bære hele vægten alene uden at ligge på et underlag. Håber at tegningen hjælper lidt på forståelsen.

Skrevet af Metalsnedker på 06 dec 2010 20:19
Hej igen.

Det jeg mente var at hvis profilet ligger ned kan det godt bære hele vægten alene uden at ligge på et underlag. Håber at tegningen hjælper lidt på forståelsen.


Hvis man svejser en plade i begge ender af profilet der lukker tæt så profilet er understøttet så bør der vel ikke opstå nedbøjning i betydelig grad, medmindre stålet er underdimensioneret...
Hej
Jeg har muligvis misset pointen med at bruge en "C" profil ? Hvorfor ikke bare bruge en lukket firkant profil ?
Èn ting er at få skidtet lavet stift nok, men en helt anden (og slet ikke uvigtig) ting er at man gerne skulle undgå resonans og vibrationer i at forplante sig til hele opbygningen...
Hvad type matrialer skal du køre på den maskine og hvilke tolerancer kan du acceptere?


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Just what I skul' til to say...

Go´jul :-)
That's a good wending Hansi  
Maybe vi kan bruge den her propel that I snittede Yesterday so wir kan fly Home igen before jul?
Ham the other snitternisse ist lidt slow i'et  


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis