Udsugning fra emhætte og badeværelse

Jeg købte den 1. oktober mit første hus og skal have lavet aftræk fra emhætte og fra mit badeværelse. Der er kun udluftning fra min em-hætte i taget, men ikke fra badeværelset. Da det er et gammelt eternit-tag, er der også asbestfibre i det, hvorfor at jeg ikke må skære i taget.

Så er det muligt at samle de to flexslanger i samme udluftning? Jeg kender til t-stykker, men de vil ikke sikre at luften kommer ud af taget.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må da gerne skære et hul i dit tag - uanset om der er asbest eller ej.
Det er teoretisk set osse rigtigt.
Du må gerne højtryksspule dit tag- hvis du gør det på den rigtige måde.
Du må osse gerne skære i dit asbesttag bare du ikke sviner hele nabolaget til med asbeststøv.
Hvilket vil sige at du skal lave noget afdækning således at støvet opsamles. eller lign.

I praksis frigøres der så lidt støv ved at skære et enkelt hul at der er uden betydning i den store sammenhæng.
Ja så kommer tag politiet nemlig og anholder dig... nej det er fis, det er dit tag og hvem skulle reagere eller gøre noget hvis du laver et hul i det ?

Du kan godt få nogle T stykke til ventilationsrør , i princippet noget i den her stil http://www.lavprisvvs.dk/shop/ventilations-t-roer-100-216893p.html

Du skal bare lige være opmærksom på at du ikke blæser mad osen ind i badeværelset eller dampen fra badeværelse ud i køkkenet, men ellers lav et hul i det tag og lav et nyt aftræk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er mere det sundhedsskadelige aspekt i det, der gør at jeg er lidt betænkelig med det.

Men det t-stykke kan jo ikke hindre at luften bliver blæst ned i badeværelset. Jeg kan da godt lide duften af bacon, men ikke når jeg bader.
Annonce
Hahaha jamen så er den jo fin... bacon er nu også en dejlig duft... men hvis det alligevel bliver for meget så kan man købe sådan nogen spjæld ventiler som man sætter i... 

http://eshop.silvan.dk/vare_Duka-lukkespjaeld_34031 

I forhold til sundhedsdelen ved at lave hul i taget, nå ja bevares jeg ville da også lige tage en af de gode støvmasker på (dem der slutter tæt rundt om næse/mund) men når først hulet er lavet så burde der ikke være problemer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Findes der ikke noget grenrørslignende i firkantede eller runde plastrør.

Ellers er det vel bare at lave det.
Skrevet af frw på 22 nov 2010 17:12
Hahaha jamen så er den jo fin... bacon er nu også en dejlig duft... men hvis det alligevel bliver for meget så kan man købe sådan nogen spjæld ventiler som man sætter i... 

http://eshop.silvan.dk/vare_Duka-lukkespjaeld_34031 

I forhold til sundhedsdelen ved at lave hul i taget, nå ja bevares jeg ville da også lige tage en af de gode støvmasker på (dem der slutter tæt rundt om næse/mund) men når først hulet er lavet så burde der ikke være problemer

Måske skal jeg prøve det.

Dog er jeg stadig lidt bekymret, da jeg er påvirket af alle de advarsler der er forskellige steder. Specielt det at det er kræftfremkaldende bekymrer mig, men det er måske kun når man har arbejdet i det igennem længere tid?
Så tag dog og køb en ny plade uden asbest i, men med ,samme profil og skær hullet i den og udskift den med den gamle.

Husk mens du gør det at iføre dig en engangs heldragt og engangs handsker og åndedrætsværn med friskluftstilførsel, hvis du vil være hel sikker så laver du en afdækning af området ved at lave et plastik telt, som du taper fast til taget medens du arbejder.

Den gamle tagplade lægger du sammen med heldragten og engangshandskerne samt plastikteltet inkl. afstivning, ned i en kraftig plastik pose som du forsegler grundigt og mærkerposen(er) med et gult bånd (kan indkøbes til formålet hos isolatørfirmaer) som angiver at der er asbest i posen og hvis du vil være helt sikker så smider du også åndedrætsværnet med i posen . Herefter kører du ned på genbrugspladsen og sikrer dig t du får afleveret den det rigtige sted, ved først at spørge en af medarbejderne hvor du skal gøre af det.

Efter hver proces foretager du en grundig afvaskning af dig selv, og igen hvis du vil være hel sikker så så smider du håndklædet ud sammen med de øvrige effekter fra operationen. (husl at afskylle bade værelset grundigt og rense vandlåsen bagefter og husk at afføre dig alle værne midlerne, medens du stadig opholder dig i plastikteltet).

Af hensyn til di families helbred bør du sende dem på besøg et andet sted medens operationen foregår.

PS. Alternativt er det en rigtig dårlig ide at føre køkken og bade udsugning i samme kanal, med mindre at du holder af lugten af stegt løg i badeværelset.

Allan
PS vær opmærksom på brandnormer hvis du anvender flexslange

allan
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis