Jeg har fået en ny brugt motor i min Mondeo fra 1996. Angivelig en 2.0 Zetech.
Efter lange besværligheder hvor den ofte kun kørte på 3 cylindre, ser den tilsyneladende ud til at fungere, men også kun næsten.
De 3 cylindre skyldtes 2 ting: Et løst multistik, som rystede sig løs ved lave omdrejninger i 3.gear, samt nogle dårlige ventiler. Dette skulle være klaret. Men nu er der af og til et nyt problem:
Når jeg kører ad motorvejen med 110-120 forløber alt normalt, men skal jeg overhale med en lidt større hastighed, dvs. trykker hurtigt på speederen, så kan den godt finde på at hakke på 3 cylindre igen. Dog kun indtil hastigheden sættes ned eller motoren slukkes, så fungerer alt normalt igen. Ved meget hurtig gearskifte, accelleration, er fejlen der igen.
Jeg opdagede så forleden, at omdrejningerne i varm tilstand ligger på 1400 omdr.min i tomgang. Hvis jeg så sætter den i gear, slipper koblingen let så den lige trækker, så falder omdrejningerne til 1000 omdr.min. som jeg synes er normalt, for derefter at kravle opad igen efter lidt kørsel. Kan dette have noget med hakkeriet at gøre? For meget benzintlførsel?
venlig hilsen
Kjeld