strømmen forsvinder

Har nogen en god idé som forklaring på, hvorfor strømmen forsvinder, når både når jeg aktiverer startmotoren og når jeg trykker på knappen til forvarmeren?
Motoren er en Daimler-Benz, men det har nok ikke noget med sagen at gøre, for det elektriske system har der været arbejdet på flere gange siden bådens fødsel for 60 år siden. Også af mig.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har uden tvivl en dårlig forbindelse, måske stel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Et næsten afladt batteri, kan give samme resultat.

Men ellers er en dårlig forbindelse, jo også en plausibel forklaring.
Et godt sted at starte er batteri-polskoene, samt stell forbindelsen til/på motoren...

Det ville være nemmest, at indkredse fejlen med et voltmeter.

Bruges batteriet kun til startbatteri?

mvh jens

Batteriet bruges kun til startbatteri, og i øvrigt var begge batterier tilsluttede. Ja, et eller andet med strømforbindelsen, men så plejer der vel at være enten strøm eller ikke strøm, eller hvad?
Jeg synes, at det er underligt, at strømmen forsvandt, da jeg trykkede på knappen. Og fuldstændigt, for der var heller ingen strøm i radioen.
Og det er kun halvandet år siden, at jeg sidst skildte det elektriske system ad og sleb ir og rust af. Det gør jeg jævnligt, thi havluften er som bekendt noget korrosionsfremkaldende.
'Hvis du har f.eks.en sløj stelforbindelse,kan det ske at en lille smule strøm kan passere, nok til instrumenterne f.eks., men hvis du vil ha' et stort forbrug igennem går det ikke, starteren eller måske endda startrelæet vil så bruge det stel der er, selv om der ikke er nok, og der bliver ikke til instrumenterne. Det er ganske almindeligt, at det sker, så rens polerne og kabelskoene. Du kan så også ha' en voldsom overgang i starteren, således at al strøm går derigennem til stel, men så skal noget ret hurtigt lugte varmt. Ikke så sandsynligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
har du tjækket om forvarmen ikke er i stykker for det kan være fordi at den kortslutter et anden sted end på spiralen den er moske brent over og kortslutter på stel isted på det anden ben
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
Strømmen forsvinder også uden at jeg trykker på forvarmeren. Tak for oplysningerne. Det er noget grimt nogen at skulle til at undersøge i dette fingerkokde vejr.
Hvis strømmen sådan bare forsvinder, må du jo igang med at tjekke div forbindelser.

Har du bådden i vandet, så den skal være sejlklar,eller kan du vente på mere finger venlige temperature?

mvh jens
Forstår jeg det korrekt.. Du har et opladet batteri og næste gang du skal starte motoren er der ikke mere strøm på??
Nu har du ikke skrevet dit postnummer, så hvor i dk ligger skuden?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Båden ligger i vandet og bliver liggende, og det er i Horsens havn. Den skal først ud på vandet igen til foråret.
Der er strøm på batterierne, men den forsvandt, da jeg trykkede på knapperne. Der er heller intet lys i ladelampen, ej heller i radioen.
Det er nok rigtigt, at det er ir et sted. I så fald er det kommet påfaldende hurtigt. Og kabelskoene sad på begge batterier.
Men som sagt haster det ikke.
Hej
Du skal hurtigst muligt kontrollere om der er strøm på dine batterier (ellers kan de nemlig frostsprænge)

Prøv med en "gammel" forlygtepære og forbind den til selve polerne på din akkumolator.

Hvis den kan lyse normalt så prøv at forgløde eller at aktivere starteren så skal lyset stadig være der - hvis det er OK  men du ikke kan starte eller forgløde så prøv at flytte en ledning af gangen ud på "polskoen"på akku og prøv det samme igen.

Hvis det også er OK så prøv stadig med pærens ene ledning på plus på akku og den anden på "stel" på motor.

Hvis det er OK så prøv med den ene ledning på stel på motor og den anden på hovedkablet på starteren.

Hvis det også er OK skriv igen

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis